מי לה" אלי ! לע"נ פלור בת גוי"ה ז"ל
ס"ד "מי ל ה" אלי " לשבת פנחס יז תמוז ------------------------------------------------------------------------ מצוות נקמה? גבורתו של פנחס בעקבות מעשה זימרי וחטא בעל פעור , גרמה לכך שפנחס קיבל ברית שלום היא ברית כהונת עולם מאת הקב"ה ,בעקבות זאת עם ישראל מצווה ,"צרור את המידינים והכיתם אותם , כי צררים הם לכם בנכליהם אשר נכלו לכם על דבר פעור ועל דבר כזבי בת נשיא מדין " , מפרש רשי" צרור כמו זכור שמור, לשון הוה, עליכם לאיב אתם" המילים זכור ושמור מוכרות לנו מהפיוט בשבת " זכור ושמור בדיבור אחד " ,מה קשר ענין השבת למעשה פנחס?. דור ישרים מבורך עם ישראל הינו בין השפלים בין אומות העולם ,בדיוק כמו הר סיני שהוא השפל בהרים ועליו ניתנה התורה " לא מרבכם מכל העמים חשק ה" בכם ויבחר בכם כי אתם המעט מכל העמים ,כי מאהבת ה" אתכם" ,הקב"ה בחר בנו כדי שלא נלך בדרך הגויים כמעשה חטא בעל פעור ,שנאמר," וישב ישראל בשיטים ויחל לזנות אל בנות מואב ,ותקראן לעם לזבחי אליהן ויאכל העם וישתחוו לאהליהן ויצמד ישראל לבעל פעור ויחר אף ה" בישראל " ,לולא מעשה קנאותו של פנחס היה המעשה החמור גורם להתבוללות קשה ,בעודו נעשה בשיטים לשון מעשה שטות, בעקבות חטא זה מתו במגפה כעשרים וארבע אלף מבני ישראל כמספר תלמידי רבי עקיבא שמתו להבדיל מפני שלא נהגו כבוד זה בזה. " וירא פנחס בן אלעזר בן אהרן הכהן ויקם מתוך עדה ויקח רמח בידו.. " ושואל רשי "וירא פנחס מה ראה?" ראה מעשה ונזכר הלכה ,אמר לו משה מקובלני ממך הבועל ארמית קנאין פוגעים בו , ובענין זה יש הלכה למשה מסיני ,שהותר דמו וקנאי יכול להרגו , שכרו של פנחס בעקבות מעשהו , זיכה אותו כאמור לברית כהונת עולם, בלעם שניסה לקלל את ישראל ונמצא מברך ניסה להכשיל את ישראל ביודעו ש" אלוהים של אלו שונא זימה" ,בלעם כבנות מואב ומדין הבינו מחד שחטא הזימה שנוא בעיני הקב"ה ומאידך הם חשבו "שניתן " לשלב בין חיי רוח ואמונה לבין חיי החומר העכורים ללא מחויבות מלבד תאוות הלב מה ששנוא על הקב"ה ,בעקבות כך שאינו מאפשר ניהול חיים נורמלים וטהורים,מה שמקעקע את הנקודה היהודית הטהורה ומבטל את תחושת הסתירה בין אהבת הקב"ה ובין המעשים השפלים ,לבין כל תפיסתנו היהודית כנאמר," ולמדתם אותם את בינכם לדבר בם" מה שמאחד אותנו עם מצוות הציצית " וראיתם אותו וזכרתם את כל מצוותי והייתם קדושים לאלהיכם " יהודים יקרים ,רוצים מקדש שלישי? הן המשכן והן הארון בו היו מונחים לחות הברית היה בנוים מעצי שיטים ." ועשית את הקרשים למשכן עצי שטים עומדים",ויעשו ארון עצי שיטים " ,מפרש הרמבן" ויתכן שירמוז שיהיו כל ישראל משתתפים בעשית הארון בעבור שהוא קודש משכני עליון ,שיזכו כולם לתורה,מפני מה כתוב בכל הכלים" עשית ובארון כתיב " עשו?" אמר הקב"ה יבואו הכל ויתעסקו בארון ויזכו לתורה ".