chiddush logo

פסח - מתחיל בגנות ומסיים בשבח

נכתב על ידי אלון, 22/3/2021

 

עם ישראל נולד באביב, ולא במקרה.

בעולם הטבע: בחורף, הכוחות רדומים, כאילו הצומח מת. והנה בא האביב, הכל מתפרץ ומתעורר לחיים, אז מתברר, שהחורף הקשה הוא שהכין את הפריחה שבאביב. הכוחות נתכנסו ונאגרו בחשאי בכעין מיתה, כדי להתפרץ בכח גדול בבוא הזמן.

כך הוא גם בעולם האדם: את הגדת פסח, סיפור יציאת מצרים, מורים חז"ל לערוך בדרך של - "מתחיל בגנות ומסיים בשבח": ראשית כל, חייבים לדבר על התקופה הרעה ועל הרקע השלילי שקדם ליציאת מצרים, לא מפני שאנו אוהבים לחטט ברע, אלא מפני שהרע הוא חלק בלתי נפרד מהטוב, כי הרע הוא המכשיר ומכין את הופעת הטוב שבעקבותיו. דווקא קשיי החיים ותנאי הלחץ, הפיסיים והרוחניים, מביאים למאבק, להתגברות, לצמיחה ולהתפרצות שבאה מתוך הלחץ והדוחק.

ביאר המהר"ל ("נצח ישראל"): "שכל הוויה חדשה צריך שתקדם לה ההעדר", כמו שהזרע נרקב באדמה כדי להוציא אילן חדש, כך היה צורך להוריד את ישראל למצרים ולהביאו ב"כור הברזל" כדי לזככו (ירמיהו יא, ד): "בְּיוֹם הוֹצִיאִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִכּוּר הַבַּרְזֶל".

לכן דווקא בברית בין הבתרים נאמרה לאברהם אבינו הגזרה הקשה על הירידה לגלות במצרים (בראשית טו, יג): "וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹועַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם", אף שברית היא בדרך כלל הצהרה של אהבה וידידות, וזאת משום שמאהבתו של הקב"ה את ישראל הורידם למצרים כדי לזככם ולהביאם למצב של עם סגולה וממלכת כוהנים וגוי קדוש, כפי שניסח זאת הרב קוק זצ"ל (אורות עמ' קכ"ז, ח):

"נתקלקלו העניינים ורוח האדם שקע כל כך בכלל, עד שלא היה החול יכול להיעשות בסיס לקודש, אלא אם כן יקלקל אותו, והוכרחה גלות מצרים לבא בתור כור הברזל, שצירפה את צד האדם שבישראל, עד שנעשה לבריה חדשה, וצורתו החולית נתטשטשה לגמרי".

לכן את הגדת פסח אנו עורכים בדרך של "מתחיל בגנות ומסיים בשבח" - נרקבנו באדמת מצרים והגענו למצב של העדר, עד שנהפכנו "לבריה חדשה".

הנפילות מכשירות את התקומות. בגמרא נקרא המשיח בביטוי מוזר - "בן הנפילים", ככתוב (עמוס ט, יא): "בַּיּוֹם הַהוּא אָקִים אֶת סֻכַּת דָּוִיד הַנֹּפֶלֶת". אכן המשיח הוא "בן הנפילים", וזאת כתוצאה של ניסיונות הנפל להיגאל. אנו מנסים ונופלים, ושוב מנסים להיגאל ונופלים, עד שלבסוף נצליח ותבוא הגאולה. הצלחתנו תבוא לבסוף רק מפני שניסינו ונפלנו, בזכות הניסיונות הקודמים שנכשלנו.

כשאנו באים לליל הסדר אנו מודים לקב"ה לא רק על היציאה ממצרים, אלא אף על ההורדה למצרים ועל הזיכוך שעברנו שם.

 

הרב מרדכי גרינברג שליט"א, מהאתר: "ישיבת כרם ביבנה"

הרב שלמה אבינר שליט"א, מהספר: "טל חרמון מועדים"

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע