chiddush logo

משפט שלמה

נכתב על ידי izik28, 13/12/2020

 בסד


ד"ת להפטרת שבת מקץ התשפ"א 

 משפט שלמה
-------------------------------------------------
זכינו לקרוא השבוע הפטרה נדירה ביותר שלא זכור לי מתי היא נקראה בציבור , מה עוד שזיכנו הקב"ה לכתוב על נושא  כ"כ מיוחד ,ילדים..
משפט שלמה מוכר לכולם,  בו המלך החכם מכל אדם עושה כמעט פעולה של מלך לא כ"כ חכם ... חצית התינוק  לשניים ,כעין פשרה... אך איזו פשרה היא זו? האם אין אדם שיבין שברגע שיחתכו תינוק הוא ימות? מה קורה פה?? 
" ותָּבֹ֗אנָה שְׁתַּ֛יִם נָשִׁ֥ים זֹנ֖וֹת אֶל־הַמֶּ֑לֶךְ וַֽתַּעֲמֹ֖דְנָה לְפָנָֽיו׃" מה עניין הנשים הזונות[סליחה.. ] מפרש הרלבג" 
אחשוב שהיו פונדקאות ומוכרות מזון כטעם רחב הזונה ואפשר שהיו מפקירות עצמן והנה התחכם שלמה להבהילם בזה הענין כדי שיתבאר מדבריהן מי היא אמו כי אשר תחמול יותר על הבן החי יתבאר בלי ספק שהיא אמו." שלמה המלך הבין שיש כאן מעשה ערמה  והפחיד אותם בכינוי זה שידע מי היא אמו האמיתית , הכתוב ממשיך" וַתֹּ֜אמֶר הָאִשָּׁ֤ה הָאַחַת֙ בִּ֣י אֲדֹנִ֔י אֲנִי֙ וְהָאִשָּׁ֣ה הַזֹּ֔את יֹשְׁבֹ֖ת בְּבַ֣יִת אֶחָ֑ד וָאֵלֵ֥ד עִמָּ֖הּ בַּבָּֽיִת׃וַיְהִ֞י בַּיּ֤וֹם הַשְּׁלִישִׁי֙ לְלִדְתִּ֔י וַתֵּ֖לֶד גַּם־הָאִשָּׁ֣ה הַזֹּ֑את וַאֲנַ֣חְנוּ יַחְדָּ֗ו אֵֽין־זָ֤ר אִתָּ֙נוּ֙ בַּבַּ֔יִת זוּלָתִ֥י שְׁתַּֽיִם־אֲנַ֖חְנוּ בַּבָּֽיִת" מה עניין היום השלישי ? מפרש רי קרא "והיכר גדול יש בין ילד בן יומו לנולד כבר ימים שלשה, שתינוק בן יומו עדיין לא נפל בו דמו וכולו חרום ותינוק בן שלשה {ימים} כבר דמו נבלע באיבריו."
וַיָּ֛מׇת בֶּן־הָאִשָּׁ֥ה הַזֹּ֖את לָ֑יְלָה אֲשֶׁ֥ר שָׁכְבָ֖ה עָלָֽיו  , וַתָּ֩קׇם֩ בְּת֨וֹךְ הַלַּ֜יְלָה וַתִּקַּ֧ח אֶת־בְּנִ֣י מֵאֶצְלִ֗י וַאֲמָֽתְךָ֙ יְשֵׁנָ֔ה וַתַּשְׁכִּיבֵ֖הוּ בְּחֵיקָ֑הּ וְאֶת־בְּנָ֥הּ הַמֵּ֖ת הִשְׁכִּ֥יבָה בְחֵיקִֽי , וָאָקֻ֥ם בַּבֹּ֛קֶר לְהֵינִ֥יק אֶת־בְּנִ֖י וְהִנֵּה־מֵ֑ת וָאֶתְבּוֹנֵ֤ן אֵלָיו֙ בַּבֹּ֔קֶר וְהִנֵּ֛ה לֹא־הָיָ֥ה בְנִ֖י אֲשֶׁ֥ר יָלָֽדְתִּי׃"  המלבים מפרש " אקום בבקר, ואתבונן אליו בבקר ר"ל שתיכף בבקר התבוננה שלא היה בנה, בל תאמר שנשתנה מחמת מיתה כי ראתה תיכף, והוסיפה והנה לא היה בני אשר ילדתי
א. שהכירה שאינו בנה,
ב. אשר ילדתי כי בנה נולד ג' ימים קודם, והכירה שזה המת הוא נולד עתה שכבר יוכר הנולד עתה מן בן ג' ימים, והנה עקר טענתה סמכה ע"מ שאמרה שהכירה שהמת אינו בנה, ולא אמרה ג"כ שמכרת שהחי הוא בנה, כי ע"ז י"ל אולי שניהם היו דומים בפרצופיהם, אבל ממה שהכירה שהמת משונה מבנה החי מבואר שהחי הוא בנה, כי מי עשה לה זה להחליף את בנה אם לא חברתה אחר שאין זר אתם בכל הבית, וגם א"ל שבא גנב מבחוץ והחליף, כי לא ידע איש מן החוץ שילדו שע"ז הקדימה וכפלה דבריה ואלד עמה בבית, ויהי ביום השלישי ותלד גם האשה הזאת ואנחנו יחדו ר"ל שלא בא לשם איש מן החוץ ולא ידע אדם בדבר" וַתֹּ֩אמֶר֩ הָאִשָּׁ֨ה הָאַחֶ֜רֶת לֹ֣א כִ֗י בְּנִ֤י הַחַי֙ וּבְנֵ֣ךְ הַמֵּ֔ת וְזֹ֤את אֹמֶ֙רֶת֙ לֹ֣א כִ֔י בְּנֵ֥ךְ הַמֵּ֖ת וּבְנִ֣י הֶחָ֑י וַתְּדַבֵּ֖רְנָה לִפְנֵ֥י הַמֶּֽלֶךְ" התובעת אם התינוק המת והנתבעת אם התינוק החי בן ה 3 ימים מנסות לשכנע את המלך בצדקת טענותיהם, נמעשה הוא כמובן אכזרי מאוד, איך אפשר לקחת מאם את בנה?  המלך בחוכמתו אומר " וַיֹּ֥אמֶר הַמֶּ֖לֶךְ קְח֣וּ לִי־חָ֑רֶב וַיָּבִ֥אוּ הַחֶ֖רֶב לִפְנֵ֥י הַמֶּֽלֶךְ׃יֹּ֣אמֶר הַמֶּ֔לֶךְ גִּזְר֛וּ אֶת־הַיֶּ֥לֶד הַחַ֖י לִשְׁנָ֑יִם וּתְנ֤וּ אֶֽת־הַחֲצִי֙ לְאַחַ֔ת וְאֶֽת־הַחֲצִ֖י לְאֶחָֽת׃  תֹּ֣אמֶר הָאִשָּׁה֩ אֲשֶׁר־בְּנָ֨הּ הַחַ֜י אֶל־הַמֶּ֗לֶךְ כִּֽי־נִכְמְר֣וּ רַֽחֲמֶ֘יהָ֮ עַל־בְּנָהּ֒ וַתֹּ֣אמֶר׀ בִּ֣י אֲדֹנִ֗י תְּנוּ־לָהּ֙ אֶת־הַיָּל֣וּד הַחַ֔י וְהָמֵ֖ת אַל־תְּמִיתֻ֑הוּ וְזֹ֣את אֹמֶ֗רֶת גַּם־לִ֥י גַם־לָ֛ךְ לֹ֥א יִהְיֶ֖ה גְּזֹֽרוּ׃" אשת התינוק המת גרסה במעשה גם לי וגם לך לא יהיה  , אכזריות עמין כמותה, הרי מה אכפת לה? בנה מת עקב טעותה, וראה לכם שהיא חשבה שהמלך באמת יחתוך את התינוק לשניים? מצודת דוד מפרש," היות עצם כוונתה היתה לבל תשמח חברתה במיתת בנה, כי מה לה להניק בן אשה אחרת, ובשמעה שצוה המלך להמיתו, רצתה יותר בזה, כי אז לא תשמח עוד חברתה, והיא לא תניק בן אשה אחרת והמלך השכיל מדעתו מתחילה שתחפוץ יותר בזה." יַּ֨עַן הַמֶּ֜לֶךְ וַיֹּ֗אמֶר תְּנוּ־לָהּ֙ אֶת־הַיָּל֣וּד הַחַ֔י וְהָמֵ֖ת לֹ֣א תְמִיתֻ֑הוּ הִ֖יא אִמּֽוֹ׃" מפרש רשי",בת קול הופיעה ואמרה: היא אמו (בבלי מכות כ"ג:)."
הדבר דומה למשפט שאנו עומדים ביום כיפור, האם אפשר לעבוד על הקב"ה , אין דבר כזה!!  הוא יודע הכל על כל אחד ואחד, לא חסרות עלילות ומקרי רמאות בימינו , האדם עושה עצמו " בסדר"  ,כאיל אין לו נגיעה בדבר ולמעשה הוא מחפש להזיק בלי שידעו את האמת, כבמשפט שלמה , אך הפ"ס בסוף ההפטרה שאומר"  ויִּשְׁמְע֣וּ כׇל־יִשְׂרָאֵ֗ל אֶת־הַמִּשְׁפָּט֙ אֲשֶׁ֣ר שָׁפַ֣ט הַמֶּ֔לֶךְ וַיִּֽרְא֖וּ מִפְּנֵ֣י הַמֶּ֑לֶךְ כִּ֣י רָא֔וּ כִּֽי־חׇכְמַ֧ת אֱלֹהִ֛ים בְּקִרְבּ֖וֹ לַעֲשׂ֥וֹת מִשְׁפָּֽט" מפרש רי קרא "כלו' אם לא שחכמת אלקים בקרבו מי חכם שיבוא משפט זה לפניו ויאמר גזרו את הילד החי לשנים (מלכים א ג':כ"ה) וכיון שראו כך ויראו מפני המלך – שכל איש שיהיה לו ריב ומשפט לבוא אל המלך ירא לדבר לפניו דבר שקר שלא יתפש מתוך דבריו." אם הציבור פחד לרמות את שלמה המלך שניחן בידעה קודמת בחוכמתו מי אשם בעשותו משפט צדק   וכך הוא הראה את אור התורה על כל גווניה, אז כדאי שנפנים שקל וחומר הוא עם הקב"ה!
שלמה רצה לראות רחמיה של מי יכמרו קודם, וברור שזו תהיה האם האמיתית , אם נראה רחמים אחד כלפי השני , לא כמעשה היוונים שלא היה אכפת להם מאיתנו ,אלא כמכבים וכנשות ישראל שלא חששו לומר את אמת ולהלחם עליה ! בידעם שהקב"ה איתם נזכה בקיום הפ"ס"  צִיּ֖וֹן בְּמִשְׁפָּ֣ט תִּפָּדֶ֑ה וְשָׁבֶ֖יהָ בִּצְדָקָֽה׃" כפירוש רשי" במשפט תפדה" - ע"י שיהיו בה עושה משפט
"תפדה" - מעונותיה
"ושביה" - עושי תשובה שבתוכה (בצדקה במצדיקים עצמם במשפט ובצדק' שבתוכה)" בגאולה השלמה בבנין המקדש במהרה !!! 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע