chiddush logo

האם מותר לכרות עצים ואיך עושים את זה?

נכתב על ידי חידושים ממומנים, 26/2/2020

 חושבים לכרות עץ ולא יודעים מהיכן להתחיל? אתם לא לבד. המחשבה על כריתת עצים מעלה תהיות רבות ואם תשאלו חמישה אנשים מה התשובה, יכול מאוד להיות שתקבלו 5 תשובות שונות לחלוטין...

תהליך כריתת עצים מלווה באיסורים משני סוגים. האחד הוא האיסור ההלכתי ואילו השני הוא האיסור החוקתי.

מתכוונים לכרות עץ? כדאי מאוד להכיר את שני ההיבטים הללו לפני שמתחילים.

כריתת עץ מההיבט החוקתי

בעוד שבהלכה, כפי שנראה מיד, ההתייחסות אל הנושא מחולקת לכמה תרחישים, מבחינת החוק יש כלל גורף אחד שהוא איסור כריתת עצים במדינת ישראל.

כפי שמוסבר במדריך לשירותי כריתת עצים בישראל, איסור זה גורף וכולל בתוכו את כל סוגי העצים הבוגרים לרבות עצי פרי, עצי נוי וכן בכל המיקומים האפשריים לרבות גנים, חצרות של בניינים משותפים ואפילו חצרות של בתים פרטיים.

עצים בוגרים מוגדרים לצורך העניין ככאלה שעומדים בשני תנאים. הראשון הוא גובה של שני מטרים לפחות ואילו השני הוא עובי של כ-10 סנטימטרים בגובה של 130 סנטימטרים מהקרקע.

אף על פי האיסור, החוק מתיר כריתת עצים בכפוף לקבלת היתר מפקיד היערות האזורי. מדובר בגוף מפקח שמטרתו לבחון כל מקרה לגופו ולהחליט אם קיימת הצדקה או שלא.

כריתת עץ בהיבט ההלכתי

ספרי הלכה רבים עוסקים בנושא כריתת העצים ובאופן עקרוני ניתן לומר שמדובר בנושא רגיש למדי.

כדי לענות על השאלה מבחינה הלכתית יש להבין באיזה עץ מדובר, מה מצבו ומה הסיבה שאתם רוצים לכרות אותו.

מומלץ לקרוא את הכתבה באתר חב"ד שעוסקת בסוגיית 'איסור כריתת עצי פרי' ולבצע שאלת רב לפני שכורתים עץ כזה או אחר ובכל מקרה כדאי מאוד שתהיה לכך סיבה מוצדקת.

מה עושים כשניתן לכרות את העץ?

כפי שבוודאי שמתם לב, כמעט לכל כלל יש יוצא מן הכלל ואם אתם צריכים לכרות עץ, קיים סיכוי גדול שגם תקבלו את ההיתר לכך.

החל מרגע קבלת ההיתר ניתן באופן עקרוני לכרות את העץ אם כי חשוב להבין שמדובר בעבודה שחייבת להיעשות על ידי כורת עצים מקצועי עם רישיונות עבודה ועם ביטוח מתאים.

יתירה מכך, חשוב להבין מה כולל השירות מפני שיש שוני בין עקירת עץ מן השורש לבין כריתת עץ רגילה ובעוד שבכריתת עץ רגילה, הגדם של הגזע והשורשים נשארים באדמה, בעקירה מן השורש לא נשאר זכר לעץ ולכן לא יהיו מכשולים או עצמים שיפריעו לכם לבצע כמעט כל דבר בקרקע.

עקירת עץ מן השורש מבוצעת בשני שלבים. הראשון הוא כריתה רגילה ואילו השלב השני הוא כרסום של השורשים וגדם העץ במכשיר מיוחד שפשוט טוחן את השאריות של העץ עד שלא נשאר דבר.

עקירה מן השורש מן הסתם תהיה יקרה יותר מאחר שהיא כוללת שני שירותים ולא אחד.

איך תמצאו כורת עצים מתאים?

כריתת עצים מלווה בשלל סיכונים וחשוב לבחור באדם שיכול לבצע את העבודה באופן מקצועי, אמין ובטוח.

כדי לעשות את זה יש להזמין כורת עצים מיומן עם תעודת גוזם שמעידה על כך שעבר את ההכשרות המתאימות.

כמו כן חשוב שלגוזם יהיה רישיון להפעלת כלים כבדים כמו מנוף וכן אישור עבודה בגובה.

לבסוף ומאחר שאף על פי שמדובר בבעל מקצוע מיומן, תאונות יכולות להתרחש והן לא חייבות להיות חמורות. מספיק שענף ייפול על הרכב של השכן ואתם במצב לא נעים. במקרה כזה חשוב שלכורת יהיה ביטוח מקצועי שמגן עליכם במקרים מעין אלה.

חשוב לבצע בדיקה וויזואלית של כל האישורים והביטוחים על מנת לוודא שבחרתם באדם המצופה וכדי שלא תהינה הפתעות מהסוג שאף אחד לא ממש אוהב.


התמונה באדיבות pixabay


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע