chiddush logo

פרשת וירא - בואו נדבר קצת על אמונה

נכתב על ידי ניר אביעד, 9/11/2011

100 שנים חיכה אברהם אבינו להולדת בנו האהוב יצחקואז בבוקר אחד בהיר נחתה הפקודה:

"קח נא את בנךאת יחידך אשר אהבת, את יצחקולך לך אל ארץ המוריה והעלהו שם לעולה".

 

 כיצד ניתן להבין את המבחן הזה שהעמיד הקב"ה את אברהםמבחן אשר כל הורה לא יכול שלא להתקומם כנגדו?

 

על משמעותה העמוקה של האמונהעל המקומותבהם כל אחד מאתנו נדרש לעקוד את המיותר והמעכב שבתוכו ועל השאלה מה המשימה שנתן הקב"ה לעם ישראל בתוך המארג האוניברסלי הכלל אנושי.

 


 בפרשת "ויראאנחנו קוראים על אחד האירועים החשובים והדרמטיים ביותר בתולדות עם ישראלהלוא היא "עקידתיצחק". "עשרה ניסיונות נתנסה אברהם אבינו עליו השלוםנכתב בפרקי אבותכאשר ניסיון העקידה הוא ללא ספר המורכבשבהםכל כך הרבה שנים חיכה אברהם לילד הזהכל כך הרבה תפילות ותחינותעד שבגיל 100 הוא זכה ונולד יצחקהקטן לו ולאשתו העקרה שרהואז בלי שום היגיון והסברובניגוד גמור לכל מה שאברהם האמין ואף חינך אודותיוהואנקרא לשחוט את בנו האהובלמהככהכי הביקש!

"וַיְהִיאַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה והנִסָּה אֶת אַבְרָהָםוַיֹּאמֶר אֵלָיו אַבְרָהָם וַיֹּאמֶר הִנֵּנִיוַיֹּאמֶר קַח נָא אֶת-בִּנְךָ אֶת-יְחִידְךָאֲשֶׁר-אָהַבְתָּאֶת יִצְחָק וְלֶךְ-לְךָ אֶל-אֶרֶץ הַמֹּורִיָּה וְהַעֲלֵהוּ שָׁם לְעֹלָהעַל אַחַד הֶהָרִים אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיךָ". כל מהותו צעקהמבפנים כנגד המעשהובכל זאתולמרות כל זאתהוא ניגש לביצוע הפעולה. "סוף טוב הכל טובאומר המשפטהמפורסםואכן כיצד פרשיה זו נגמרה כולנו יודעיםאין ספק שלמרות שבסופו של דבר איל הוא זה שמצא עצמו על המזבח,אברהם הוכיח את אמונתו האבסולוטית וזכה לתהילת עולם.

והנהלמרות זאתכל הורה (וגם מי שעדיין לאלא יכול שלא לשאול את עצמו כיצד הוא עצמו היה נוהג באותההסיטואציה והאם מעשהו של אברהם כה מבורך ונעלה כפי שאנו רגילים לחשוב? רוח ההומניזם וחמלת האדם תמהות עלהתנהגות "פגאניתזו הממהרת להקריב קורבן אדם ללא משפט וללא דיןהייתכן כי אברהםשביקש רחמים על רשעיסדוםלא יפעל כלום למען בנו יחידו אשר אהבהאם זו התנהגות הורית תקינה של אבי האומה?

"אברהם אבינו", כשמו כן הואהוא אכן האבא של כולנו. "מעשה אבות סימן לבנים", ולכן כיהודי הראשון היה עליו לעבורכמה מבחנים ותחנות כדי לרכוש בתוכו מידות מסוימות שיהוו עבורנובניו ובני בניוסימן דרך ומצפן רוחני לדרך ההתנהלותהנכונה בעולםהאם גם אנחנו מצופים להקריב את ילדינו על המזבח כדי להוכיח דבקות בבוראהתשובה היא שבוודאישלאאולםיחד עם זאתאנחנו כן נדרשים ללמוד על אותן תכונות ומעלותשבעמל כה רב קנה אברהםושמהוות אתבסיס קיומנו כעם וכפרטיםובראשן אמונה פשוטה ותמימה והמחויבות לדאוג לכל אדם ואדם.


מי שמאמין לא מפחד

פעמיים מצווה הקב"ה על אברהם ללכת ממקומו הנוכחי אל מקום לא ידוע: "לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ",ו"לֶךְ-לְךָ אֶל-אֶרֶץ הַמֹּורִיָּה וְהַעֲלֵהוּ שָׁם לְעֹלָה". המדרש (בראשית רבא לטהבחין בניסוח הזהה שבשני הניסיונות וציין כיבעוד ההליכה הראשונה נסכה תקוה חדשה בלבו של אברהםההליכה השנייה סיכנה את התגשמותה של ההבטחה ועל כןהיא חביבה יותר על הקב"ה וזאת משום שדווקא היא דרשה ציות בלתי מתפשרהגדולה של מעשה העקדהאם כךהיאבעובדה שאברהם עשה זאת בניגוד לכל אינטרס נסתר או גלוי שניתן לחשוב עליו מלבד הרצון לקיים את רצון הבורא.אברהם הגיע למה שמכנה החסידות "מסירות נפשו"ביטול גמור בפני השם", וזאת משום שהוא שם בצד את כלהשיקולים האישייםוגם אם הוא לא הבין מה הרציונל ומה המטרה הוא פשוט עשה את שהוא התבקש למען אמתומטרה שגדולות ממנו.

מהותה של מסירות הנפש היא לשים בצד את "האניהפרטי לטובת הכלל או לטובת אינטרס אחר שנבדל ממניאדםשחושב רק על עצמו הוא מוגבל מאוד והדרך לצאת מהמלכודת הזו ולהתגבר על תכונת האגואיזם עמה נבראנוושבה אנומחויבים להיאבקהיא רק ע"י יציאה מהגבולות האישים של הנוח והמוכרהרדיפה אחד הנאות גשמיות או אחר הכרה וכבודמבני אדם אחרים מתבררים תמיד בסופו של דבר כהבל ורעות רוח אל מול האמת הגדולה שהיא מציאות בורא ומנהיגלעולםכולנו רוצים להשאיר משהו אחרינוכולנו (החל מגדולי הפוליטיקאים והמצביאים ועד לאחרון הזאטוטים שחורט עלהספסל האחורי באוטובוס 'משה היה פה') רוצים שיזכרו אותנו לטובה ומאמינים שבכך נמצא משמעות לחיינוההיסטוריהמוכיחה כי אנשים גדולים שוכחים אחרי 2-3 דורות ואנשים דגולים ממששהשאירו חותם על ההיסטוריהייעלמו מהתודעהלכל היותר אחרי 10 דורותמהאם כךהתכלית של כל זהאיזה משמעות אמיתית ונצחית ניתן למצוא לחיים מלאיהטרדות וההתמודדויות שלנומה היא שיא ההגשמה שניתן להגיע אליהאת התשובה לדברלהערכתינמצאבאמירת ה"קדיש": "יתגדל ויתקדש שמי רבה" (שמו של הקב"ה). לא השם שלי יתגדל ויתקדשאלא שמו של בוראהעולםאני ביום מן הימים אמות וגם זכרי ישכחאבל אם אני זוכה בחיי לזכור את מציאות הבורא אזי אני מצליח לרכושמשהו שהוא לא מפהאלא מגיע מעולם הנצח ועל כן מצליח לחבר אותי לשםאברהם אבינו אמר: "לא משנה מה יקרה.אני איתךאני כולי שלךאני לא מבין כל דבראבל אני איתךיתגדל ויתקדש שמי רבה!".

זה אותו אברהם שנאם בפני כל העולם כנגד מסירת הבנים למולך (סוג של עבודה זרה שהייתה נהוגה בתקופתו ושכללהאת קורבן הבנים). הוא ידע שכשיתפרסם שהוא בעצמו הקריב את בנו כולם יזלזלו בואבל בכל זאת היה מוכן לעשות זאת,וזה אותו אברהם שבתחילת הפרשה ימים לאחר ברית המילה בעודו כאוב ישב בפתח אוהלו ושוחח עם הקב"האולםברגע שראה שלושה עוברי אורח מרחוקביקש את סליחתו של הקב"ה ורץ לקראתם והזמינם להיות אורחיוגם כאן הואויתר על האינטרס והנועם האישי שלו (עונג רוחני – שיחה עם הבוראועונג פיזי – כאבי המילהמשום שידע להסתכל אלמעבר לקצה חוטמו וחשב שמא הם רעבים וצמאיםחוט שני מחבר כל דוגמאות אלה והוא הנכונות והמסירות של אברהם"לצאת מעצמוולוותר על הנוחות האישיתלמהכי ככה הרוצה!

סיפורי המקראכידועאינם סיפורים היסטוריים בלבדבכל אחד מהם טמונים מסרים נפלאים לחיינו כאן ועכשיוהיכןאםכךמעשה העקידה יכול לפגוש אותנו בחיי היום-יוםמה עלינו מוטל לעשות כדי להיות ראויים להיקרא ממשיכי דרכושל אברהםהתשובה היאהורים יקריםשאתם יכולים להירגע ולהחזיר את הסכינים המושחזות בחזרה למגירהלאיהיה בהם שימוש בקרובהעקידה היחידה שאנחנו נדרשים לה היא של יצר הרע המופיע בדמות "לא מתחשק ליו"לאבא ליבכל הקשור לעבודת השם שלנו. האמת היא שפעמים רבות אנו נדרשים לעקוד חלקים מסוימים מאתנו בבואנולקיים את המצוותלעתים אין המצוות תואמות את רצוננו ותחושותינו הטבעייםלעתים הן מנוגדות אף למה שאנו רואיםכמוסרי (כדוגמת ממזרות הפוגעת דווקא במי שלא חטא), לעתים הן מחייבות אותנו להיות זרים ומנוכרים להוויה התרבותיתהעכשווית שסובבת אותנו ולהתנגד לה גם אם אנו לא אחת חפצים להיות חלק ממנהולעתים הן פשוט מנוגדות למה ש"באלנולעשות באותו הרגע ומחייבות אותנו לצאת מ"אזור הנוחותשלנורק על עצמי ידעתי לספרבוש ונכלם אני מודה כילפעמים בימי שבת בבוקררגע לפני ההליכה לתפילה הארוכה בבית הכנסתממש מתחשק לי כמו פעם לנסוע לאיזה חוףמבודד עם אבטיח ובקבוק בירה קרהולפעמים היצר קורה לי לעזוב לכמה שעות את האישה והילדים ובמקום לקלח,להאכיללהקשיב ולתמוך ממש "מתחשק לילצאת לטיול או סתם לשכב על המיטה חסר מעש דווקא ברגעים שאני הכינדרש להיות בהם סבלנינעים ומכילבאותו צומת דרכיםכשאני כבר זוכה לזהות את הקולות של השטן שרוצים למשוךאותי אליו למטה ואני מצליח להתגבר עליהם אני מרוויח את עולמי וזוכה להיות עוד קצת יותר קרוב לקב"ה.

יחד עם כל שכתבתי כאןעשיית המצוות ברוב המכריע של הזמן נעימה ומענגתאולם אותו נועם הוא בשום אופן לא המניעלפעולההאם נעשה את שאנו מצווים עליו או לא (כולל דברים שמחייבים עקידה פנימית בלתי נמנעתמתחילה בשאלהמפרשת 'עקב': "מה האלוקיך שואל מעמך". הלא הבטיח לנו בתורתו כי תמיד נמצא עונג והנאה בקיום המצוותאולם הואכן הבטיח שזו הדרך אל האמת.


ומה עם יצחק הצעירמה עבר עליו בכל אותו הזמןראשית יש לחדד כי בזמן העקידה יצחק היה כבר בן 37, וככזה הואיכול היה בקלות להתנגד פיזית לאביו שקשר אותו על המזבחעובדה זו מבהירה לנו שיצחק כלל לא היה פאסיבי בכלתהליך העקדהכפי שנהוג לחשובויש שטוענים שמבחן האמונה שלו היה אף גדול מזה של אברהםשכן הוא היה זהשנאלץ לקרב צווארו אל המאכלתהמדרש ב"בראשית רבהמתאר את אותם רגעים הרי גורל על הר המוריה: "סידראברהם את העצים ובא לעקוד את יצחק בנואמר לו יצחק: 'אבאבחור אניוחושש שמא יזדעזע גפי מפחד הסכין ובכךאצער אותךואולי חלילה תיפסל השחיטהולא יעלה הקורבן לרצון לפני ה'. לכן קשור אותי היטב היטב!'" זו אומנם דוגמאטוטאלית ואף קיצונית למוכנות האנושית להתבטל בפני ציוויי השםאולם אין ספק שגם אנו יכולים ללמוד ממנה רבותכלאחד לפי דרגתועל אמונה ואהבת השם"

שני עקרונות מודגשים במבחן האמונה שעברו אברהם ויצחק (כמו במבחנים אמוניים נוספים): העיקרון הראשון מלמד כימשמעות הביטחון היא שאין מקריות בעולם והכול נעשה בהשגחת בורא עולםלפיכך צריך אדם לדעת כי כל המציאותמושגחת ע"י הקב"ההעיקרון השני מלמד אותנו כי מידת הביטחון נבחנת דווקא בשעות קשות בהן נדרש אדם לאמון מוחשייותר בקב"ה.

כבני אדם ניתן לנו כוח ייחודי המאפשר לנו להתעלות מעל כל יתר הנבראים כוח הבחירהאולם על מנת לאפשר לנובחירות חופשיות הקב"ה הסתיר את עצמו במטרה שנשכיל להבין לבד שאין מקריות וכי גם חוקי הטבעשכביכולשולטים במציאותמונעים אך ורק מרצונותיואם היינו רואים בעינינו שכל מי שאוכל טרפה או מחלל שבת מיד נענש במכתברקודאי שכולם היו נשמעים לחוקי התורהאולם במציאות כזו לאדם בעצם לא הייתה בחירה האם להאמין או לאעל פיהמתואר בספרי הקודש לאחר ביאת המשיח כל המסכים וההסתרות יוסרו ולכולם יהיה ברור שהנכתב בתורה אכן זהו רצונושל הבוראעד אז אנחנו חיים בעולם בו האמת פעמים רבות נסתרת והחושים הרגילים מראים לנו שישנה מציאות כביכולמעוותת בה ישנו צדיק ורע לו ולעומתו רשע וטוב לומהבחינה הזו אנחנו נעלים אפילו יותר מהמלאכיםאשר להם אין אתיכולת הבחירה ולהם ברורה תמיד התוכנית האלוקיתהמבחן והאתגר האמתיים שלנו בעולם הזהשהומשל ע"יהרמח"ל למסדרון בדרך לעולם הנצחהוא בהגעה אל אותה האמונה שגילה אברהם במעשה העקידה לפיה הקב"ההוא אכן טוב ומיטיבעלינו לדעת שלמרות ההסתרה הגדולה השורה בעולם אין אנו מושלכים עזובים לנפשנו וכי "ידו"של הבורא מנחה גם כאן את הכול. הקב"ה מכווןמסייערוקם מאורעותמדריךפותח שבילים ומאיר נתיבים ועלינו לסמוךעליו באמונה שלמהחשוב לשאול שאלות קשות ולנסות להבין מדוע המציאות לעיתים נראית קשה ואף אכזריתאך יחד עםזאת תמיד לשמור על האמונה הפשוטה בבורא ובחוברת ההפעלה לתפעול העולם הזה שהוא נתן לנו הלוא היא התורה.


אמונה פרושה להבין ש"הקלפיםשחילקו לנו משמיים בבואנו לעולם לא ניתנו לנו בשרירותיות ובהיסח הדעת או חלילהמתוך נקמנות ורוע של הבוראלכל פרט ופרט בחיינו יש משמעות והכול בסופו של דבר בא לסייע לנו להיות אנשיםמודעים וטובים יותרהחוכמה הגדולהובזאת נבחנת מידת האמונה של האדםהיא לקבל כל דבר בשמחה פשוטהולומר: "אני יודע שכל מה שקורה לי לטובה הוא קורהאני לא מודאגתודה רבה על הכול". רבי נחמן מברסלב ניסחזאת בפשטות קולעת: "כשאדם יודע שכל מאורעותיו הם לטובתו זאת הבחינה היא מעין עולם הבא". כמה קל לכתובאת זה על סטיקר וכמה קשה ליישם...

"להגיד בבוקר חסדך ואמונתך בלילותכתב דוד המלך בספר תהיליםבוקר זה זמן של הארהשרואים בו והכל ברור.לעומתולילה זה זמן של חושך והסתרכשהכל קל, "זורם", ודרכינו מוארת קל לנו הרבה יותר לראות את החסדים ולהאמיןבקב"האבל החוכמה הגדולה יותר והאמונה האמיתית זה להאמין דווקא כשחשוך – כשקשהכשלא ברור למה אנחנועוברים את מה שאנחנו עוברים וכשנראה שאין יד מכוונת ואוהבת שמלווה אותנו.


עקידה של המשפחתולוגיה הטיפוסית

קשרי דם משפחתיים הם בדר"כ קשרים חזקים מאודובאופן טבעי ואינסטינקטיבי כל משפחה דואגת לעצמה ושואפתלהיות מגובשת ומאוחדתלכל משפחה יש אחריות חזקה מאוד של החברים בה אחד כלפי השניולרוב כלפי בני משפחתנונתאמץ הרבה יותר מאשר כלפי אנשים שאינם חלק ממנהכולל חברים ומכרים קרובים ואהוביםזוהי תכונה מולדתשהוטבעה בנו משורש הווייתנובלועזית זה נקרא "פטריוטיות". פטר נגזר מהמילה father שפרושה אבא ואבהיותולכן"פטריוטיותפרושה רגשות אבהיים טבעיים של אחריות ודאגה למשפחה שלי.

כל העולם כולו מורכב ממשפחות משפחות ועמים עמיםכאשר עם זאת משפחה אחת גדולה שחולקת טריטוריהערכיםוקשרי דם משותפיםעבור העם שלהם אנשים מוכנים להילחם ואף לסכן את חייהםבעוד בעבור עם אחר בקצה השני שלהכדור ברוב המקרים הם לא ינקפו אצבע כדי לסייע בעת צרהמציאות הפרוד הזו הביאה את העולם להיות קרועשסועומפולגכאשר כל משפחה/עם שואפים לבסס את מעמדם ההישרדותיכלכלי וחברתי גם במחיר של פגיעה במשפחה/עםשכנגד.

אברהם אבינו מצווה בפרשת "לך לךלצאת ממשפחתו הקרובה (בית הוריווהרחוקה (ארצו ומולדתו), לנתק את הקשרהטבעי והחזק שהיה טבוע בו כבכל בן אנושובעצם לחתוך את הפטריוטיותפעולה חריגה זו מעלה את השאלה לשם מהניתוק זה היה חשובוהתשובה היא שאברהם התבקש למעשה לחתוך בתוך תוכו את אותו הדפוס הרגשי ואת מבנההחשיבה הרגיל של כל האומות והעמים שחיים בתבנית של עם-מדינה-לאום ושל אנחנו ואתם.

רק מתוך ההנחה הזו ניתן להתקרב להבין את הקריאה השנייה שקיבל אברהם בפרשת "וירא": "את בינךאת יחידךאשראהבת". בעוד ה"לך לךהראשון הוא להתנתק מהעברכאן הקריאה היא כבר להתנתק מהעתיד ומדור ההמשךועל כן היאטוטאלית ומחייבת הרבה יותרעל אברהם היה לעקוד בתוכו את הרגשות המשפחתיים והפטריוטיים שהיו לו כלפי בנוהאהוב יצחקלמרות שבסוף של דבר המעשה לא נעשה בפועלמבחינה רגשית אברהם אכן עקד את בנו.

בשביל לבנות "גוי גדולו"אב המון גויים", וכדי ש"יתברכו בך כל משפחות האדמה", כפי שהבטיח הקב"ה לאברהםודרכולהעביר מסרים אנושיים ואוניברסאליים לכל הדורות חובה היה עליו ללכת ממשפחתיות הקטנה שלו. "גוי גדולפרושו "גוישל גדלותומה שאמרו לחבר את העם הזה שאברהם מקים זה לא המשפחתולוגיהאלא הנשמה והתוכן הפנימי.

מרגע שאברהם עמד במבחן הוא הצליח לרכוש בתוכו את המעלה של יציאה מהדאגה לאינטרסים הקטנים והאישיים אלדאגה כלל אנושית ואוניברסאליתאנחנו כצאצאיו קיבלנו בירושה בנפש שלנו את הזיכוך המדהים הזה של אברהם וישלנו יכולת (ואף חובה!) להיות שלחיו של הקב"ה בעולם בהפצת הטובהאמתהשמחה והאהבה שבתורתו. כבני ישראלאנחנו מחויבים להיות "ממלכת כוהנים וגוי קדוש" (שמות י"טו') והתפקיד שלנו בעולם הוא להראות לכל העמים מתוקףצורת חיינו ומעשינו הטובים את מציאות השם בעולםבפועלבמציאות חיינו הנוכחיתאנחנו מתבדלים מאומות העולםבתחומים שונים ודואגים לשמור על ההומוגניות שלנו שנפרדת ושונהאולם לא מתוך הגישה הלאומנית הנמוכה של "אנחנושונים מכם כי אנחנו טובים יותר", אלא מתוך לאומיות בריאה שיודעת ש"אנחנו שונים מכםאבל רק משום שקיבלנו תפקידשונה בעולם וההתבדלות עוזרת לנו לשמר את אותו שוני". לצערנו לא תמיד אנחנו מתנהגים כעם הנבחר ולא אחת מתגלהדווקא פרצופו של ה"ישראלי המכוער", אולם בשורש האמונה שלנו אנו יודעים שאותו השוני אמור להוות מקור דוגמאלקדושהלעדינותלדרך ארץ ולאהבת הזולתלהבדיל מהגרמנים שטענו שהם בעלי "דם כחולובשל כך בעלי זכויותעודפותהשוני שלנו מחייב אותנו ליותר חובות כלפי שאר העולם מאשר לזכויותתפקידנו להביא אל העולם אורשמחהואמונהולא הרסחורבן ומוות. "ממלכת כוהניםפירושו ממלכת משרתיםמשרתים של הטוב.

שבת שלוםניר אביעד j


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה