chiddush logo

מה זה נוגע אלי?

נכתב על ידי תורתך_שעשועי, 11/2/2021

 סיכום קצר מתוך שיעורו של הרב יגאל שנדורפי ראש ישיבת ישועת מרדכי

להערות או הצטרפות לרשימת תפוצה -  [email protected]

האם המצווה "כל אלמנה לא תענון" היא מצווה נדירה או שמא אנו נפגשים בה כמעט כל יום?

פרשתנו מלאה בדינים מתחומים שונים ואנו מסתכלים עליהם בשמחה וגאווה, כמה התורה שלנו, נותנת חשיבות לדברים ויורדת לפרטים הכי קטנים. הבעיה היא שבמבט ראשון, ניראה שהדברים אינם נוגעים לחיינו, או שנוגעים במקרים נדירים. כך למשל, מצוות, "וְגֵר לֹא תוֹנֶה וְלֹא תִלְחָצֶנּוּ כִּי גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם. כָּל אַלְמָנָה וְיָתוֹם לֹא תְעַנּוּן" (שמות כ"ב כ'). אנו מתפעלים, מתשומת הלב הגדולה לגרים, אבל איפה יש לנו הזדמנות לפגוש גרים ואלמנות? ייתכן שייעברו שנים עד שנזכה לפגוש משהו כזה. ובכלל מי נחשב גר? האם רק מי שהתגייר ואין לו אף קרוב משפחה בעולם, איפה אפשר לפגוש אדם כזה? שמא הדברים נכונים לתקופה קדומה שהיו מצויים יתומים אלמנות וגרים?!?

עונה רש"י, "כל אלמנה ויתום לא תענון - הוא הדין לכל אדם, אלא שדבר הכתוב בהווה, לפי שהם תשושי כוח ודבר מצוי לענותם". אל תחשבו שהתורה דיברה על "פעם" או על מצבים נדירים שאפשר לעבור חיים שלמים בלי לפגוש אותם. אלא מדובר על מצבים יום יומיים!! הכתוב דיבר בהווה! התורה קשורה אלי ועכשיו! כשהתורה אמרה לנו "אלמנה ויתום", "גר", זאת הייתה רק דוגמה, כדברי רש"י (שם), "כל לשון גר, אדם שלא נולד באותה מדינה(=עיר), אלא בא ממדינה אחרת לגור שם". כל אדם חדש שהגיע לעיר, נחשב "גר" (=זר), אין לו חברים, הוא לא יודע את שעות הפתיחה של המכולת, איפה המקווה, לא מרגיש שיש לו מקום, הוא יכול להיות ממש לא 'מסכן' באופן כללי, אולי הוא אפילו נושא איזה תפקיד חשוב, אבל במצב העכשווי הוא נחשב "גר". כל אחד מאתנו היה 'גר' הרבה פעמים בחייו. בכל מעבר ממוסד לימודי אחד לשני, בגיוס, בשחרור, בהחלפת עבודה, במעבר דירה, לכל מקום חדש שמגיעים, אנחנו 'גרים' שם.

מגיע אדם לא מוכר לבית הכנסת, הוא לא יודע איפה הוא יכול לשבת, מה הוא צריך או יכול לעשות, אף אחד לא ניגש אליו. הוא תופס איזה מקום, פתאום, מגיע מי שיושב שם בד"כ, הוא כמובן לא יגיד לו לקום, הוא "רק" לוקח את הטלית שלו מהתא, ואומר לו "זה בסדר אתה יכול לשבת כאן"... ה'גר' שישב שם, רוצה "לקבור את עצמו" באותו הרגע, גם למצב הזה התורה התכוונה במילים "וְגֵר לֹא תוֹנֶה".

כאמור, זה כלל לא משנה מה מצבו הכלכלי או המעמד שלו, במקום אחר יכול להיות שיש לו הרבה. אבל כאן, עכשיו, כשהוא בא להתארח, והוא לא יודע איפה לשבת, כאן הוא "גר". ומדה טובה מרובה, כמה גדולה ערכה של הארת הפנים והעזרה "קטנה", שהיא באמת גדולה מאוד. אם נתבונן באופן הזה, נגלה שאנו פוגשים במהלך היום הרבה יותר "גרים" ממה שנדמה לנו.

 *** ישיבת ישועת מרדכי היא ישיבה לבחורים אוהבי תורה ועשייה.

ישיבה תורנית ומשפחתית עם חיבור לתורת ארץ ישראל. 

- מסגרת שהיא מחוץ למסגרת 

סרטון תדמית:

https://www.youtube.com/watch?v=UO3xCgBUOEY

טלפון לפרטים מזכיר הישיבה : 

פינחס בן חמו - 0545770853

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע