chiddush logo

זמני תפילת מנחה וערבית (מרן גדול הדור הגר"ש גורן זצוק"ל)

נכתב על ידי יניב, 15/1/2013

 הלכות שכתב מרן פאר הדור הרה"ג שלמה גורן זצוק"ל  בסידור תפילה  לחייל (התשלא) 


זמני תפילת מנחה וערבית

א. זמן מנחה גדולה מתחיל בשש שעות ומחצית השעה לפי השעות התלמודיות שהן שעות זמניות, דהיינו מחצית השעה לאחר חצות היום, עד הערב. ואין זו בשעה 12.30 לפי השעון הרגיל בארץ משלשה טעמים א. השעון שלנו מבוסס על אופק קהיר ולא על אופק מקומי. ב. השעון האירופאי הינו לפי המהלך האמצעי ואינו זהה עם השעון השמשי לפי המהלך האמיתי. ג. חצי שעה לאחר חצות אינה קבועה אלא זמנית.
ב. זמן מנחה קטנה מתחיל בתשע שעות ומחצה ביום לפי השעות התלמודיות דהיינו, שעתים ומחצה לפני שקיעת החמה. גם שעות אלו אינן קבועות אלא זמניות וכל שעה היא חלק השתים עשרה מאורך היום.
ג. שעה ורבע לפני השקיעה מתחיל פרק היום הנקרא "פלג המנחה". 
ד. ישנם כמה חלוקי דינים בזמני מנחה וערבית כדלהלן: 
א) עיקר זמן מנחה הינו זמן מנחה קטנה שהוא שעתים ומחצה לפני השקיעה עד הלילה לרבנן ועד פלג המנחה לרבי יהודה.
ב) המתפלל מנחה גדולה דהיינו ממחצית השעה לאחר חצות היום יצא ידי חובתו. המתפלל בכל ימות השנה משעה 12.30 אחרי חצות היום ואילך מנחה גדולה יצא ידי חובתו כי אין יום בשנה בו הזמן מאוחר מזה.
ג) לפי הדין אפשר לקבוע את פלג המנחה כזמן המנחה וכזמן ערבית, אבל לכתחילה המתפלל בו מנחה אל יתפלל בו ערבית. וכבר נהגו להתפלל מנחה עד שקיעת החמה וערבית מצאת הכוכבים ואילך. צאת הכוכבים האמור כאן הם שלשה כוכבים בינונים שאינם נראים ביום.
ד) המתפלל ערבית מיד לאחר שקיעת החמה לפני צאת הכוכבים יצא ידי חובת תפילה ולא ידי חובת קריאת שמע. ולא עוד אלא שבשעת הצורך יכול להתפלל מנחה ומיד לאחריה ערבית לאחר פלג המנחה גם לפני שקיעת החמה.
ה) בדיעבד מותר להתפלל מנחה עד שלש עשרה דקה לאחר שקיעת החמה, אבל לא לאחר מכן, ולא ערבית לפני פלג המנחה.
ו) ציבור המתפללים מותר להם בעת הצורך להתפלל מנחה ומיד לאחריה ערבית בתוך פלג המנחה.
ז) המתפלל ערבית בתוך פלג המנחה, או אפילו לאחר שקיעת החמה, אבל לפני צאת הכוכבים, שהוא לפחות שמונה עשרה דקה לאחר שקיעת החמה בין בצבור בין ביחיד יחזור לקרוא שתי פרשיות הראשונות של קריאת שמע לאחר צאת הכוכבים. או שיתכוון בק"ש שעל מיטתו לצאת ידי חובת ק"ש של ערבית.
ה. זמן תפילת ערבית לכתחילה עד חצות הלילה, ובדיעבד אם התפלל עד שיעלה עמוד השחר יצא. מי שהיה אנוס או חולה ולא התפלל ערבית עד עמוד השחר, רשאי להתפלל עד הנץ החמה, פרט לברכת השכיבנו שלא יאמר לאחר עמוד השחר.
ו. מי ששכח, או מחמת אונס לא התפלל מנחה בזמנה, יתפלל בערבית פעמים תפילת י"ח. בראשונה כל תפילת ערבית ואחריה יאמר אשרי ויתפלל י"ח לשם תשלומים למנחה. ואם הפך והתפלל מקודם של מנחה לא יצא ידי חובת התשלומים ויחזור ויתפלל לשם מנחה אחר ערבית.
ז. מי שלא התפלל מנחה במזיד אין לה תשלומין בערבית, אלא אם רוצה יתפלל לאחר ערבית תפילה נוספת של י"ח בתורת נדבה.
ח. מי שלא התפלל ערבית יתפלל מיד לאחר תחנון של שחרית תפילת י"ח נוספת עבור ערבית. ויאמר לפניה "אשרי", אבל לא יברך ברכות ק"ש של ערבית אלא בזמנו.
ט. אין תשלומין לתפילה שנשכחה אלא בתפלה שלאחריה בלבד, כגון משחרית למנחה, ממנחה לערבית ומערבית לשחרית, ולא לאחר שתי תפילות. 
י. הבא לביה"כ להתפלל ערבית ומצא צבור מתחיל תפילת י"ח של ערבית, יתפלל עמהם י"ח, ולאחר מכן יאמר הברכות עם קריאת שמע של ערבית עד תפילת י"ח.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע