chiddush logo

לקט מביאור המלבי"ם לתורה – פרשת וישלח

נכתב על ידי אורן מס, 4/12/2020

 

לקט מביאור המלבי"ם לתורה – פרשת וישלח

 

בראשית לב,ד: וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב מַלְאָכִים לְפָנָיו, אֶל-עֵשָׂו אָחִיו, אַרְצָה שֵׂעִיר, שְׂדֵה אֱדוֹם: מלבי"ם: "למה התעורר עתה לשלוח מלאכים הלא טוב שיישאר עשו בשעיר וישכח שנאתו משיעורר אותו ואת איבתו? ... למה התירא יעקב וה' הבטיחו שיהיה עמו? ... כאשר הרגיש ע"י המלאכים שהוא בסכנה, נסה לאחוז דרכים טבעיים לרצות את עשו כדי שלא יצטרך לנס ... יִראה מורָה שאין בטחונו כראוי ... מזה דן שאינו ראוי לניסים ... ועל כן נסה לעשות הכנות טבעיות ותכסיסי מלחמה". יעקב עניו מטבעו ומכיר בחולשותיו.

לב,לב-לג: וְהוּא צֹלֵעַ, עַל-יְרֵכוֹ, עַל-כֵּן לֹא-יֹאכְלוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל אֶת-גִּיד הַנָּשֶׁה, אֲשֶׁר עַל-כַּף הַיָּרֵךְ: מלבי"ם: "למה לא יאכלו את גיד הנשה? ... כי נגע בכף ירך יעקב, שבגיד הזה צרורה התאווה והחומריות, עד שאף יעקב שנפרד מכל גשמיותו לא נפרד הגשמיות מגיד הזה, והאוכלו ידבק בו כח התאווה, לכן נאסר להם אכילת גיד הנשה לזיכרון כי צריכים להתפרד מכל תאוה ויצר ולהיות קדושים לאלוהיהם". גיד הנשה כמו בשר בהמה טמאה. מעניין.

לד,א: וַתֵּצֵא דִינָה בַּת-לֵאָה, אֲשֶׁר יָלְדָה לְיַעֲקֹב, לִרְאוֹת, בִּבְנוֹת הָאָרֶץ: מדוע התורה מפרטת 'בת לאה אשר ילדה ליעקב'? מלבי"ם: מודיע כי דינה לא אשמה בזה, שלא תאמר שפרצה גדר הצניעות, כי הייתה "בת לאה", שהייתה צנועה באוהלה, "ואשר ילדה ליעקב", שלידתה היה מתייחס אל יעקב שהייתה צנועה וכשרה, כי לא הייתה היציאה ללכת אחרי הבחורים רק "לראות בבנות הארץ" ובתהלוכותיהן". שלא ירננו עליה מפרשים שונים כי הייתה 'יצאנית', לא היא ולא אימה לאה.

לה,כ: הִוא מַצֶּבֶת קְבֻרַת-רָחֵל, עַד-הַיּוֹם: מה פירוש 'עד היום'? מלבי"ם: "מצבת קבורת רחל נשארה קיימת "עד היום". שבכל דור ודור יחדשו אותה, למען ידעו קבורת רחל. ולמדו חז"ל שנקברה שם כדי שיתפללו ישראל על קברה בלכתם לגולה, אומר כי הציב מצבה כדי שתהיה קיימת עד היום באחרית הימים, שיצטרכו לדעת מקום קבורת רחל". לטעמי 'קבורת רחל' והמצבה אינה במקום הידוע ליד גילה אלא ב'קובור הני ישראיל' ליד הישוב אדם, החלקו של בנימין, וכדי לצאת ידי הספק, הייתי מציע להתפלל גם כאן וגם שם. ראה מאמרי 'קווים, כיוונים, כוונות מאברהם אבינו עד דוד המלך".

 http://www.daat.ac.il/he-il/eretz_israel/books-and-articles/mas_meavraham.htm

שבת שלום, שבת של ביטחון בה', טהרה, צניעות, וידיעת מקום קבורת רחל ותפילה לה', אורן.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע