אהלי האבות – כבית המקדש
ב"ה
פרשת חיי שרה - פרשת
המקדש
אהלי האבות – כבית המקדש
הרב ישראל אריאל שליט"א
ראש ישיבת המקדש
וראש ומייסד מכון המקדש
חכמינו ז"ל אומרים )בבראשית רבה סח) יש שהולך אצל זיווגו, ויש שזיווגו בא אצלו, יצחק, זיווגו בא אצלו... יעקב, הלך אצל זיווגו". כידוע, יצא יעקב לחרן הרחוקה שם עבד ברחל ובלאה שנים רבות, שאלה היא, במה זכה יצחק שהמלאכה נעשתה על ידי אחרים. אליעזר יוצא בשליחות אברהם לחרן, ומוצא בדרך פלא את רבקה אשת החסד היורדת אל המעין, ותוך ימים חוזר ארצה. שכך נאמר ביצחק: "ויצא יצחק לשוח בשדה לפנות ערב... והנה גמלים באים. ותשא רבקה את עיניה ותרא את יצחק."
במה זכה?
עולה תמימה
נתייחד יצחק במעשה
העקידה, שפשט את צוארו למסור את נפשו על מצות
ה', ומאז הוגדר על ידי חז"ל כ'עולה תמימה'. שכן, בכך נתקדש גופו ונזדככה נשמתו בקדושה יתירה כקרבן עולה. מסיבה זו מנע ה' ממנו לרדת מצרימה בעת הרעב, וכדברי רש"י בבראשית כו,ב: "אמר לו הקב"ה: אתה עולה
תמימה, ואין חוצה לארץ כדאי לך". אכן, הלכה היא במקדש, שקרבן עולה שיצא חוץ לעזרה נפסל
)רש"י מנחות ו,ב(. מעתה מובן מדוע נשלח שליח
לקחת אשה ליצחק, כי 'עולה תמימה' הוא, ואיך
יֵצא מ"ארץ ישראל המקודשת מכל הארצות" לחוץ לארץ! ראוי לשים לב לעובדה, שמיד עם בואו של אליעזר
לחרן מגיש הוא לרבקה נזם זהב "בקע משקלו". לדעת חז"ל ב'מדרש אגדה' תן לה את הנזם לשם קידושין, ובמעשה זה רמז אליעזר לרבקה: דעי לך! כי עתידים ישראל לתת "בקע לגולגולת" להקמת משכן לה' במדבר. בכך הודיע לרבקה: הנני בא מבית אברהם. לא באתי להציג עושר של כסף וזהב אלא ערכים רוחניים! מחובתי להודיעך, כי משפחת אברהם ויצחק שאת נכנסת אליה - כבר הקימה מזבח בהר המוריה שם עתיד לקום בית המקדש. במעמד הקידושין הבינה
רבקה את גודל המשימה שנטלה עליה, וכאשר היא נשאלת על ידי בני ביתה: "התלכי עם האיש הזה?!" משיבה בהחלטיות: "אלך!"
במקום העקידה