chiddush logo

ויהי נעם ה" אלוהינו עלינו"

נכתב על ידי izik28, 19/4/2020

 בס"ד


ד"ת לפרשות תזריע מצורע  ר"ח אייר  לעלון קול מהיכל   לע"נ חללי צה"ל וקרבנות הטרור הי"ד ז"ל  ולע"נ סול בת אסתראה ז"ל 

  " ויהי נעם ה" אלוהינו עלינו"
--------------------------------------------------------------------------------
"בדד ישב" 
אנו קוראים בפרשה על כמה סוגי צרעת , צרעת הגוף כפ"ס " זאת תִּהְיֶה תּוֹרַת הַמְּצֹרָע בְּיוֹם טָהֳרָתוֹ ..,   וצרעת הבית, " וְנָתַתִּי נֶגַע צָרַעַת בְּבֵית אֶרֶץ אֲחֻזַּתְכֶם" , על האדם  המצורע לשהות שבוע מחוץ מחנה ולאחר מכן ביום השמיני  להביא קרבן על חטאו ,למרות השוני בין המקרים גם בני הבית המנוגע  מצווים לשהות שבוע מחוץ לבית עד העלמות הנגע  ,תהליך ריפוי האדם או הבית מדבר על ," וְצִוָּה הַכֹּהֵן וְלָקַח לַמִּטַּהֵר שְׁתֵּי צִפֳּרִים חַיּוֹת טְהֹרוֹת וְעֵץ אֶרֶז וּשְׁנִי תוֹלַעַת וְאֵזֹב." ,בשני המקרים הכהן  מזה על המקור המנוגע  שבע פעמים עד להיטהרותו  .
"ומעשה ידנו כוננה עלינו 
המילה מצורע נקראת בהיפוך אותיות,"מצער",כלומר אדם המצער אחרים וגורם צער בגלל גאוותו ומחשבתו הפסולה  , הרבי מוולוזיין מפרש, שאדם חוטא, המחשבה או הדיבור האסור פוגם ברובד מסויים ועל מנת  לתקן את חטאו עליו לשאוף להתעלות לרמה גבוהה יותר של קדושה  כדי לתקן מה שקלקל , אדם שחטא  בלשון הרע כמו פגם בברית המילה , בברית  הדיבור , כציפורים החיות שהם לפי רשי  "מעשה פטפוטי דברים לפיכך הוזקקו לטהרתו צפרים שמפטפטין תמיד בצפצוף"- לפי שהנגעים
באים על גסות הרוח כעץ הארז ,"ושני תולעת ואזוב" - מה תקנתו ויתרפא ישפיל עצמו מגאותו כתולעת וכאזוב" בגמרא מוסבר : "המספר לשון הרע מגדיל עוונות עד השמים", ומבאר החפץ חיים שכל מילה של לשון הרע היא חטא ועבירה בפני עצמו, ", עד שאמר הקב"ה" כל המספר לשון הרע אין אני והוא יכולין לדור בעולם"
 בני ישראל שגילו נגע צרעת בביתם לא עברו על לשון הרע , אלא הקב"ה באהבתו זיכם באוצרות שהיו טמונים בקירות ביתם , וע"י כך  נתעשרו, תהליך טיהור הבית הנגע לווה גם בטקס הצפורים החיות עץ הארז תולעת השני והאזב כדי להזהירם  שלא יחטאו במידת הגאווה וגסות הרוח  אלא ידעו שהכל מה"  יתברך ,הסיפרה שמונה מציינת כל מה שמעל הטבע , שכן העולם נברא בששה  ימים והשבת היא אות ברית בין הקב"ה לישראל ,על האדם המצורע להפוך לבריה חדשה שכמו נולדה זה עתה  ורק ע"י שהיית שבת מחוץ למחנה  הוא יכול לבוא בקהל ה," עם ישראל שמצא נגעים בביתו שוהה  גם שבוע מחוץ לביתו אך להבדיל הוא שותף בבנית בית חדש עם הקב"ה בארץ ישראל שהיא מעל הטבע כספרה שמונה 
"השמים כסאי והארץ הדום רגלי"
הפטרת השבת נוגעת בכל עניין קדושת ארץ ישראל ויום העצמאות השבעים ושתיים , הנביא ישעיהו 
מפרש את דברי שד"ל על הפ"ס לעיל , "השמים כסאי והארץ הדום רגלי" ואיך תוכלו אתם לבנות לי בית וכל הנמצא הוא מעשה ידי ומה תוכלו אתם לתת לי שלא יהיה שלי? והלא תבינו כי מה שאני רוצה בעולות וזבחים אינו אלא להיותו מקבל תשובת השבים והנכנעים לפני, "ואל זה אביט אל עני ונכה רוח וחרד על דברי" ,מפרש המלבים ," מי שהוא עני בחיצוניותו ונכה רוח בפנימיותו שרוחו נשברה ובכ"ז הוא "חרד על דברי" לשמוע בקולי...לא הקרבן עצמו הוא המבוקש רק מלאות רצוני וההכנעה שמראה האדם לפני במה ששומע אל דברי",מדינת ישראל שלנו אחת ויחידה היא בעולם , קדושה היא ואינה יכולה לסבול עוברי עבירה ,על זה ליבנו דוואי על הגלות הארוכה מידי ועל חורבן המקדש ,ועוד שאנו בימי ספירת העומר וימי  בידוד הקורונה ,הרב קוק זצ"ל אומר," רוח הקודש שבארץ ישראל היא נקיה לעומת רוח הקודש שבחוץ לארץ ,...רק בארץ ישראל יכולה להתגלות קדושה באמת שלא נלחמת בטבע אלא מסוגלת לשכון בתוכו!"   אם נלך בדרך כותרת  דה"ת  כפי שמפרש המלבים," שכל מה שנעשה יכונן ה' אותם מפני שיהיו טובים בעיניו[הקב"ה] " בכך שנהיה איש עם רעהו  למען המדינה ופיתוחה למרות השוני בינינו ,נזכה לברכה," ומעשה ידנו כוננהו"  כפירוש רשי, "כונן אותו ושני פעמים ומעשה ידינו כוננהו, אחת על מלאכת המשכן שבירכן לישראל והתפלל שתשרה שכינה במעשה ידיהם במשכן, ואחת שתהא ברכה במעשה ידיהם" , חודש טוב ויום עצמאות שמח 
[דה"ת יפורסם בל"נ בעלון קול מהיכל " בהכנ"ס היכל יהוד ת"א עריכה שיר וחר ] 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע