chiddush logo

נקודה שבועית פרשת השבוע "וישב" ה'תש"פ

נכתב על ידי ידד, 18/12/2019

 

 

כולנו זוכים לקבל ברכת הצלחה לא פעם. בין אם ביום הולדת, בין אם בתחילת עבודה חדשה או סתם כי מישהו רוצה לברך אותנו. כמובן שגם אנחנו מברכים אחרים בברכה והצלחה במעשה ידיהם.

בפרשת השבוע שלנו, פרשת "וישב", מסופר לנו משהו ייחודי וחד פעמי בכל התורה כולה וראוי לשים לו לב בגלל ייחודו.

יוסף, שנמכר לאורחת ישמעאלים על ידי אחיו, מתגלגל בסופו של דבר לביתו של פוטיפר שר הטבחים של פרעה. מיד בתחילת התיאור של יוסף בבית אדוניו החדש כותבת לנו התורה: "ויהי ה' את יוסף ויהי איש מצליח ויהי בבית אדוניו המצרי, וירא אדוניו כי ה' איתו וכל אשר הוא עושה ה' מצליח בידו", ובסוף אותו הפרק כותבת התורה: "אין שר בית הסוהר רואה את כל מאומה בידו באשר בה איתו ואשר הוא עושה ה' מצליח".

יוסף הוא היחיד בכל התורה כולה שנאמר עליו שהוא איש מצליח. יוסף, כמו שכולנו מברכים ומתברכים תדיר, זוכה להצלחה. זה מובנה אצלו. וזוהי הצלחה מאת ה', ולעומת כולנו וכל התורה כולה, זה אף כתוב ממש. במפורש.

יוסף שנמצא כעת כעבד בבית שר הטבחים ולאחר מכן נאסר בבית הסוהר, וכל זה לאחר שהסתכסך עם אחיו ונמכר למצרים, דווקא במצב הכול כך קשה בו הוא שרוי, הוא איש מצליח. ה' רואה בנוסף דמות אחרת, שונה, מיוחדת, והוא ודווקא במצב המסובך שבו הוא נמצא כרגע זוכה להצלחה ממנו בכל מעשה ידיו. 

יוסף, שנמצא כעת במצרים, בבית שר הטבחים ואחר כך בבית הסוהר, מצליח להקפיד לשמור על ערכיו ומידותיו ולא להשתנות ולהפוך כאחד האדם המצרי, וכל זאת למרות שנמצא בסביבה שמאוד שונה ממה שגדל.

הרש"ר הירש בפירושו מיטיב לתאר את הניגודיות בין הסביבה המצרית לאישיותו של יוסף שבזכותה זכה להצלחה: "ניגוד גדול עוד יותר היה קיים בין המוסר ואורח החיים של המצרי לבין "הנער העברי" כפי שהוא נקרא להלן. המלה "מצרי" מדגישה את הניגוד הזה ומבהירה את הניסיונות שהנער עמד בהם כדי לשמור על טהרתו בתוך בית מצרי אצל אדון מצרי - עד שה' זיכה אותו בקרבתו."

שנזכה כולנו תמיד לברכה והצלחה מאת ה'.

 

שבת שלום ומבורך!

 

החוויה היהודית

http://h-y1.coi.co.il/

לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק, מאיר גרינברג, יצחק שניצר ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם.

לרפואת דב בן לובה.

 

 

 

 

יום הולדת,עבודה חדשה,ברכת הצלחה,בית הסוהר, האדם המצרי,ערכיו,מידותיו, להשתנות, שר הטבחים

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע