chiddush logo

כך התרבות היהודית-דתית הגיעה למיינסטרים

נכתב על ידי חידושים ממומנים, 27/2/2020

 התרבות היהודית נחשבת לאחת העשירות והמרתקות בעולם כיום. היא החלה להתפתח עוד מימי קדם, ומעולם לא הפסיקה לגדול. בשנים האחרונות אנחנו רואים שינוי משמעותי מאוד, והוא כניסתם של מוזיקאים המגיעים מעולם יהודי-דתי, לעיתים חרדי, לתוך המיינסטרים הישראלי. הם מקבצים סביבם מעריצים מכל המגזרים, מושמעים בכל תחנות הרדיו, מוכרים כרטיסים בקצב יוצא דופן ומייצרים סביבם קונצנזוס שממש לא מובן מאליו.

היצירה הדתית מגיעה למרכז הבמה

זה לא שיוצרים המגיעים מרקע דתי או חרדי הם דבר חדש, וגם לא הכניסה שלהם למרכז הבמה. אלא שנראה שבשנים האחרונות המגמה הזו מתגברת ביתר שאת. ביקור באתר קצת תרבות, המאגד בתוכו את מיטב המופעים ואירועי התרבות בישראל, מראה זאת היטב. אריאל זילבר, שולי רנד, חנן בן ארי, אביתר בנאי וישי ריבו, כולם מגיעים מהעולם הדתי, הם חלק מהשמות המרכזיים המופיעים בישראל סביב השעון. השירה היא ממש לא נחלתם של גברים בלבד, כפי שתעיד ההצלחה האדירה של הזמרת החרדית נרקיס בשנים האחרונות.

אפשר בהמשך לכך לראות יותר ויותר שירים בעלי אופי דתי הזוכים להצלחה אדירה, מושמעים סביב השעון ומגיעים למקומות הראשונים במצעדים השבועיים או השנתיים. כך למשל נרקיס מתייחסת בשיריה רבות למקורות, ישי ריבו מקיים דיאלוגים עם אלוהים ואביתר בנאי מתאר בהמון רגש את תהליך החזרה בתשובה שעבר.

זהו שינוי מבורך. בלי קשר לעובדה שהשירים של יוצרים אלו ואחרים הם פשוט מצויינים, יש להצלחה שלהם חשיבות מכרעת. הם חושפים את המאזינים (בהם כמובן אינספור חילונים) לעולמם של הדתיים ומקלים עליו לקבל ולהבין אותו. זהו הדבר הקרוב ביותר לקירוב לבבות שאפשר אולי למצוא בישראל הנוכחית.

לא רק במוזיקה

עד עכשיו התייחסנו בעיקר למוזיקה, אבל השינוי המתואר כאן רחב פי כמה מכך. אפשר לראות גם בסרטי הקולנוע, בסדרות הטלוויזיה ובהצגות התיאטרון תכנים מגוונים העוסקים בדת. בחלק מהמקרים היצירות מאפשרות כניסה בלתי מתווכת לעולם הדתי, על דפוסי החיים והקונפליקטים שלו. חלק מהתכנים האלה, כך מסתבר, מרתקים לא רק ישראלים אלא ם צופים בעולם כולו. דוגמה מובהקת אחת מני רבות היא רכישתה של הסדרה הישראלית "שטיסל", המציגה את קורותיה של משפחה חרדית מירושלים, על ידי הענקית Amazon להפקת גרסה אמריקאית.

השינוי הזה נוכח גם בעולמות האחרים המקיפים אותנו, כמו האינטרנט. בשנים עברו האינטרנט היה מעין טאבו עבור רבים בחברה הדתית-חרדית, אולם כיום ניתן למצוא מספר הולך וגובר של שומרי דת ומסורת שמשתמשים בו ומנצלים אותו לצרכיהם (כולל כמה התאמות נדרשות, כמובן). כך למשל כוכב הרשת החרדי הצעיר מלך זילברשלג זכה לפרסום אדיר בפייסבוק, כיכב בחטיבת הדיגיטל של כאן ונחשב בעת הנוכחית לאחד השמות המבטיחים בעולם התקשורת והניו מדיה בישראל.

המגמה כאן כדי להישאר

אפשר למצוא סיבות מגוונות להצלחה של היוצרים הדתיים והחרדים בישראל בשנים האחרונות. נראה שהציבור הישראלי כולו נהיה פתוח יותר לתכנים המגיעים מעולמות שונים, מה גם שמאז ומתמיד הוא ידע להעריך איכות – והיצירה הדתית בהחלט מזוהה כיום בישראל עם איכות. הקהל הדתי הגביר את החשיפה שלו במקביל למוצרי התרבות.

אם מוסיפים לכך את מגוון האפשרויות הרחב בשנים האחרונות ליוצרים להציג את כישוריהם, בין השאר בזכות האינטרנט, אפשר להבין עוד יותר מדוע המגמה צפויה להמשיך ואולי אף להתרחב בשנים הקרובות.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע