chiddush logo

וידעת היום - פרשת תולדות

נכתב על ידי אורן מס, 19/11/2020

 

וידעת היום – פרשת תולדות

כה,כב: וַיִּתְרֹצְצוּ הַבָּנִים, בְּקִרְבָּהּ, וַתֹּאמֶר אִם-כֵּן, לָמָּה זֶּה אָנֹכִי: שאלתה של רבקה מדוע היא צריכה לסבול, נפתרת עם הבטחת ה': וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר (כג) והתגברות יעקב על עשו, הן בענין רכישת הבכורה (לד), השגת ברכת אב (כז,כז), הבריחה לארץ בני קדם (כט,א), החזרה מלבן תוך התחמקות מעשו (לג,יד). 'וידעת היום' מדוע סבלה רבקה בהריונה. המאבק החל בהריון, עשו התגבר ו'רב' על יעקב, ומזה יצא שיעקב גבר.


כו,א: וַיְהִי רָעָב, בָּאָרֶץ, מִלְּבַד הָרָעָב הָרִאשׁוֹן, אֲשֶׁר הָיָה בִּימֵי אַבְרָהָם: הרעב נועד להעניק ליצחק עושר רב (וַיֵּלֶךְ הָלוֹךְ וְגָדֵל, עַד כִּי-גָדַל מְאֹד; יג), ולפרסם שם ה' (רָאוֹ רָאִינוּ כִּי-הָיָה יְהוָה עִמָּךְ ; כח). 'וידעת היום' מדוע ה' הביא רעב בארץ, גם בתקופת יצחק. הכתוב מדגיש מִלְּבַד הָרָעָב הָרִאשׁוֹן, אֲשֶׁר הָיָה בִּימֵי אַבְרָהָם, כי גם אברהם יצא מהרעב ברכוש גדול: וְאַבְרָם, כָּבֵד מְאֹד, בַּמִּקְנֶה, בַּכֶּסֶף וּבַזָּהָב (יג,ב).


כו,לה: וַתִּהְיֶיןָ, מֹרַת רוּחַ, לְיִצְחָק, וּלְרִבְקָה: מורת רוח הורי עשו ממעשיו (נשיאת שתי נשים חיתיות) גרמו לתהליך שונה אצל יצחק ורבקה. יצחק ניסה לברך ולחזק בכך את עשיו ורבקה ניסתה להעצים את יעקב על פני עשו. התוצאה הסופית היא שיעקב התעצם וזכה לברכת יצחק: וְיִתֶּן-לְךָ אֶת-בִּרְכַּת אַבְרָהָם, לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אִתָּךְ--לְרִשְׁתְּךָ אֶת-אֶרֶץ מְגֻרֶיךָ, אֲשֶׁר-נָתַן אֱלֹהִים לְאַבְרָהָם (כח,ד). 'וידעת היום' מדוע היה ליצחק ורבקה צער מעשיו.

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע