בא במייל - מייל אחת לשבוע -
from: מנחם פוקסמן [mailto:[email protected]]
sent: wednesday, january 04, 2012 10:56 pm
to: מנחם פוקסמן
subject: לחיות עם הזמן -- פרשת ויחי (חיים נצחיים)
מייל זה בא להעשיר את הידע בנושא פרשת השבוע חגים במידה ואינך מעונינ/ת לקבל מייל זה, נא השב/י למייל זה עם המילה "הסר מהרשימה". הערות, הארות, יתקבלו בברכה.
מחר , יום חמישי, י' בטבת, הוא יום תענית, המציין את תחילת המצור על ירושלים. הצום מתחיל בעלות השחר (4:37) ומסתיים בצאת הכוכבים (17:20).
מה קרה בעשרה בטבת
בשנת 3336 לבריאת העולם (425 לפנה"ס), בעשרה בטבת, נבוכדנצאר מלך בבל, הטיל מצור על ירושלים במטרה לכובשה. היה זה זמן קצר לאחר שהכריע את פרעה נכה מלך מצרים בקרב והוא ביקש להשלים את כיבוש המזרח התיכון.
המצור נמשך כשנה וחצי, ובט' בתמוז נפרצו חומות העיר. בתשעה באב של אותה שנה נחרב בית המקדש הראשון בירושלים, והיהודים הוגלו לבבל בעינויים אכזריים.
כזכר למאורע עצוב זה נקבע עשרה בטבת כיום צום – תענית ציבור.
מה עושים בעשרה בטבת
עשרה בטבת הוא יום צום, במהלכו גברים מגיל בר מצווה ומעלה ונשים מגיל בת מצווה ומעלה צמים, לא אוכלים ולא שותים. הצום מתחיל עם עלות השחר של יום עשרה בטבת, ומסתיים בצאת הכוכבים.
נשים בהריון, נשים מניקות וכן מי שהצום קשה עליו בשל סיבות בריאותיות יפנו לרב שיפסוק להם כיצד לנהוג.
עשרה בטבת בימינו
לאחר השואה בה נהרגו כשישה מיליון מבני עמנו, קבעה הרבנות הראשית את יום עשרה בטבת כ"יום הקדיש הכללי." ביום זה משפחות הקורבנות שיום פטירתם לא נודע אומרים קדיש, לומדים משניות ומדליקים נר נשמה לזכרם.
זו הפרשה האחרונה בספר בראשית, ובה מסופר על ברכותיו של יעקב לבניו קודם פטירתו, על פטירתו וקבורתו בארץ-ישראל.
בהמשך הפרשה מתוארים מעשיו של יוסף לאחר פטירת יעקב, והפרשה מסתיימת בפטירתו של יוסף והנחתו בארון במצרים.
....פרשת השבוע מספרת על פטירתו של יעקב אבינו, על ההספד שעשו לו ועל קבורתו במערת-המכפלה, ובכל-זאת הפרשה נקראת ויחי, שם המבטא חיים. יתרה מזו אומרים חז"ל: "יעקב אבינו לא מת".
איך אפשר לומר שיעקב לא מת, והלוא התורה עצמה מספרת על פטירתו וקבורתו? משיבים חז"ל: "מה זרעו בחיים – אף הוא בחיים".
בכך באים לידי ביטוי חייו האמיתיים של יעקב. חיים אמיתיים אינם מסתיימים עם הפטירה, אלא הם מוסיפים להתקיים ולהתפתח. חייו של יעקב אבינו היו חיים אמיתיים, והם הוסיפו להתקיים גם אחרי פטירתו – בקרב 'זרעו', צאצאיו.
מכיוון שבניו ונכדיו של יעקב המשיכו את דרכו ואת מורשתו, בכך בעצם נמשכו גם חייו שלו. לכן חז"ל אומרים ש"יעקב אבינו לא מת", שכן דרכו של יעקב הוסיפה לחיות בעולם הזה גם אחרי פטירתו, בקרב 'זרעו'. וכך דווקא הפרשה המספרת על פטירתו של יעקב היא הממחישה את המהות האמיתית של חייו – "ויחי יעקב".
(לקוטי שיחות כרך כו, עמוד 7)
************************************************************************************
this footnote confirms that this email message has been scanned by
pineapp mail-secure for the presence of malicious code, vandals & computer viruses.
************************************************************************************