אישה מוהלת?
נכתב על ידי איתיאל, 22/7/2020
עיין יו"ד ריש סימן רס"ד דיון גדול בעניין אם אישה כשרה למול. ועיקר הסוגיה בע"ז כז:
יש להעיר מסוגייתנו שנוקטת בפשטות:
"באת אישה לפני שמלה בנה ראשון ומת, שני ומת, שלישי ומת... המתינה לו ומלה אותו".
אמנם כבר בסוגיית שם הקשו מציפורה ודחקו לקרוא "ותקח" בפתח, "ותכרת" בצירה. היינו דאמרה לאיניש אחרינא ועבד.
וגם כאן שערי דחוקים לא ננעלו, שנתנה לאחר למול ונקרא על שמה. מבמ הפשט שהיא מלה.
ואם כבר הבאנו את הסוגיה משם: לכאורה קשה, שגוי פסול למילה. אז למי ציפורה נתנה למול? הרי כל בנ"י היו במצריים?
בשאגת אריה דחק שהיה עימם ישראל. או לדעת הרמב"ם שאף בני קטורה בציווי, יש לומר שמלה ע"י אחד מבני קטורה החייבים במילה (וכיוון שבאו ממדיין הוא מיושב מאוד, שמדיין הוא מבני קטורה).
***
אנקדוטה מעניינת:
גם אחרי עתירות לבג"ץ על רבנות לנשים, ואחרי שיש טוענות רבניות ומשגיחות כשרות, עוד לא קמה האישה שתבקש להיות מוהלת (או שוחטת...).
אבל סיפר לי חבר אתיופי, שהוא נימול ע"י אישה.
שם באתיופיה היו מקפידים בחומרה על הלכות טומאה, וכיוון שהאישה היתה טמאה לידה והתינוק איתה, היו נמנעים מלהתקרב. אז היה נהוג שהאם, או נשים אחרות טמאות שהיו עימה היו מלות. ולא נמצא כמעט שגבר מל...
אבל סיפר לי חבר אתיופי, שהוא נימול ע"י אישה.
שם באתיופיה היו מקפידים בחומרה על הלכות טומאה, וכיוון שהאישה היתה טמאה לידה והתינוק איתה, היו נמנעים מלהתקרב. אז היה נהוג שהאם, או נשים אחרות טמאות שהיו עימה היו מלות. ולא נמצא כמעט שגבר מל...
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)