ההבדל בין פקוד פקדתי לאהיה אשר אהיה
מה ההבדל בין פקוד פקדתי לאהיה אשר אהיה
כתב רש"י שמשה טען להקב"ה שלא כדאי לומר
לעם ישראל "אהיה אשר אהיה" שמשמעותו שהקב"ה יהיה עמם גם
בגלות הבאה, כי הידיעה שצפוי עוד גלות היא תשבור את רוח עם ישראל, והקב"ה
הסכים עמו ואמר לו "אהיה שלחני".
וקשה, שהרי פקוד אפקוד לפי המדרשים מכילתא דרבי ישמעאל בשלח – מסכתא דויהי, פתיחתא יש במשמעותו עוד גאולות מלבד גאולת
מצרים, וממילא משמע שיקדמו צרות קודם אותם הגאולות??
ויתכן, שעם ישראל למרות ההבטחה שעמו אנוכי בצרה, שהקב"ה
בגלות יחד עם עם ישראל ככתוב בכל צרתם לו צר, בכל זאת עדיין עם ישראל פחדו מאוד
מהגלות, בפרד שאכן רוב רובו של עם ישראל נפלו במכת חושך כי שקעו ברשעותם שנבעה
מחמת הגלות.
אבל אותו משמעות ואותו מסר בהגשה חיובית כן מתקבל על הלב, והיות
ובפקוד פקדתי זה בשורה על הסוף המושלם לגמרי, למרות שמקופל בחובו צרה קודם בכל זאת
– סוף טוב הכל טוב.
ללמדנו שתמיד אפילו במצבים קשים - נבחר
מילים בחכמה שיהיו נוחים לשומען ושקל לקבלם בשמחה אל הלב.