chiddush logo

לקט מביאור המלבי"ם לתורה – פרשת ויחי

נכתב על ידי אורן מס, 1/1/2021

 לקט מביאור המלבי"ם לתורה – פרשת ויחי

 

בראשית מח,יד: וַיִּשְׁלַח יִשְׂרָאֵל אֶת-יְמִינוֹ וַיָּשֶׁת עַל-רֹאשׁ אֶפְרַיִם, וְהוּא הַצָּעִיר, וְאֶת-שְׂמֹאלוֹ, עַל-רֹאשׁ מְנַשֶּׁה: מה משמעות השתת היד לצד ימין או שמאל? המלבי"ם: "את אפרים ברך בימין, שהימין מורה תמיד על הנהגה הנסיית, שימין ה' עושה חיל – למעלה מן הטבע, ואת מנשה ברך ביד שמאל שמורה על הנהגה הטבעיית המתייחסת לשמאל ... ושני ההנהגות האלה יהיו בם לטובה עד ש'ידגו לרוב' ... שאפרים גדולתו תהיה על ידי ריבוי האיכות, וגדולת מנשה הוא על ידי ריבוי הכמות, רוצה לומר שנמצא לפעמים איש אחד שקול כגוי כולו על ידי מעלתו ועוצמת קדושתו". לא צריך להיות הרבה בכמות כדי לזכות בימין. נקווה שהכלל הזה גם יפעל בבחירות הקרובות...

מט,יד-טו: יִשָּׂשכָר, חֲמֹר גָּרֶם--רֹבֵץ, בֵּין הַמִּשְׁפְּתָיִם. וַיַּרְא מְנֻחָה כִּי טוֹב, וְאֶת-הָאָרֶץ כִּי נָעֵמָה: מהי מנוחה טובה? מלבי"ם: "(יששכר) בחר יותר לנוח במקומו ולא לסחור למרחוק, כי עסק בחכמה ובתורה, שלזה צריך מנוחה". מנוחה אינה עצלות, אלא מכשיר להגברת לימוד תורה. מצד שני גם תורה אינה סיבה לעצלות, אלא למסחר ועבודת אדמה ('ואת הארץ כי נעמה') קרוב לבית כך שזה לא יפגע בלימוד התורה ולא יחליף אותה. מעניין.

מט,כח: וַיְבָרֶךְ אוֹתָם--אִישׁ אֲשֶׁר כְּבִרְכָתוֹ, בֵּרַךְ אֹתָם: מה מוסיפות המילים 'ברך אותם'? מלבי"ם: "שברכת כל אחד הוצרך לצורך הכלל ... ועתה שנאסף המקור (יעקב) צריך לחבר את הי"ב ברכות ושקתות המים להיות אחד". יעקב משפיע מברכתו על כל בניו ובכך הם כולם מתאחדים להיות אחד כמותו.

שבת שלום, שנזכה בה ליד ימין ה' עלינו, מנוחה של תורה, וברכת היחיד כחלק מהכלל, אורן.

------------------------------------------------------------

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע