chiddush logo

תפילת חנה ובני אפרים

נכתב על ידי תורתך_שעשועי, 6/9/2020

**סיכום קצר מתוך שיעור של הרב יגאל שנדרופי ראש ישיבת ישועת מרדכי**


נתאר בקיצור נמרץ רעיון מתוך השיעור של הרב שנדורפי בדבר הההפטרות של שני הימים של ראש השנה

הפטרה של יום ראשון

ההפטרה הראשונה מתארת את תפילת חנה - לחנה לא היו ילדים במשך לפחות שלושים שנים! (עשר שנים עד שאלקנה לקח אישה שנייה ועוד לפחות 20 שנים עד שנולדו לה 10 ילדים) כל השנים האלו חנה מרבה להתפלל - אבל על מה היא מתפללת? היא מבקשת בן שימליך את מלך ישראל, כדברי הגמרא, "ונתתה לאמתך זרע אנשים... - שמושח שני אנשים" (ברכות לא:). יש להבין שהנביא שמושח את המלך אינו "בלדר" שמעביר את המסר - מי המלך הנבחר אלא הוא מאציל עליו מכוחו וככוח הנביא כך כוחו של המלך שהוא מושח. לכן חנה מתאמצת כל כך בתפילתה שבנה יהיה במדרגה מספיק גבוה כדי שהמלך שהוא ימשח יהיה מלך המשיח! (או שראש השושלת שממנה ייצא מלך המשיח)

על כך חנה מתפללת במשך עשרות שנים, היא מתעלה יותר ויותר בתפילתה על שהיא מגיעה למדרגה כה גבוה שהיא מחדשת תאר של ה' שלא היה לפניה וקוראת לה' "צבקות" והנביאים מרבים להשתמש בשם זה לאחר מכן.

אמנם - חנה מתמסרת למטרה הנעלה לכונן את מלכות ישראל אבל היא לא שוכחת את הצער הפרטי שלה - היא ממשיכה לרצות בן ולא עוזבת את הטבע הפשוט שלה - ואכן לאחר שנולד שמואל (והיא מביאה אותו לגדול במשכן עם עלי) נולדים לה עוד שני בנים ושתי בנות ויש לה גם משפחה "רגילה".

הפטרה זו נבחרה לראש השנה מפני שאנו לומדים ממנה שאפשר לקחת את הצער הפרטי שלנו - ולחבר אותו עם הצער שם עם ישראל – ועם זאת לא לוותר גם על עצמנו להתפלל גם על הצרכים שלנו אבל גם להסתכל על הקשיים שלנו כחלק מהצער וההתמודדות של עם ישראל.

הפטרה של יום שני

ביום השני אנו מפטירים "הבן יקיר לי אפרים" - הפטרה זאת מדברת על עשרת השבטים הנידחים (רוב מלכי מלכות ישראל היו מאפרים) למרות שכל המלכים שלהם היו רשעים ועשרת השבטים נדחו מעם ישראל לאפי שנים ועדיין לא חזרו - למרות זאת אומר הנביא בשם ה' - שאפרים הוא בן חביב ובכל פעם שהוא רק נזכר בו הוא לא יכול להפסיק לדבר עליו כמו אמא שמתחילה לספר על הבן שלה ולא יכולה להפסיק, ה' אומר אני מרגיש את אפרים ב"קישקע" שלי, "מִדֵּי דַבְּרִי בּוֹ זָכֹר אֶזְכְּרֶנּוּ עוֹד עַל כֵּן הָמוּ מֵעַי לוֹ" (ירמיהו ל"א י"ט).

זאת ועוד הנביא מגלה שיבוא זמן שאפרים יבקש לחזור בתשובה ה' יקבל אותו בשמחה כאילו לא היה שם דבר תחזור האהבה והיחס אליו להיות כמו האהבה שהייתה לאפרים - בנו של יוסף שיעקב אבינו שם אותו להיות בכור יוסף.

מהפטרה זו אנו לומדים שהאהבה של ה' לא נפסקת אפילו להודי הרחוק ביותר - וכל אחד אם רק ירצה לחזור בתשובה ה' יקבל אותו בשמחה ויחדש איתו את הקשר באופן הכי עמוק והכי אוהב שיש - אם הדבר נכון לגבי עשרת השבטים הנידחים שעתידים לחזור הדבר נכון גם לגבי כל אחד מאיתנו.



*** ישיבת ישועת מרדכי היא ישיבה לבחורים אוהבי תורה ועשייה.

ישיבה תורנית ומשפחתית עם חיבור לתורת ארץ ישראל. 

- מסגרת שהיא מחוץ למסגרת 

סרטון תדמית:

https://www.youtube.com/watch?v=UO3xCgBUOEY

טלפון לפרטים מזכיר הישיבה : 

פינחס בן חמו - 0545770853

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע