chiddush logo

"המאיר לעולם כולו בכבודו" ,או קרונה או ואולי קרינת ה

נכתב על ידי izik28, 26/10/2020

  בסד 


ד"ת להפטרת פרשת לך לך חשוון התשפ"א

"המאיר לעולם כולו בכבודו"  ,או קרונה או ואולי קרינת השמש  ? 
--------------------------------------------------------------
בפרשת השבוע אנו קוראים את הפ"ס" מי העיר ממזרח צדק "  , זריחת השמש בכל יום ותחילתו של יום חדש מתחילה מכיוון מזרח,, אך מה זא שייך לצדק,? שימו לך לתרגום יונתן בארמית"  מַן אַיְתִי בִגְלַאי מִמַדִינְחָא אַבְרָהָם בְחִיר צַדִיקַיָא בִּקְשׁוֹט קַרְבֵהּ לְאַתְרֵהּ מְסַר קֳדָמוֹהִי עַמְמִין וּמַלְכִין תַּקִּיפִין תְּבַר רָמָא כְּעַפְרָא קָטוֹלִין קֳדָם חַרְבֵהּ כְּקַשָׁא רְדוֹפִין קֳדָם קַשְׁתֵהּ:" הכתוב מקשר אותנו לאברהם אבינו כפי שמחזק רשי " מי העיר ממזרח" - אותו שצדק יקראהו לרגלו מי העיר את אברה' להביאו מארם שהוא במזרח וצדק שהיה עושה היא היתה לקראת רגליו בכל אשר הלך
"יתן לפניו גוים" - מי שהעירו ממקומו להסיע הוא נתן לפניו ארבעה מלכים וחיילותיהם
"ירד" - ירדה
"יתן כעפר חרבו" - רמא כעפרא קטולין קדם חרביה נתן את חרבו ועושה חללים רבים כעפר ואת קשתו נתן מרבה הרוגים ונופלים כקש נדף".
אברהם נשלח ע"י הקב"ה לעשות צדק בעולם, אדם בודד  במחוזות חדשים, לא קל ,אך הבטחון בה" חיזק אותו ונסך בו אמונה בצדקת דרכו .
בואו נחזור לרגע לכיוון מזרח, כידוע בכל בוקר השמש מפציעה בתחילת יום חדש, מעין מעשה בראשית ,
השמש נבראה ביום הרביעי ," וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים אֶת שְׁנֵי הַמְּאֹרֹת הַגְּדֹלִים אֶת הַמָּאוֹר הַגָּדֹל לְמֶמְשֶׁלֶת הַיּוֹם וְאֶת הַמָּאוֹר הַקָּטֹן לְמֶמְשֶׁלֶת הַלַּיְלָה וְאֵת הַכּוֹכָבִים" מפרש המלבים"יעש אלהים" התבאר אצלי (למעלה פסוק ז'), שמלת "ויעש" בא על גמר הדבר, כי כדורי המאורות כבר נבראו בראשית הבריאה, והאור נברא ביום הראשון, ולא התחדש עתה רק מה שנתן האור בנרתק השמש ותקן אותו באופן שכשישליך נצוציו על כדור הארץ שהוא עיקר התכלית בבריאה יוכלו הבעלי-חיים להשתמש בו לפי כח עיניהם וחושיהם, ושיהיו מכוננים לפי מה שצריך אל יצורי הארץ מהאור והחום לקיומם, ושיער שהאור שנתן אל השמש מן האור הגנוז הוא בשעור נערך בכוון כפי הצורך אל הארץ לקיום בריותיה, ובהשקף זה עשה ותיקן את שני המאורות הגדולים, כי בהשקף אל יתר הכוכבים אי-אפשר שיקרא את הירח בשם מאור הגדול, כי הוא אינו כוכב בפני-עצמו רק משרת ומלוה את הארץ, ולכוכב צדק יש לו חמשה משרתים כאלה, ולכוכב שבתאי שבעה, והירח הוא הקטן מרוב כוכבי לכת, ועל-כן בתחלה שדבר לפי בחינת עצמותם קרא את כולם בשם "מאורות", אבל פה דבר מצד שתיקנם לצורך הארץ, שספור מעשה בראשית הוא רק לספר מתולדות הארץ, שבה עם נברא יהלל יה ואין לה עסק עם מעשה ה' הגדול אשר עשה בעולמות אין חקר.
ובבחינה זאת נקרא הירח בשם המאור הגדול, כי בעבור היותו קרוב אלינו יגדל אורו אלף פעמים מיתר כוכבים, ואצלנו השמש והירח הם הגדולים באורם אצלנו מכל המאורות, והשמש אורו גדול אצלנו מאור הירח.
ויחד את המאור הגדול לממשלת היום - השמש שולט ופועל פעולות רבות ביום ביסוד האש ובאויר ובצמיחת הפירות היבשים, והמאור הקטן שולט ופועל פעולות בלילה במעינות ונהרות ובפירות הלחים כמו שנאמר (דברים לג יד): "ממגד תבואות שמש וממגד גרש ירחים".
השמש חיוינית לקיום עולם כידוע, אך מה אנו יודעים באמת על השמש  ? הטמפרטורה על פני השמש היא 5,785 מעלות קלווין (כ־5,512 מעלות צלזיוס) ואילו במרכזה היא מגיעה לכ־15.7 מיליון מעלות. החום הרב השורר במרכז השמש מאפשר קיום תהליכים תרמו־גרעיניים, ובפרט היתוך גרעיני, שהם מקור האנרגיה של השמש. קוטר השמש הוא 1,392,000 קילומטר ונפחה גדול פי יותר ממיליון מנפח כדור הארץ. מסתה גדולה ממסת כדור הארץ פי 300,000 בקירוב, והיא עשויה בעיקר ממימן (74%) והליום (24%). היא מכילה בשיעורים קטנים גם חמצן, פחמן, חנקן, ניאון, ברזל, צורן, מגנזיום, גופרית ויסודות אחרים.
השמש סובבת סביב צירה אך היא אינה גוף קשיח, וזאת ניתן לראות בכתמי השמש, שהם תוצאה של פעילות מגנטית חזקה על פני השמש. צבעם כהה יותר מפני השמש בגלל הטמפרטורה הנמוכה שלהם יחסית לפני השמש. מחזור הסיבוב של השמש סביב צירה משתנה בהתאם לקו הרוחב והוא המהיר ביותר באזור קו המשווה, כ-25 יום ואיטי ביותר קרוב לקטבים, למעלה מ-35 יום. קרני אור שיוצאות מהשמש מגיעות לפני כדור הארץ כעבור כ-8:15 דקות. הסיבה לכך היא המרחק שבין כדור הארץ לשמש (כ־150,000,000 ק"מ, או יחידה אסטרונומית אחת), והעובדה שהאור נע במהירות סופית."
בל נשכח שאת כל כוחה של השמש  מעניק לה הקב"ה בכבודו ובעצמו כנאמר בפ"ס," המאיר לעולם כולו בכבודו " , מהו כבוד ה" ? ואיך הוא קשור לשמש שהיא כוכב לכת ואסור לנו לעבוד אותה כמו הלבנה ..
כותב הרמחל,"והנה תדעי ודאי שאין המעשים הטובים תועלת לו יתברך כלל, ולא המעשים הרעים חסרון... אלא הוא יתברך המציא מין הנהגה אחת במשפטים ודרכים מיוחדים שידע היותם הגונים לתכלית הזה, שמצידם יהיה מציאות זכות וחובה לאדם, שעל כן הדרכים האלה יוכל להקרא תועלת מה שיקיימו בני האדם את המצות, וחסרון כשיעברו עליהם, לא תועלת וחסרון לעצמו יתברך, אלא למה שהוא רוצה לפעול בנו. והוא ענין כשישראל עושים רצונו של מקום מוסיפים כח בגבורה של מעלה. ואף גם זאת, לא לפי שאינו יכול לפעול אלא על פי מעשי התחתונים חלילה, אלא לפי שאינו רוצה לפעול, ועל כן יקראו המעשים הטובים כבודו יתברך, והמעשים הרעים ההיפך חס וחלילה... (דעת תבונות קלד)
...כן יש לנו עוד לדעת עניני הכח של התחתונים עם התחתונים עצמם, ואודיעך ענין עמוק בזה, והוא כי הכבוד העליון הוא השורה בכל מקום, והוא המחיה את כל הנמצאות, והעיד הכתוב (נחמיה ט' ו') ואתה מחיה את כולם, ועל כן נאמר מלא כל הארץ כבודו. ואמנם העונות של בני האדם מרחיקים הכבוד מן התחתונים, הוא ענין כי אם עונותיכם היו מבדילים ביניכם וגו', ולהיפך, הזכיות משכינים הכבוד בתחתונים והוא ענין ושכנתי בתוכם. והנה הכבוד עצמו מתעלה ומתרומם בהיותו שוכן בתחתונים וכבר אמרו ז"ל: כל מה שברא הקב"ה בעולמו לא בראו אלא לכבודו. ובגלות נאמר וילכו בלא כח לפני רודף, לפי שהיה הכח העליון רחוק מהם, וכענין סר צלם מעליהם, ובהגאל ישראל נאמר: וכבוד ה' עליך זרח, ואז הכבוד עצמו יתרומם.
ותדעי שענין זה מצטרך מאד לענין המלאכים ופעולותיהם, כי הנה רצה האדון ב"ה לעשות מעשיו על ידי משרתים, ועל כך רצה ושיכן שכינתו על המלאכים האלה, הם הם שלוחיו המוציאים כל גזירותיו לפועל, ואדנותו בהם תמיד, כמו שאמרו ז"ל: ה' בם-אדנותו בהם... והנה זה הכבוד עומד על כל הצבאות ומתדבק עליהם תמיד, אך בערך המלאך וחשיבותו. ותדעי עוד, שאף על פי שהכבוד בכל מקום, אמנם מתגלה במקום אחד יותר ממקום אחר, והוא מקום המיוחד לו, ששם ידרשוהו הרוצים לידבק בו, והוא ענין (דברים י"ב ה') לשכנו תדרשו ובאת שמה... ועל ענן זה עומד כל תבנית המשכן והמקדש, מקום לפנים ממקום עד לפני ולפנים ששם הכבוד שורה לידרש ולימצא למבקשים להדבק בו. וכן יש מקדש למעלה מכוון למקדש של מטה. 
והנה כל צבא מעלה מעלים שבחו של הכבוד הזה, ואומרים מלא כל הארץ כבודו, ברוך כבוד ה' ממקומו, כי הוא לבדו כח כל הנמצאים. וכן נאמר (תהלים כ"ד ל"א) יהי כבוד ה' לעולם ישמח ה' במעשיו, כי הכבוד מתעלה משבח מעשיו יתברך, ולכך אמרו רז"ל פסוק זה שר העולם אמרו, ואמנם עילויו של הכבוד נעשה מכח כל הנמצאות כלם למיניהם, כל אחד לפי הפעולה המיוחדת בו, וזאת היתה כוונתו של הכהן בעשותו עבודת הקרבנות... והיו מכוונים לקשר כל הנבראים בבורא, ויודעים מה שצריך להשלמת ענין זה... (שם קס) "
שעם ישראל מקיים מצווות  ומעשים טובים, הולך בדרכו של אברהם אבינו  הוא מגביר ומראה את כבוד ה" יתברך, בדיוק כמו שאנו מברכים על פרי או אוכל  ,אנו מקדשים את עולמו של שוכן המעונה השוכן ברומו של עולם, וגם כאן למטה ..  
שקשה לנו אנו מתארים זאת בדימוי לחושך.. כמו חושך מצרים  , כשטוב לנו אנו שמחים ואמרים כזריחת  השמש  , הגאולה משולה לשמש  ,אברהם אבינו האמין בה" גם בעיתות ורגעים קשים מאוד , אם הוא הצליח, אנו המצווים ללכת בדרכו ,שהיא קלה יותר, קל וחומר,  הקורונה  הינה תקופה שלא ידענו ושלא נדע שוב לעולם ,אך שימו לב! במילה קורונה  מסתתרות שתי מילים ," קור"  ורונה " אם נחבר אותם נקבל את המילה" קרינה" , אם נראה את האור גם בתקופה זו  ונתעל אותו למענננו  בדרכים טובות, בקרוב איש לרעהו ע"י חום התורה ולא בשריפת דיבורים רעים ושנאת חינם, בדיוק כמו השמש שמחד היא מחייה את העולם  ואנו הנהנים ממנה גם בשפת הים הנפרד..  אך מאידך אם לא נזהרים, נשרפים ...
אם נדליק את אור האמונה ב ה" בטוב, בזריחת  כל יום מחדש שנברא  עבורנו כדי שנצמח ונתגדל בתורה, נזכה בכל הברכות שבורך אברהם אבינו  שהלך לפני ה" בתמימות וחוכמה .חורף טוב!

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה