chiddush logo

לקט מביאור המלבי"ם - פרשת כי תשא

נכתב על ידי אורן מס, 5/3/2021

 לקט מביאור המלבי"ם לתורה – פרשת כי תשא

 

שמות ל,יב: וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַיהוָה, בִּפְקֹד אֹתָם; וְלֹא-יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף, בִּפְקֹד אֹתָם: מדוע היה צריך לתת כופר נפש? מלבי"ם: "על ידי כן גם הנגף שהוא עדיין בהם מן חטא העגל ייפסק מעתה". מניין העם חשוב כדי לדעת כמה כבר מתו במגיפה עקב החטא, והשקלים יכפרו על כל גולגולת. מעניין.

 

לג,יז: כִּי-מָצָאתָ חֵן בְּעֵינַי, וָאֵדָעֲךָ בְּשֵׁם: מה הכוונה 'ואדעך בשם'? מלבי"ם: "להעלותך בהשגה מדרגה אחר מדרגה, שעל ידי מציאת חן תשיג יותר באלוהות, עד שתהיה ראוי מצד שמל ועצמותך שתקשר בך ידיעת ה' ועל ידי כן תלך מחיל אל חיל". מציאת חן בעיני ה' היא ידיעתו, כנראה כך גם מציאת חן בעיני בני אדם.

 

לד,י-יא: וַיֹּאמֶר, הִנֵּה אָנֹכִי כֹּרֵת בְּרִית, נֶגֶד כָּל-עַמְּךָ אֶעֱשֶׂה נִפְלָאֹת, אֲשֶׁר לֹא-נִבְרְאוּ בְכָל-הָאָרֶץ וּבְכָל-הַגּוֹיִם; וְרָאָה כָל-הָעָם אֲשֶׁר-אַתָּה בְקִרְבּוֹ אֶת-מַעֲשֵׂה יְהוָה, כִּי-נוֹרָא הוּא, אֲשֶׁר אֲנִי, עֹשֶׂה עִמָּךְ. שְׁמָר-לְךָ--אֵת אֲשֶׁר אָנֹכִי, מְצַוְּךָ הַיּוֹם: מה מהות הברית? מלבי"ם: "על שתהיה שכינתו בקרבם כמו שבקש (יֵלֶךְ-נָא אֲדֹנָי, בְּקִרְבֵּנוּ; פסוק ט') ... שלא ינהג עמהם בניסים נסתרים ... שיהיו נפלאות ... מפורסמים בכל הארץ  ... התחייבות משני הצדדים ... ש'תשמור לך' היינו להנאתך ולטובתך". הברית היא נוכחות ה' ושמירת המצוות שכבר צוו, לא משהו חדש.

 

לד,כא: שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹד, וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי תִּשְׁבֹּת; בֶּחָרִישׁ וּבַקָּצִיר, תִּשְׁבֹּת: מדוע בפרשת משפטים (שמות כג,יב) נכתב 'ששת ימים תעשה מעשיך'? מלבי"ם: "כי אז היו עתידים להיות בני חורין ויהיה כמו לעתיד לבוא (ישעיהו סא) ... ועתה אחר מעשה העגל שתצטרך לעבוד את האדמה בעצמך". כמה הפסדנו מחטא העגל... מעניין.

 

שבת שלום, שבת של כפרה, השגת ה', שמירת ברית ה', הכנה לבני חורין, אורן.

 


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה