לכל שאלה בלימוד הרמב"ם היומי חייג 6885*
הִלְכּוֹת דֵּעוֹת פֵּרֶק ה
י(א) כְּשֵׁם שֶׁהֶחָכָם נִכָּר בְּחָכְמָתוֹ וּבְדֵעוֹתָיו, וְהוּא מֻבְדָּל בָּהֶן מִשְּׁאָר הָעָם כָּךְ צָרִיךְ שֶׁיִּהְיֶה נִכָּר בְּמַעֲשָׂיו, בְּמַאֲכָלוֹ וּבְמַשְׁקֵהוּ וּבִבְעִילָתוֹ וּבַעֲשִׂיַּת צְרָכָיו וּבְדִבּוּרוֹ וּבְהִלּוּכוֹ וּבְמַלְבּוּשׁוֹ וּבְכִלְכּוּל דְּבָרָיו וּבְמַשָּׂאוֹ וּבְמַתָּנוֹ: וְיִהְיוּ כָּל הַמַּעֲשִׂים הָאֵלּוּ, נָאִים וּמְתֻקָּנִים בְּיוֹתֵר.י
י(ב) כֵּיצַד תַּלְמִיד חֲכָמִים לֹא יִהְיֶה גַּרְגְּרָן, אֵלָא אוֹכֵל מַאֲכָל הָרָאוּי לְהַבְרוֹת גּוּפוֹ, וְלֹא יֹאכַל מִמֶּנּוּ אֲכִילָה גַּסָּה. וְלֹא יְהֶא רוֹדֵף לְמַלֹּאות בִּטְנוֹ, כְּאֵלּוּ שֶׁמִּתְמַלְּאִין מִמַּאֲכָל וּמַשְׁקֶה עַד שֶׁתָּפוּחַ כְּרֵסָן, וַעֲלֵיהֶם מְפֹרָשׁ בַּקַּבָּלָה, "וְזֵרִיתִי פֶרֶשׁ עַל-פְּנֵיכֶם, פֶּרֶשׁ חַגֵּיכֶם" (מלאכי ב,ג) אָמְרוּ חֲכָמִים, אֵלּוּ בְּנֵי אָדָם שֶׁאוֹכְלִין וְשׁוֹתִין וְעוֹשִׂין כָּל יְמֵיהֶם כְּחַגִּים.י
י(ג) וְהֶם הָאוֹמְרִים "אָכוֹל וְשָׁתוֹ, כִּי מָחָר נָמוּת" (ישעיהו כב,יג). וְזֶה הוּא מַאֲכַל הָרְשָׁעִים, וְשֻׁלְחָנוֹת אֵלּוּ, הֶם שֶׁגִּנָּה הַכָּתוּב וְאָמַר "כִּי כָּל-שֻׁלְחָנוֹת, מָלְאוּ קִיא צֹאָה, בְּלִי, מָקוֹם" (ישעיהו כח,ח). אֲבָל הֶחָכָם אֵינוּ אוֹכֵל אֵלָא תַּבְשִׁיל אֶחָד אוֹ שְׁנַיִם, וְאוֹכֵל מִמֶּנּוּ כְּדֵי חַיָּיו וְדַיּוֹ, הוּא שֶׁאָמַר שְׁלֹמֹה, "צַדִּיק אֹכֵל, לְשֹׂבַע נַפְשׁוֹ" (משלי יג,כה).י
י(ד) כְּשֶׁהֶחָכָם אוֹכֵל מְעַט זֶה הָרָאוּי לוֹ, לֹא יֹאכְלֶנּוּ אֵלָא בְּבֵיתוֹ עַל שֻׁלְחָנוֹ. לֹא יֹאכַל בֶּחָנוּת וְלֹא בַּשּׁוּק אֵלָא לְפִי צֹרֶךְ גָּדוֹל, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִתְגַּנֶּה בִּפְנֵי הַבְּרִיּוֹת, וְלֹא יֹאכַל אֵצֶל עַמֵּי הָאָרֶץ, וְלֹא עַל אוֹתָן הַשֻּׁלְחָנוֹת הַמְּלֵאִים קִיא צוֹאָה. וְלֹא יַרְבֶּה סְעוֹדוֹתָיו בְּכָל מָקוֹם, וְאַפִלּוּ עִם הַחֲכָמִים. וְלֹא יֹאכַל בִּסְעוֹדוֹת שֶׁיֵּשׁ בָּהֶן קִבּוּץ הַרְבֵּה, וְאֵין רָאוּי לוֹ לֶאֱכֹל אֵלָא בִּסְעוֹדָה שֶׁל מִצְוָה בִּלְבָד, כְּגוֹן סְעוֹדַת אֵרוּסִין וְנִשּׂוּאִין וְהוּא שֶׁיִּהְיֶה תַּלְמִיד חֲכָמִים, שֶׁנָּשָׂא בַּת תַּלְמִיד חֲכָמִים. וְהַצַּדִּיקִים הַחֲסִידִים הָרִאשׁוֹנִים לֹא אָכְלוּ מֵעוֹלָם, מִסְּעוֹדָה שְׁאֵינָהּ שֶׁלָּהֶם.י
י(ה) כְּשֶׁהֶחָכָם שׁוֹתֶה יַיִן, אֵינוּ שׁוֹתֶה אֵלָא כְּדֵי לִשְׁרוֹת אֲכִילָה שֶׁבְּמֵעָיו. וְכָל הַמִּשְׁתַּכֵּר, הֲרֵי זֶה חוֹטֶא וּמְגֻנֶּה וּמַפְסִיד חָכְמָתוֹ, וְאִם מִשְׁתַּכֵּר בִּפְנֵי עַמֵּי הָאָרֶץ, הֲרֵי זֶה חִלַּל אֶת הַשֵּׁם. וְאָסוּר לִשְׁתּוֹת בַּצָּהֳרַיִם וְאַפִלּוּ מְעַט, אֵלָא אִם הָיָה בִּכְלַל הָאֲכִילָה, שֶׁהַשְּׁתִיָּה שֶׁבִּכְלַל הָאֲכִילָה אֵינָהּ מְשַׁכֶּרֶת, וְאֵין נִזְהָרִין אֵלָא מִיַּיִן שֶׁל אַחַר הַמָּזוֹן.י
י(ו) אַף עַל פִּי שֶׁאִשְׁתּוֹ שֶׁל אָדָם מֻתֶּרֶת לוֹ תָּמִיד, רָאוּי לוֹ לְתַלְמִיד חֲכָמִים שֶׁיַּנְהִיג עַצְמוֹ בִּקְדֻשָּׁה: וְלֹא יְהֶא מָצוּי אֵצֶל אִשְׁתּוֹ כַּתֻּרְנְגוֹל, אֵלָא מִלֵּילֵי שַׁבָּת לְלֵילֵי שַׁבָּת, אִם יֵשׁ בּוֹ כּוֹחַ. וְכִשְׁהוּא מְסַפֵּר עִמָּהּ, לֹא יְסַפַּר לֹא בִּתְחִלַּת הַלַּיְלָה כִּשְׁהוּא שָׂבֵעַ וּבִטְנוֹ מְלֵאָה, וְלֹא בְּסוֹף הַלַּיְלָה כִּשְׁהוּא רָעֵב אֵלָא בְּאֶמְצַע הַלַּיְלָה, כְּשֶׁיִּתְאַכַּל הַמָּזוֹן שֶׁבְּמֵעָיו.י
י(ז) וְלֹא יָקֵל רֹאשׁוֹ בְּיוֹתֵר, וְלֹא יְנַבַּל אֶת פִּיו בְּדִבְרֵי הֲבָאי, וְאַפִלּוּ בֵּינוֹ לְבֵינָהּ, הֲרֵי הוּא אוֹמֵר בַּקַּבָּלָה, "מַגִּיד לְאָדָם מַה-שֵּׂחוֹ" (עמוס ד,יג) אָמְרוּ חֲכָמִים, אַפִלּוּ שִׂיחָה קַלָּה שֶׁבֵּין אִישׁ לְאִשְׁתּוֹ, עֲתִיד לִתֵּן עָלֶיהָ אֶת הַדִּין.י
י(ח) וְלֹא יִהְיוּ שְׁנֵיהֶם לֹא שִׁכּוֹרִים, וְלֹא עַצְלָנִין, וְלֹא עַצְבָּנִין, וְלֹא אֶחָד מֵהֶן. וְלֹא תִהְיֶה יְשֵׁנָה, וְלֹא יֶאֱנֹס אוֹתָהּ, וְהִיא אֵינָהּ רוֹצָה אֵלָא בִּרְצוֹן שְׁנֵיהֶם, וּבְשִׂמְחָתָן. יְסַפַּר מְעַט וִישַׂחַק עִמָּהּ מְעַט, כְּדֵי שֶׁתִּתְיַשַּׁב נַפְשׁוֹ, וְיִבְעֹל בְּבוּשָׁה וְלֹא בְּעַזּוּת, וְיִפְרֹשׁ מִיָּד.י
י(ט) כָּל הַנּוֹהֵג מִנְהָג זֶה לֹא דַּי לוֹ שֶׁקִּדַּשׁ נַפְשׁוֹ, וְטִהַר עַצְמוֹ, וְתִקַּן דֵּעוֹתָיו, אֵלָא שְׁאִם הָיוּ לוֹ בָּנִים הוֹוִין בָּנִים נָאִים וּבַיְשָׁנִים, רְאוּיִין לְחָכְמָה וְלַחֲסִידוּת. וְכָל הַנּוֹהֵג בְּמִנְהֲגוֹת שְׁאָר הָעָם, הַהוֹלְכִים בַּחֹשֶׁךְ הוֹוִין לוֹ בָּנִים כְּמוֹ אוֹתָן הָעָם.י
י(י) צְנִיעוּת גְּדוֹלָה נוֹהֲגִים תַּלְמִידֵי חֲכָמִים בְּעַצְמָן: לֹא יִתְבַּזּוּ, וְלֹא יְגַלּוּ רֹאשָׁן וְלֹא גּוּפָן. וְאַפִלּוּ בְּשָׁעָה שֶׁיִּכָּנְסוּ לְבֵית הַכִּסֵּא, יְהֶא צָנוּעַ, וְלֹא יְגַלֶּה בְּגָדָיו עַד שֶׁיֵּשֵׁב, וְלֹא יְקַנַּח בְּיָמִין. וְיִתְרַחַק מִכָּל אָדָם וְיִכָּנֵס חֶדֶר בְּחֶדֶר לִפְנִים מִן הַמְּעָרָה, וְנִפְנֶה שָׁם, וְאִם נִפְנֶה אֲחוֹרֵי גָּדֵר, יַרְחִיק כְּדֵי שֶׁלֹּא יִשְׁמַע חֲבֵרוֹ קוֹלוֹ אִם נִתְעַטַּשׁ, וְאִם נִפְנֶה בְּבִקְעָה, יַרְחִיק כְּדֵי שֶׁלֹּא יִרְאֶה חֲבֵרוֹ פֵּרוּעוֹ. וְלֹא יְדַבַּר כִּשְׁהוּא נִפְנֶה, אַפִלּוּ לְצֹרֶךְ גָּדוֹל. וּכְדֶרֶךְ שֶׁנּוֹהֵג צְנִיעוּת בְּבֵית הַכִּסֵּא בַּיּוֹם, כָּךְ נוֹהֵג בַּלַּיְלָה. וּלְעוֹלָם יְלַמַּד אָדָם עַצְמוֹ לְהִפָּנוֹת שַׁחְרִית וְעַרְבִּית בִּלְבָד, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִתְרַחַק.י
י(יא) תַּלְמִיד חֲכָמִים לֹא יְהֶא צוֹעֵק וְצוֹוֵחַ בְּשָׁעַת דִּבּוּרוֹ, כַּבְּהֵמוֹת וְכַחַיּוֹת, וְלֹא יַגְבִּיהַּ קוֹלוֹ בְּיוֹתֵר, אֵלָא דִּבּוּרוֹ בְּנַחַת עִם כָּל הַבְּרִיּוֹת. וּכְשֶׁיְּדַבַּר בְּנַחַת, יִזָּהֵר שֶׁלֹּא יִתְרַחַק עַד שֶׁיֵּרָאֶה כְּדִבְרֵי גַּסֵּי הָרוּחַ. וּמַקְדִּים לִשְׁלוֹם כָּל אָדָם, כְּדֵי שֶׁתְּהֶא רוּחָן נוֹחָה הִמֶּנּוּ. וְדָן אֶת כָּל הָאָדָם לְכַף זְכוּת מְסַפֵּר בִּשְׁבָח חֲבֵרוֹ, וְאֵינוּ מְסַפֵּר בִּגְנוּתוֹ כְּלָל. אוֹהֵב שָׁלוֹם, וְרוֹדֵף שָׁלוֹם.י
י(יב) אִם רָאָה מְקוֹם שֶׁדְּבָרָיו מוֹעִילִין וְנִשְׁמָעִין, אוֹמֵר, וְאִם לָאו, שׁוֹתֵק. כֵּיצַד: לֹא יְרַצֶּה חֲבֵרוֹ בְּשָׁעַת כַּעְסוֹ, וְלֹא יִשְׁאַל לוֹ עַל נִדְרוֹ בְּשָׁעָה שֶׁנָּדַר עַד שֶׁתִּתְקָרַר דַּעְתּוֹ וְיָנוּחַ, וְלֹא יְנַחֲמֶנּוּ בְּשָׁעָה שֶׁמֵּתוֹ מֻטָּל לְפָנָיו, מִפְּנֵי שְׁהוּא בָּהוּל עַד שֶׁיִּקָּבֵר. וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֶא בְּאֵלּוּ. וְלֹא יֵרָאֶה לַחֲבֵרוֹ בְּשָׁעַת קַלְקָלָתוֹ, אֵלָא יַעְלִים עֵינָיו מִמֶּנּוּ.י
י(יג) וְלֹא יְשַׁנֶּה בְּדִבּוּרוֹ, וְלֹא יוֹסִיף וְלֹא יִגְרַע אֵלָא בְּדִבְרֵי שָׁלוֹם וְכַיּוֹצֶא בָּהֶן. כְּלָלוֹ שֶׁל דָּבָר אֵינוּ מְדַבֵּר אֵלָא אוֹ בִּגְמִילוּת חֲסָדִים, אוֹ בְּדִבְרֵי חָכְמָה, וְכַיּוֹצֶא בָּהֶן. וְלֹא יְסַפַּר עִם אִשָּׁה בַּשּׁוּק, אַפִלּוּ הִיא אִשְׁתּוֹ אוֹ אֲחוֹתוֹ אוֹ בִּתּוֹ.י
י(יד) לֹא יְהַלַּךְ תַּלְמִיד חֲכָמִים בְּקוֹמָה זְקוּפָה וְגָרוֹן נָטוּי, כְּעִנְיַן שֶׁנֶּאֱמָר "וַתֵּלַכְנָה נְטוּיוֹת גָּרוֹן, וּמְשַׂקְּרוֹת עֵינָיִם" (ישעיהו ג,טז), וְלֹא יְהַלַּךְ עָקֵב בְּצַד גֻּדָּל בְּנַחַת כְּמוֹ הַנָּשִׁים וְגַסֵּי הָרוּחַ, כְּעִנְיַן שֶׁנֶּאֱמָר "הָלוֹךְ וְטָפֹף תֵּלַכְנָה, וּבְרַגְלֵיהֶם תְּעַכַּסְנָה" (שם).י
י(טו) וְלֹא יָרוּץ בִּרְשׁוּת הָרַבִּים, וְיִנְהֹג בְּשִׁגָּעוֹן. וְלֹא יִכְפֹּף קוֹמָתוֹ כְּבַעֲלֵי חֲטֹרֶת, אֵלָא מִסְתַּכֵּל לְמַטָּה כְּמוֹ שְׁהוּא עוֹמֵד בַּתְּפִלָּה, וּמְהַלֵּךְ בְּשׁוֹוֶה כְּאָדָם שְׁהוּא טָרוּד בַּעֲסָקָיו.י
י(טז) גַּם בְּמַהְלָכוֹ שֶׁל אָדָם, נִכָּר אִם חָכָם בַּעַל דֵּעָה הוּא, אוֹ שׁוֹטֶה וְסָכָל, וְכֵן אָמַר שְׁלֹמֹה בְּחָכְמָתוֹ, "וְגַם-בַּדֶּרֶךְ כְּשֶׁסָּכָל הֹלֵךְ, לִבּוֹ חָסֵר, וְאָמַר לַכֹּל, סָכָל הוּא" (קוהלת י,ג) מוֹדִיעַ לַכֹּל עַל עַצְמוֹ שְׁהוּא סָכָל.י
י(יז) מַלְבּוּשׁ תַּלְמִיד חֲכָמִים, מַלְבּוּשׁ נָאֶה נָקִי, וְאָסוּר לוֹ שֶׁיִּמָּצֵא בְּבִגְדוֹ כֶּתֶם אוֹ שַׁמְנוּנִית וְכַיּוֹצֶא בָּהּ. וְלֹא יִלְבֹּשׁ לֹא מַלְבּוּשׁ מְלָכִים, כְּגוֹן בִּגְדֵי זָהָב וְאַרְגָּמָן שֶׁהַכֹּל מִסְתַּכְּלִין בָּהֶן, וְלֹא מַלְבּוּשׁ עֲנִיִּים, שְׁהוּא מְבַזֶּה אֶת לוֹבְשָׁיו אֵלָא בְּגָדִים בֵּינוֹנִיִּים נָאִים.י
י(יח) וְלֹא יְהֶא בְּשָׂרוֹ נִרְאֶה מִתַּחַת מַדָּיו, כְּמוֹ בִּגְדֵי הַפִּשְׁתָּן הַקַּלִּים בְּיוֹתֵר שֶׁעוֹשִׂין בְּמִצְרַיִם. וְלֹא יִהְיוּ בְּגָדָיו סְחוּבִים עַל הָאָרֶץ, כְּמוֹ בִּגְדֵי גַּסֵּי הָרוּחַ, אֵלָא עַד עֲקֵבוֹ, וּבֵית יָד שֶׁלּוֹ, עַד רָאשֵׁי אֶצְבְּעוֹתָיו. וְלֹא יְשַׁלְשַׁל טְלִיתוֹ, מִפְּנֵי שֶׁנִּרְאֶה כְּגַסֵּי הָרוּחַ, אֵלָא בַּשַּׁבָּת בִּלְבָד, אִם אֵין לוֹ לְהַחְלִיף. וְלֹא יִלְבֹּשׁ מַנְעָלִים מְטֻלָּאִים כְּבֶגֶד טְלָאי עַל גַּבֵּי טְלָאי, בִּימוֹת הַחַמָּה, אֲבָל בִּימוֹת הַגְּשָׁמִים, מֻתָּר אִם הָיָה עָנִי.י
י(יט) לֹא יֵצֵא מְבֻשָּׂם לַשּׁוּק, וְלֹא בִּבְגָדִים מְבֻשָּׂמִים, וְלֹא יָשִׂים בֹּשֶׂם בִּשְׂעָרוֹ. אֲבָל אִם מָשַׁח בְּשָׂרוֹ בְּבֹשֶׂם כְּדֵי לְהַעְבִיר אֶת הַזֻּהְמָה, מֻתָּר. וְכֵן לֹא יֵצֵא יְחִידִי בַּלַּיְלָה, אֵלָא אִם הָיָה לוֹ זְמָן קָבוּעַ לָצֵאת בּוֹ לְתַלְמוּדוֹ. כָּל אֵלּוּ, מִפְּנֵי הַחֲשָׁד.י
י(כ) תַּלְמִיד חֲכָמִים, מְכַלְכֵּל דְּבָרָיו בְּמִשְׁפָּט, אוֹכֵל וְשׁוֹתֶה וְזָן אֶת אַנְשֵׁי בֵּיתוֹ כְּפִי מְמוֹנוֹ וְהַצְלָחָתוֹ, וְלֹא יַטְרִיחַ עַל עַצְמוֹ יוֹתֵר מִדַּי.י
י(כא) צִוּוּ חֲכָמִים בְּדַרְכֵי אֶרֶץ, שֶׁלֹּא יֹאכַל אָדָם בָּשָׂר אֵלָא לְתֵאָבוֹן, שֶׁנֶּאֱמָר "כִּי-תְאַוֶּה נַפְשְׁךָ לֶאֱכֹל בָּשָׂר" (דברים יב,כ). דַּי לַבָּרִיא לְאָכְלוֹ מֵעֶרֶב שַׁבָּת לְעֶרֶב שַׁבָּת, וְאִם הָיָה עָשִׁיר כְּדֵי לֶאֱכֹל בָּשָׂר בְּכָל יוֹם, אוֹכֵל.י
י(כב) צִוּוּ חֲכָמִים וְאָמְרוּ, לְעוֹלָם יֹאכַל אָדָם פָּחוּת מִן הָרָאוּי לוֹ לְפִי מְמוֹנוֹ, וְיִלְבֹּשׁ כָּרָאוּי לוֹ, וִיכַבַּד אִשְׁתּוֹ וּבָנָיו, יָתֵר מִן הָרָאוּי לוֹ.י
י(כג) דֶּרֶךְ בַּעֲלֵי דֵּעָה, שֶׁיִּקְבַּע לוֹ אָדָם מְלָאכָה הַמְּפַרְנֶסֶת אוֹתוֹ תְּחִלָּה, וְאַחַר כָּךְ יִקְנֶה בֵּית דִּירָה, וְאַחַר כָּךְ יִשָּׂא אִשָּׁה שֶׁנֶּאֱמָר "מִי-הָאִישׁ אֲשֶׁר-נָטַע כֶּרֶם, וְלֹא חִלְּלוֹ . . . אֲשֶׁר בָּנָה בַיִת-חָדָשׁ . . . אֲשֶׁר-אֵרַשׂ אִשָּׁה" (ראה דברים כ,ה-ז).י
י(כד) אֲבָל הַטִּפְּשִׁים, מַתְחִילִין לִשָּׂא אִשָּׁה, וְאַחַר כָּךְ אִם תִּמְצָא יָדוֹ יִקְנֶה בַּיִת, וְאַחַר כָּךְ בְּסוֹף יָמָיו יַחְזֹר לְבַקַּשׁ אֻמָּנוּת אוֹ יִתְפַּרְנַס מִן הַצְּדָקָה, וְכֵן הוּא אוֹמֵר בַּקְּלָלוֹת, "אִשָּׁה תְאָרֵשׂ . . . בַּיִת תִּבְנֶה . . . כֶּרֶם תִּטַּע" (דברים כח,ל) כְּלוֹמַר יִהְיוּ מַעֲשֶׂיךָ הֲפוּכִין, כְּדֵי שֶׁלֹּא תַצְלִיחַ דְּרָכֶיךָ. וּבַבְּרָכָה מַה הוּא אוֹמֵר, "וַיְהִי דָוִד לְכָל-דְּרָכָו, מַשְׂכִּיל, וַה', עִמּוֹ" (שמואל א יח,יד).י
י(כה) וְאָסוּר לָאָדָם לְהַפְקִיר אוֹ לְהַקְדִּישׁ כָּל נְכָסָיו, וְיַטְרִיחַ עַל הַבְּרִיּוֹת. וְלֹא יִמְכֹּר שָׂדֶה, וְיִקְנֶה בַּיִת, וְלֹא בַּיִת, וְיִקְנֶה מִטַּלְטְלִין אוֹ יַעֲשֶׂה סְחוֹרָה בִּדְמֵי בֵּיתוֹ, אֲבָל מוֹכֵר הוּא מִטַּלְטְלִין, וְקוֹנֶה שָׂדֶה. כְּלָלוֹ שֶׁל דָּבָר: יָשִׂים מְגַמָּתוֹ לְהַצְלִיחַ נְכָסָיו לֹא לְהִתְנָאוֹת מְעַט לְפִי שָׁעָה אוֹ לֵהָנוֹת מְעַט, וְיַפְסִיד הַרְבֵּה.י
י(כו) מַשָּׂאָן וּמַתָּנָן שֶׁל תַלְמִידֵי חֲכָמִים, בֶּאֱמֶת וּבֶאֱמוּנָה: אוֹמֵר עַל לָאו לָאו, וְעַל הִין הִין. מְדַקְדֵּק עַל עַצְמוֹ, בְּחֶשְׁבּוֹן, וְנוֹתֵן וּמְוַתֵּר לַאֲחֵרִים כְּשֶׁיִּקַּח מֵהֶן, וְלֹא יְדַקְדַּק עֲלֵיהֶן. וְנוֹתֵן דְּמֵי הַלֶּקַח לְאַלְתַּר. וְאֵינוּ נַעֲשֶׂה לֹא עַרָּב וְלֹא קַבְלָן, וְלֹא יָבוֹא בְּהַרְשָׁאָה.י
י(כז) מְחַיֵּב עַצְמוֹ בְּדִבְרֵי מֶקָּח וּמִמְכָּר, בִּמְקוֹם שֶׁלֹּא חִיְּבָה אוֹתוֹ תּוֹרָה, כְּדֵי שֶׁיַּעֲמֹד בְּדִבּוּרוֹ, וְלֹא יְשַׁנֵּהוּ. וְאִם נִתְחַיְּבוּ לוֹ אֲחֵרִים בַּדִּין, מַאֲרִיךְ לָהֶן וּמוֹחֵל לָהֶן, וּמַלְוֶה, וְחוֹנֵן. וְלֹא יֵרֵד לְתוֹךְ אֻמָּנוּת חֲבֵרוֹ, וְלֹא יֵצַר לְאָדָם בָּעוֹלָם בְּחַיָּיו.י
י(כח) כְּלָלוֹ שֶׁל דָּבָר יִהְיֶה מִן הַנִּרְדָּפִין, וְלֹא מִן הָרוֹדְפִין, מִן הַנֶּעְלָבִין, וְלֹא מִן הָעוֹלְבִין. וְאָדָם שְׁהוּא עוֹשֶׂה כָּל הַמַּעֲשִׂים הָאֵלּוּ וְכַיּוֹצֶא בָּהֶן, עָלָיו הַכָּתוּב אוֹמֵר "וַיֹּאמֶר לִי, עַבְדִּי-אָתָּה יִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר-בְּךָ אֶתְפָּאָר" (ישעיהו מט,ג).י