chiddush logo

פרשת השבוע - וישב

נכתב על ידי אלון, 8/12/2020

 

"וַיְהִי כְּדַבְּרָהּ אֶל יוֹסֵף יוֹם יוֹם וְלֹא שָׁמַע אֵלֶיהָ לִשְׁכַּב אֶצְלָהּ לִהְיוֹת עִימָּהּ"

(בראשית לט, י)

 

בתנ"ך מתוארים שלושה מיקרים של עמידה בניסיון בינו לבינה:

א. יוסף הצדיק עמד בניסיון ולא התפתה לאשת פוטיפר (בראשית לט, יב): "וַתִּתְפְּשֵׂהוּ בְּבִגְדוֹ לֵאמֹר שִׁכְבָה עִמִּי וַיַּעֲזֹוב בִּגְדוֹ בְּיָדָהּ וַיָּנָס וַיֵּצֵא הַחוּצָה".

ב. השופט בועז עמד בניסיון כאשר רות המואביה נכנסה בחשאי באישון ליל אל הגורן שבו ישן, ושכבה למרגלותיו (רות ג, ז-ח): "וַיָּבֹא לִשְׁכַּב... וַיֶּחֱרַד הָאִישׁ וַיִּלָּפֵת וְהִנֵּה אִשָּׁה שֹׁכֶבֶת מַרְגְּלֹתָיו".

ג. פלטי בן ליש ומיכל (שהיתה אשת דוד), התגוררו בצוותא בהוראת שאול המלך (שמואל א כה, מד): "וְשָׁאוּל נָתַן אֶת מִיכַל בִּתּוֹ אֵשֶׁת דָּוִד לְפַלְטִי בֶן לַיִשׁ" - אך פלטי בן ליש התגבר ולא קרב אליה מפני שהיתה ספק אשת איש.

 

הגמרא (סנהדרין יט, ב) בשמו של רבי יוחנן, קובעת - שגבורתו של יוסף לעמוד בניסיון אשת פוטיפר, היתה קלה וקטנה לעומת הניסיון של בועז, כפי שפירש רש"י: "שפנויה היתה (רות המואביה) ועמו (עם בועז) במיטה, אבל יוסף אשת איש היתה ואינה עמו במיטה", רות היתה פנויה ועמו במיטה וחפצה היתה להינשא לבועז, לעומת אשת פוטיפר שהיתה אשת איש ואינה עמו במיטה. לו היה בועז עומד בפני ניסיון כמו של יוסף - לא היה זקוק לתוקף ולגבורה נפשית כדי להתגבר עליו, אלא בקלות היה פורש מן העברה (על פי יד רמ"ה).

לעומת זאת גבורתו של בועז בניסיון רות, היתה קלה וקטנה לעומת הניסיון של פלטי בן ליש, כפי שפירש רש"י: "דאילו בועז חדא לילה (לילה אחד) ופלטי שנים רבות", לעומת התגברות חד פעמית של בועז, היה על פלטי בן ליש להתגבר על יצרו שנים רבות.

חז"ל הקדושים אינם מתארים ואינם מדרגים מקרים שונים בלא מטרה. מהרש"א כותב כי דברי חז"ל אלו נועדו ללמדנו לבל יתגאה אדם במעשיו הטובים. אם עמד בניסיון והתגבר על יצרו - אל יחשוב כי הוא מעולה מאחרים, שכן, אפילו יוסף הצדיק שניסיונו היה גדול הערך - עמד בועז בניסיון גדול יותר, ופלטי בן ליש עמד בניסיון גדול עוד יותר.

 

מתוך: "ותן חלקנו"

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע