chiddush logo

הונאה בתחום הרפואה

נכתב על ידי הרב יוסי איתן, 10/5/2012

 "ולא תונו איש את עמיתו"

כשם שההונאה אסורה בכל תחומי החיים, כך גם בתחום הרפואה. ולכן אין כל היתר לרופא לכתוב פרטים כוזבים בטופס רפואי בכדי להשיג בכך רווח כספי כזה או אחר, עבורו או עבור הפציינט. והוא הדין שאסור לבקש מרופא גוי שיעשה זאת, כי איסור אמירה לנכרי נוהג בכל מה שאסור לישראל [כהסכמת רוב הפוסקים ע"פ הסוגיא בבבא-מציעא צ' ושו"עאה"ע,ה,יד]. ואין צורך לומר שאסור להסתיר דיווח רפואי רלוונטי, שמלבד ההונאה שבדבר -יתכן שהדבר יוביל לסיכון חיי אדם, כגון בתחום רישיונות הנהיגה.

אולם במקרה שבו סבור הרופא שאכן יש בעיה רפואית אמיתית, אלא שבכדי שמישהו יתייחס לכך ברצינות יש צורך לנסח זאת באופן חד וחריף יותר, מסתבר שרשאי לעשות כן כי מצד האמת הדבר נכון, ודרך חברות הביטוח להתרשם גם מן הניסוח אבל אין בכך הונאה.

אחד המאפיינים של כל מסמך רפואי הוא סודיותו ולכן אין כל היתר להעבירו לידיעת אחרים ללא שנשוא הטופס התם על "ויתור סודיות". ובעניין מאמרים וכתבי עת רפואיים, נהוג לצלם מהם קטעים בתנאי שאינו נעשה למטרות מסחר אלא רק ללמוד באופן אישי [או קבוצתי] משום שהדבר מקובל, ואם-כן מסתבר שהכותב או המו"ל לוקח זאת בחשבון כך שאין כלפיהם כל הונאה או גזל [ציץ אליעזר,י"ח,פ]. ובפרט שהמשתמש בחומר הכתוב לומד ומחכים מזה, ולפיכך ניתן להשוותו להיתר לגנוב דברי תורה -האמור במדרש [ילקו"ש,משפטים]. וכן סברהגרשז"א שמותר להעתיק או לצלם מספר או כתב עת לשימוש אישי ולא לשם מסחר, למרות הכתוב בשער שאין לצלם ללא רשות, כי לא לכך כוונת האיסור [נשמ"א]. ומסתבר שבעידן האינטרנט בוודאי מותר, שהרי כמעט כל דבר ניתן "להוריד" ללא תשלום.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה