chiddush logo

"פרי מגדים " –או ה" אלהיכם אמת לעשרה בטבת

נכתב על ידי izik28, 26/12/2019

 בס"ד 


ד"ת לשבת ויגש  ז טבת התש"פ לע"נ קרבנות השואה  ז"ל שמקום קבורתם לא נודע ולע"נ נשמת כל נשמות נפטרי  עם ישראל מאז בריאת העולם ז"ל 


 "פרי מגדים " –או ה" אלהיכם  אמת 
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
זה עתה סיימנו לחגוג את נס חג החנוכה ולהודות לקב"ה על כל הטוב שגמלנו  ! פרשת השבוע  ויגש  עוסקת בין השאר בנושא הטעון של מכירת יוסף אך עם סוף טוב , פגישת יוסף ואחיו   , מיותר לציין שהדבר מרגש כל אחד שקורא את הפרשה  ,ויחד עם זה שואל את עצמו , איך זה שלמעלה מ 20 שנה  אף אחד לא דרש בשלומו של יוסף הצדיק? לא חשבו על זה בכלל ? משפחת יעקב על כל שלוחותיה עם קשריהם הטובים  יחד עם שועי עולם לא יכלה לשלוח נציג למצרים כדי לנסות לפחות לדרוש בשלומו?   ויעקב אבינו לא ידע את האמת על יוסף ? נכון ,המפרשים מסבירים שפרשה ממנו רוח שקודש ששבה אליו לאחר הבשורה הטובה על מציאת יוסף   , אך בכל זאת  ? כ"כ הרבה זמן ? מה שמחבר אותנו אם סיפור יעקב ורחל שקראנו לפני כמה שבתות , לחכות 7  שנים?  למרות כל  רשעותו של לבן  , יעקב לא יכל להוציא את האמת לאור ? הרי רבקה היא אחות לבן ..  בניגוד לכתוב לעיל  אחיו של בנימין הגנו עליו  לאחר  שיוסף איים לאסור אותו וגילו אחדות מה שלא עשו בעבר .. מה זה בא ללמד אותנו בשעה שנציין בשבוע הבא את צום עשרה בטבת ?  יחד עם הידיעה ש ה"  יודע הכל , והכל יתגלה לאחר 120 שנה  ... האין אנחנו  אמורים לדבוק  ב יג המידות של הקב"ה ? ומה הקשר לפ"ס בתחילת הפרשה " ועזב את אביו ומת" הנוגע לבנימין?  אנו גם נמצאים בשיא החורף , בפרשה מצוין שהשארות יוסף במצרים הייתה "לשום לכם שארית בארץ  להחיות לכם לפלטה גדולה"  ,הקב"ה יחד עם  יוסף מגייסים את הטבע עצמו כדי ללמד זכות ואולי גם חובה על אחיו ... ולהראות שהכל עושים את רצון הקב"ה כמו מכת הברד ששילבה ניגודים כדי למלא את רצון הבורא  , בל נשכח שאנו יוצאים מחג החנוכה בו הדלקנו לרוב בשמן זית  את נרות החנוכה , הזית על כל מעלותיו  גם קשור לעניין זה שתארנו לעיל, נחזור ברשותכם על הפסוקים הנוגעים בדבר  ," והנה אנחנו מאלמים אלומים בתוך השדה והנה קמה אלומתי וגם ניצבה ותשתחווינן לאלומתי" ,בהמשך הפרשות כאשר יוסף מורד מצרימה ומושלך לכלא , שר המשקים מספר בתורו," והנה גפן לפני ובגפן שלשה שריגים והיא פורחת עלתה ניצה הבשלו אשכולותיה ענבים " ,בעקבות חלום זה וחלום שר האופים ,פרעה מצטרף ומספר גם הוא " והנה שבע שיבולים עולות בקנה אחד בריאות וטובות , והנה  שבע דקות ושדופות קדים  צומחות אחרים ותבלען השיבולים הדקות את שבע השיבולים הטובות "  ,אם נרוץ קדימה נראה שהרעב בארץ כנען היה גורם משפיע לירידת האחים ומימוש חלומות יוסף, " וירא יעקב כי יש שבר במצרים ויאמר לבניו למה תתראו, ויאמר הנה שמעתי כי יש שבר במצרים רדו שמה ושברו לנו משם ונחיה ולא נמות"...לאחר התודעות יוסף לאחיו המרגשת מאוד , אם נשים לב גם יעקב וגם יוסף  שלחו אחד לשני מטעמים מהארץ בה הם שהו, "קחו מזמרת הארץ בכליכם והורדו לאיש מנחה מעט צרי ומעט דבש נכאת ולט בטנים ושקדים" ואילו יוסף  ,"ולאביו שלח כזאת עשרה חמרים  נשאים מטוב מצרים ועשר אתנות נושאות בר ולחם ..",אנו רואים שהמזון עליו אנו חיים  מקבל תפקיד חשוב במעשי הקב"ה לגאולת יוסף ובהמשך ישראל .
בספר בראשית  מופיע פ"ס שמקשר אותנו עם ענין הטבע שברשות  שמים, " ויאמר אלהים תדשא הארץ דשא עשב מזריע זרע עץ פרי עשה פרי למנהו אשר זרעו בו על הארץ " מפרש רשי, " עץ פרי שיהא טעם העץ כטעם הפרי והיא [הארץ] לא עשתה כן אלא ותוצא הארץ..ועץ עשה פרי ולא העץ,לפיכך שנתקלל האדם על עוונו נפקדה גם היא ", הארץ למעשה בגדה ברצון הקב"ה להוסיף ולהיטב לנו, לדוגמא  עץ תפוז  גם גזע העץ עצמו ראוי למאכל בטעם תפוז וכן הלאה..  והיא מיעטה מרצון ה" .בהמשך אומר הקב"ה ," הנה  נתתי לכם את כל עשב זרע זרע אשר על פני כל הארץ ואת כל פרי עץ זרע זרע לכם יהיה לאכלה " כל זאת אם נלך בדרכי הקב"ה ותורתו הנאמנה  כנאמר  בקריאת שמע," והיה אם שמע תשמעו אל מצוותי אשר אנוכי מצווה אתכם היום לאהבה את ה" אלוהיכם ולעבדו בכל לבכם ובכל נפשכם ונתתי  מטר ארצכם בעתו יורה ומלקוש ואספת דגנך ותרשך ויצהרך ונתתי עשב בשדך לבהמתך ואכלת ושבעת , השמרו לכם פן יפתה לבבכם וסרתם ועבדתם אלהים אחרים וחרה אף ה, בכם ולא יהיה מטר והארץ לא תתן את יבולה ואבדתם מהרה מעל הארץ הטובה  אשר ה" נתן לכם" .
אחי יוסף הביאו על עצמם את קיום הפ"ס לעיל בכך שאמנם לא הלכו חלילה אחרי עבודה זרה , אך  " כל הכועס כאילו עבד עבודה זרה" וכל החוטא בחטא הגאווה נמשל  בעיני ה" כמנודה ומצורע חלילה , אחי יוסף[ שיעקב סבל בגללם] בשנאם את יוסף  הגם שיש שוני בין אח לאח ואדם לאדם  אין לשנוא אחד את השני במיוחד לא עד כך ולהגיע להפרדת איש מאחיו גם בסכסוך הכי קשה יש לשמור על כבוד האדם ,כיון שאין לאיש זכות כלשהי על רצונו וחיוו של אדם אחר חשוב כל שיהיה שהרי אנו אומרים ברכה השניה בשבע הברכות" שהכל ברא לכבודו" קרי כל מה שהקב"ה ברא עולמו הוא למענו וכאשר האדם עושה את רצון האל הרי זה קשר הדדי טהור עם הקב"ה .
במעשיהם הם גרמו לרעב בארץ כנען  מה שגרם להם בכורח  ובאי נעימות לרדת מצרימה לארץ הטמאה והנכרית , ששם אמנם גם היה רעב , בגלל להבדיל לאחי יוסף כמובן  , בגלל מעשי הזימה ועבודת האלילים של המצרים גרידא , יוסף הצדיק  אודות לאמונתו ב ה"   ומעשיו הישרים והנכונים , החשיבה על האחר גם אם הוא גוי גמור  היא שמנעה רעב מארץ מצרים , יוסף קידש שם שמים בגדול!  לעומת אחי יוסף שעם כל מעלתם  [ויש להם מעלות רבות] חללו שם שמיים ובכך גם את אדמת הארץ  . 
שבע השנים בהם  חיכה עקב לרחל משולות אולי לשבע שנות הרעב במצרים ,  לעומת שבע שנות השבע שבאו בעקבות חכמת יוסף שמשולה לחכמת יעקב שידע לנתב את חייו נכונה בבית לבן שלא היה לבן כלל וכלל ... קרבנות השואה שמקום קבורתם לא נודע  חיו אמנם על אדמת הנכר  אך  קידשו שם שמים במותם  ,וקשה אמנם לומר או לכתוב שאולי בגלל זה זכינו  לראות  בהקמת המדינה  ולחזות בפריחתה , אם  נלך בדרך הטובה , דרך הטבע הטהור  שאין בו שוחד או רמאות ושחיתות  ורוע לסוגיו ,  נזכה לברכת ה" ובהמשך חורף טוב וגשמי ברכה  ואמרו חז"ל " אין לך עשב מלמטה שאין לו מזל מלמעלה שמכה אותו אומר לו גדל ,שהגידול של צמח האדמה מכח הצומח על הארץ הוא ע"י המזל ,אבל התהוות  צמח האדמה ועשב הגשמי ..הוא רק כח אלקי "  , יהודה אמר ליוסף  על לקיחת אחיו בנימין  " ועזב את אביו ומת"   , הכוונה כמובן ליעקב שהיה קשור מאוד אליו כמו ליוסף , גם אנו, אם נעזוב חלילה את אבינו שבשמים  ולא  נראה אחד במעלת חברו , אלא  ננהג באדישות  ורוע  ולא בערבות הדדית  כנדרש גם באי הסכמות ,בניגוד גמור  ואבסרודי משהו כפי נראה בפרשה את חסדו הגדול של פרעה אויב ישראל הגדול וגוי גמור ורשע ..  שעשה ליוסף לאחר שהמליכו  למשנה למלך מצרים,"  ויקרא פרעה שם יוסף צפנת פענח ויתן לו את אסנת בת פוטי פרע כהן אן לאשה ויצא יוסף על ארץ מצרים "רבנו בחיי מפרש פירוש מדהים ומצמררר משהו,"  ואמרו במדרש כי אסנת בת דינה היתה משכם בן חמור ולפי שגרשה יעקב מביתו והושיבה בתוך סנה אחד לכך נקראת אסנת מה עשה יעקב קשר לה כתב בצוארה וכתוב בו כל המדבק ביך מדבק בזרעו של יעקב, ויוסף שנשאה ראה הכתב ההוא והצניעו והוא שאמר לאביו (בראשית מח, ט): "בני הם אשר נתן לי אלהים בזה הראה לו הכתב הזה, ומה שכתוב בת פוטיפרע מפני שגדלה בביתו שכן דרז"ל כל המגדל יתום בתוך ביתו מעלה עליו הכתוב כאלו ילדו:" פרעה למרות רשעותו הבין לליבו של יוסף והיותו יהודי והכיר לו את אסנת בתה של דינה לפי הפירוש, שדבר זה  הוא אולי החסד גדול ביותר . ואחי יוסף?.. איפה הם? , יוסף למרות היותו לפי מושגי מצרים ,עבד , היה ראוי אודות לעזרת ה" כמובן לשמש  בעיני פרעה הרשע למשנה למלך מצרים  מה עוד שחתן דומה למלך ,בהכירו את אסנת מלשון נס –את , מה שלא היה נהוג באותה תקופה כלל וכלל ,  ואילו בעיני אחי יוסף? למרות הוצאת הדיבה , ההפך לצערנו [למרות שוב ,מעלתם הגדולה וזכויותיהם  הרבות!] אנו מתפללים לבניית המקדש השלישי במהרה , יהודים יקרים!  איך אתם רוצים שהוא יבנה? במריבות? כעס? פלגנות? אדישות ?  רוע? לצערנו הליכה בדרך הזאת רק  תצריך אותנו לצערנו  לצום עוד צום ט באב.. לא רוצים, נכון?  ,אם לא נלך בדרך האחדות כמו להבדיל  הבחירות השלישיות שבאו עלינו  בגלל אותם סיבות לעיל ... ולא נבחר בקב"ה! לא נזכה לראות באור ה" שמאיר על כל בריותיו , עלינו ללכת בדרך הגשם היורד ישרות משמי מרומים ומרווה את האדמה  בלי הבדל שטח כזה או אחר, שמצמחיה את יבולה ,יבול הקב"ה ולהרבות במעשי טובה וברכה איש עם רעהו ואישה עם רעותה  לא גאווה אלא  להרבות תורה ומצוות ולקדש שם שמים אזי נתברך ונתקדש בכל הברכות הטובות מפי עליון .

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע