chiddush logo

וידעת היום = פרשת וישב

נכתב על ידי אורן מס, 11/12/2020

 וידעת היום – פרשת וישב

לז,ג: וְיִשְׂרָאֵל, אָהַב אֶת-יוֹסֵף מִכָּל-בָּנָיו--כִּי-בֶן-זְקֻנִים הוּא, לוֹ: מדוע מכונה יוסף 'בן זקונים', הרי בנימין היה קטן ממנו? מתברר שיוסף הוא זה שדאג ליעקב בזקנותו, הביאו למצרים וכלכל אותו במשך 17 שנה (מגיל 130 עד 147) כמספר השנים שיעקב כלכל את יוסף (ב). 'וידעת היום' שיעקב צפה שמבין כל בניו, כולל בנימין, יוסף הוא זה שיסעד אותו בזקנותו ומכנה אותו כבר עתה 'בן זקונים'. זה גם מסביר את העובדה שיעקב מאן להתנחם על 'מותו' של יוסף (וַיְמָאֵן לְהִתְנַחֵם; לז, לה), כי זה סתר את הצפי שלו שיוסף הוא 'בן הזקונים'.


לז,כז: וַיִּקָּחֻהוּ--וַיַּשְׁלִכוּ אֹתוֹ, הַבֹּרָה: השלכת יוסף לבור גרמה בסופו של דבר שהוא היה משנה למלך מצרים וכך הציל את כל משפחתו מרעב. אילולי היה מושלך לבור, לא היו המדינים מושכים אותו מהבור ומוכרים לישמעאלים, וכל מה שקרה בהמשך לא היה קורה, ויוסף לא היה יכול להציל את משפחתו בהיותו משנה למלך מצרים. 'וידעת היום' מדוע יוסף הושלך לבור.


לח,כו: וַיַּכֵּר יְהוּדָה, וַיֹּאמֶר צָדְקָה מִמֶּנִּי: אילולי חטא ואחר כך הודה יהודה בצדקת תמר לא היה נעשה מנהיג לאחיו, שממנו ייצא חוטר לבית ישי. עצם העובדה שיהודה הרשה לעצמו להודות שתמר צדקה ממנו, ואירועים נוספים (אָנֹכִי, אֶעֶרְבֶנּוּ--מִיָּדִי, תְּבַקְשֶׁנּוּ ; מג,ט; וַיִּגַּשׁ אֵלָיו יְהוּדָה, וַיֹּאמֶר בִּי אֲדֹנִי ; מד,יח) גרמה ליעקב למנותו כראש אחיו (אתה יודוך אחיך; מט,ח). 'וידעת היום' מדוע חטא יהודה.

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע