chiddush logo

ד"ת חדשים כאילו היום נתנו והקשר לר"ח ושאר האומות

נכתב על ידי יניב, 2/2/2012

 "בחדש השלישי לצאת בנ"י מארץ מצרים ביום הזה באו מדבר סיני"(שמות יט,א) 'ביום הזה-בר"ח,לא היה צריך לכתוב אלא ביום ההוא -מהו ביום הזה?-שיהיו ד"ת חדשים עליך כאלו היום נתנו'(רש"י). בפשטות רש"י מביא דרשה מדוע נאמר "הזה" ולא 'ההוא' וזהו לדרוש שיהיו ד"ת חדשים עליך בכל יום,אולם זה יותר מכך-רש"י מביא 'בר"ח' כדרשת הגמ' 'כתיב הכא "ביום הזה באו מדבר סיני" וכתיב התם "החדש הזה לכם ר"ח" מה להלן ר"ח אף כאן ר"ח'(שבת פו,ב) שהלימוד "הזה" בא כג"ש שהיה ר"ח-ואין זה דרשה שונה לגמרי מדרשת רש"י שנאמר "הזה" כדי לומר שיהיו כחדשים(שנאמר שהגמ' זה ע"פ דרש בכללי הלימוד בתורה-וברש"י זה דרש של דרשות)אלא זה אותו יסוד-שנאמר "הזה" כדי ללמד שהיה זה ר"ח ומימלא מרמז על חידוש-וזהו שיהיו ד"ת כחדשים כמו ר"ח שמתחדש-וזה בכל יום "ביום הזה"-ומימלא 2 הדרשות אחת הן,והנה ר"ח זהו מעלתן של ישראל שאנו קובעים את החודש-וזה קשור בחידוש התורה בכל יום-שזה עולה ועולה-וזהו כדרגת 'מהלך' שמתקדם בקדושה-ואילו המלאכים הם 'עומד' שהוא פחות מזה ולכן בי"ד של מעלה נישמע לבי"ד של מטה בפסיקותיו-ולכן בנ"י קובעים מתי ר"ח-שגם אם בי"ד של מעלה קובע שראוי יום זה-בי"ד של מטה מתעלים יותר וקובעים חזק יותר בקדושה שראוי ביום אחר-אע"פ שמראש התורה היתה קובעת בזמן של מעלה-בנ"י מחדשים כעין ד"ת חדש שזה ראוי עכשיו-וכך ניקבע ר"ח,והוא המצוה הראשונה בתורה-שכך כל התורה ניקבעת ע"י בנ"י כתורה חדשה-ואולי זהו 'ניצחוני בני' שה' אומר שע"פ התורה המקורית ההלכה אחרת אבל בנ"י מחדשים ד"ת ואצלם הסמכות לחדש ע"פ הבנתם את התורה בישרותה(ע"פ המקורות והבנתם) והלכה כמותם ולכן 'ניצחוני בני' שעכשיו ראוי להלכה כזו.  והנה נאמר '...מאי הר סיני -הר שירדה שנאה לאומות העולם עליו' וכו' (שבת פט,א) ופרש"י 'שנאה לאומות העולם שלא קבלו בו תורה' ומימלא כאן שנאמר "ביום הזה באו מדבר סיני" מרמז על ד"ת-שהתורה היא ששמה שנאה לאומות שלא קיבלו תורה-ולכן כאן "ביום הזה" מרמז על ד"ת-שיהיו כחדשים,והנה יש מקורות שמהם משמע שהכוונה שמסיני ירדה השנאה ששונאים האומות את בנ"י-ומדוע זה כך?-ובפשטות זה מטעם שבנ"י עולים בקדושה(ובכלל קשורים לקדושה ע"י תורה)וכך יוצא פער של קדושה משאר האומות ובכך בא לאומות נזק מהגשמי שרחוק מהקדושה ולכן האומות והמלכויות סופן שנפלו ונעלמו וזהו ההמשך של רבי אבהו 'ולמה נקרא הר חורב?-שירדה חורבה לאומות העולם עליו'(שם,ב)[ומה שחלקו זה על השמות ולא המהות מה הגיע מסיני]אולם אפשר שדרשו במכילתא ומביא זאת רש"י 'ויסעו מרפידים" '...אף נסיעתם מרפידים בתשובה' ומדוע הוצרכו תשובה?-בסנהדרין(קו,א)דרשו לשון רפידים שרפו עצמן מד"ת-ולכן כאן ההיקש סיני-רפידים-בא לומר שחזרו בתשובה מהרפוי עצמן מד"ת-ולכן התחזקו לקראת קבלת התורה-לידבק בתורה(-וע"י חזרה בתשובה עולה דרגה וכך זהו כמו ד"ת חדשים..)-והנה רש"י פרש ב"ויבא עמלק"(יז,ח) שאמרו 'היש ה' בקרבנו'? כשלא היה להם מים לשתות-ואין זה סותר את הדרשה של רפידים שרפו ידיהם מד"ת שמשמע שבגלל זה בא עמלק-אלא רפו מד"ת וכך התדרדרו לחוסר אמונה בה'-ולכן מולם בא עמלק עליו נאמר "ולא ירא אלקים" וגם עמלק עצמו הגיע מאליפז (בן עשו) שהיה תלמיד של יעקב-הרי שעמלק ריפה עצמו מד"ת שלא המשיך בדרכו של אביו-אליפז-ולכן ירד ונעשה לעם שלא ירא אלוקים-ולכן עכשיו כאשר בנ"י חטאו שריפו עצמן מד"ת ונעשה לחוסר אמונה בה' -ראוי שיבוא מי שגם קשור לדבר שכזה וילחם בו-וזהו שבא עמלק לילחם "עם ישראל ברפידים"-והנה עמלק הוא נכד של עשו-ועשו רצה להרוג את יעקב על שלקח ממנו את הברכות-שהחשיב את הקדושה של יצחק שברכותיו מתקיימות(ואולי לכן רצה יצחק לברך את עשו-שלא היה מברכו כ"ך כמו שברך את יעקב-שחשב אולי לתת ברכה אחרת קטנה יותר-אולם כאשרניכנס יעקב-ויצחק הריח את הקדושה ושמע את קול יעקב-שהוא קול של ביהמ"ד אז היה שלם לתת את הברכות כולן בשלמות-אולם מראש לעשו חשב לתת ברכות מסויימות כדי שיהיה לעשו קשר לקדושה ואמונה ע"י שמאמין בברכות מקדושה וזה ימשיך איתו במשך חייו -וזאת חשב לעשות כדי שצאצאיו לא יהיו כ"ך רשעים-כמו עמלק-אולם כיון שיעקב לקח את הברכות אז נישאר עשו בלי קשר לאמונה וקדושה וכך יצא מעשו בסוף עמלק שאינו ירא אלוקים כלל)וכך עמלק יש בו קשר לסבו-עשו-ברצון להזיק לישראל ולזלזל בקדושה(שנעשה גרוע מעשו-שהתדרדר יותר[אולי גם מצער שלא התברך סבו כפר יותר]שחשב שאין צורך כלל להיות בקשר לקדושה-שאין בזה כלום)והנה על עשו גם נאמר 'עשו שונא ליעקב' ומדוע?-בחייו נייתן לראות שנאה של קנאה וגאוה "וישטם עשו את יעקב על הברכה אשר ברכו אביו ויאמר עשו בלבו יקרבו ימי אבל אבי ואהרגה את יעקב אחי"(בראשית כז,מא)הרי שנאה עד שרצה להרגו מקנאה שקיבל את הברכות ובעיקר מגאוה שלו מגיע הברכות ולא ליעקב-ולכן גם עמלק שיצא מכחו שונא את ישראל-ו'עמלק' בגימטריה 'רם'-גאוה-שזהו שורש עמלק(קבלה) כיון שיסודו מרשעות הגאוה של עשו-ולכן במלחמת עמלק נאמר "בחר לנו"(יז,ט)ודרשו במכילתא והובא ברש"י 'לי ולך השוהו לו-מכאן אמרו יהי כבוד תלמידך חביב עליך כשלך' וכו'- שזה ההפך מגאוה-ענוה-שמשווהו לו (וההמשך 'וכבוד חבירך כמורא רבך..ומורא רבך כמורא שמים' וכו' -שהקשר והאחדות ע"י הענוה מביאה לקדושה כעין מורא שמים)וכך ילחם וינצח את עמלק-והנה כאן השוו רפידים לסיני-לומר שחזרו בתשובה-ומימלא אפשר גם להשוות שכמו ברפידים באו עמלק שיסודם בגאוה וקנאה וכך שונאים את ישראל-אותו דבר בסיני שירדה שנאה זה משום גאוה וקנאה של האומות מה פתאום מגיע לבנ"י להיות בעלי קדושה גדולה כ"ך(ואולי בכך גם נילמד חורב מלשון חורבה-ברבי אבהו-שנעשו כמו חורבה שאין בה שום מעלה-ולכן מקנאים בבנ"י)ועוד שמתעלים בקדושה בקשר לתורה כל יום כמו חדש-ד"ת חדשים כך הקשר לקדושה חדש-ובזה מקנאים-ואולי גם "בחדש השלישי לצאת בנ"י מארץ מצרים"(יט,א)דרשו בירושלמי (ר"ה א,א)'מגיד שמונים חודשים ליציאת מצרים' ולכאורה מדוע לא מר"ה שהוא תחילת השנה?-אלא שמיציאת מצרים אנו מתעלים -ולכן מניין החודשים-שחודש מסמל חידוש זה מתחיל ביציאת מצרים שמשם מתחיל החידוש קדושה התמידי של בנ"י(ולכן "בחדש השלישי" באו למתן תורה ש3 מסמל חזקה-שעכשיו התחזקו בהתחדשות קדושה-וראוים לקבל את חוזק החידוש שהוא ע"י התורה-ולכן בו ניתנה התורה-שהיא שיא החידוש בעולם-חידוש קדושה שהתורה יורדת לעולם)ויחד עם זה באה הקנאה והשנאה לישראל-שבעקבותם הגלויות שהאומות הגלו-וכל הגלויות שורשם במצרים-ואולי לכן זהו בעומק הקשר ליציאת מצרים והזמן(חודשים)והתורה(שהובאה הדרשה מכאן-שקשור לעניין קבלת תורה)שדורש היר' -שע"י חטאינו(ריחוק מהתורה)אנו נענשים בגלויות(ששורשם בגלות מצרים)ע"פ הזמנים השונים בעולם-שכך פעם גלות אצל פלוני ופעם אצל אלמוני שולטים בעולם-שזמנם להיות חזקים בעולם-עד שתבוא הגאולה בבי"א,והנה התורה במהותה קשורה לא"י -ולכן כשעולים לא"י מהגלות יש קשר חזק לתורה כעין מעלת קבלת תורה חדשה-וזהו "ומשה עלה אל האלקים" ודרשו בסנהדרין(כא,ב)'תניא רבי יוסי אומר:ראוי היה עזרא שתנתן תורה על ידו לישראל אלמלי לא קדמו משה-במשה הוא אומר "ומשה עלה אל האלקים" בעזרא הוא אומר "הוא עזרא עלה מבבל"-מה עליה האמור כאן תורה-אף עליה האמור להלן תורה'-שבעליה מבבל לא"י דומה לעליה של משה לשמים-שא"י יש בה מעלה של שמים קדושים-וכך בעליה לא"י זהו כעין מתן תורה-חיבור חדש ושלם לתורה-שבחו"ל החיבור לתורה איננו שלם ולכן שם בחו"ל זהו מקומם של שאר העמים-שלא קיבלו תורה ורחוקים מקדושה-ולכן שונאים את ישראל שאנו קדושים וטהורים ומתעלים בקדושה כל הזמן-ויותר מזה כשזה בא עם מעלת א"י-שנימצאים בה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה