chiddush logo

מדוע זכתה רבקה שאלוהים ידבר איתה?

נכתב על ידי ilan sendowski, 12/3/2019

 גם אם אלוהים לא היה מדבר עם רבקה היא היתה יולדת תאומים והכל היה בדיוק אותו הדבר. אז למה אלוהים ראה צורך חשוב לדבר עם רבקה?

כידוע אלוהים "יִרְאֶה לַלֵּבָב" (שמואל א טז ז). אלוהים הבין שלאחר שיצחק זרע בגרר "וַיִּמְצָא בַּשָּׁנָה הַהִוא מֵאָה שְׁעָרִים" (בראשית כו יב), יצחק החליט להעדיף את עבודת השדה על רעיית הצאן. יצחק לא הבין שהברכה והעושר בגרר נועדו לגרום לפלישתים לקנא בו ולגרש אותו חזרה למדבר להיות רועה צאן. לאלוהים היה חשוב שבני ישראל יגיעו למצרים כרועי צאן, יקבלו אדמה שאינה טובה לעבודת השדה אבל מעולה לרועים, הם יתעשרו, יתרבו ולא יתבוללו במצרים "כִּי תוֹעֲבַת מִצְרַיִם כָּל רֹעֵה צֹאן" (מו לד). רבקה הבינה שהיא נבחרה בגלל שהיתה ממשפחת רועי צאן (כד כה), והשקתה את הגמלים (כד יט). היא הבינה שאלוהים רוצה משפחת רועי צאן להיות עמו הנבחר.

אלוהים חשש שיצחק יהפוך כל אחד מבניו לאיש שדה, לכן אלוהים נתן לו תאומים: אחד גדול וחזק ואחד זעיר וחלש. ואכן יצחק הפך את עשיו בכורו לחקלאי, ככתוב: "וַיְהִי עֵשָׂו ... אִישׁ שָׂדֶה" (כב כז), יצחק ברך את ריח השדה "כְּרֵיחַ שָׂדֶה, אֲשֶׁר בֵּרְכוֹ יְהוָה" (כז כז) והעניק ברכה לאיש השדה "וְרֹב דָּגָן וְתִירֹשׁ" (כז כח). הבן השני, יעקב, היה קטן, הן הוא יצא בלידת כתף, כאשר היד יוצאת לפני הראש, אבל עבר בשלום בגלל שהיה קטן מאוד, ובהמשך פעמים רבקה מתיחסת עליו כ"בְּנָהּ הַקָּטָן" (כז טו, כז מב), הוא לובש עור גדי כחולצה הדוקה (כז טז), ולובש את בגדי הילדות של עשיו מעל עור הגדי כדי להתחפש לעשיו (כז טו).

עשיו התחתן עם שתי נשים (כו לד), אבל יעקב לא התחתן, סביר בגלל שהוא היה קטן ולא מצא כלה. יצחק לא האמין שברכת אלוהים תתקיים ביעקב, הן לחלש הזה לא יהיו בנים, ולכן הוא אהב את עשיו (כה כח) ורצה לברך רק את עשיו (כז א). יצחק חשש שלאחר מותו יעקב יאבד את הגנת משפחתו, ולכן רצה להעניק לעשיו אדונות על אחיו הקטן והחלש (כז כט), כדי שעשיו ישמור על יעקב.

אלוהים ידע את כל זה והבין שהבן השני של יצחק חייב להיות קטן וחלש שאינו מתאים לעבודת השדה, אבל אלוהים חשש שרבקה ויצחק יחליטו שהתינוק הקטן הזה לא יהיה מסוגל לגדול, והם יתנו לו למות.

כדי למנוע את הריגת התינוק הקטן, שנועד להיות רועה צאן, לאלוהים לא היתה ברירה אלא להודיע לרבקה: "שְׁנֵי גֹיִים בְּבִטְנֵךְ, וּשְׁנֵי לְאֻמִּים מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ; וּלְאֹם מִלְאֹם יֶאֱמָץ, וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר" (כה, כג). כך אלוהים ניחם את יצחק ורבקה שגם בנם הגדול יהיה ללאום, אבל הקטן ינצח את הגדול.

בנוסף, אלוהים ידע שיעקב הקטן יצטרך ללכת ללבן כדי לקבל אישה וחינוך. כדי להמריץ אותו לצאת מאוהל אימו, אלוהים רצה ליצור סכסוך בין האחים וזאת כדי להפריד ולנתק אותם.

ייתכן שרבקה לא סיפרה ליצחק, אבל זה לא סביר. נראה שיצחק הבין את דברי אלוהים לרבקה 'ורב יעבד צעיר' בצורה שונה ממה שרבקה חשבה. יצחק ראה את יעקב החלש שאינו מסוגל למצוא אישה ולפרנס את עצמו, ולכן הוא התכוון למנות את עשו כשליט לאחיו, וכך עשו החזק ידאג, יגן ,יפרנס יעבוד בשביל יעקב הקטן.

אולם רבקה, לפי תוכניתו של אלוהים, הצילה את יעקב, אהבה אותו (כה כח), גידלה אותו, התחכמה כדי שהוא יקבל את ברכת יצחק, ובסוף גרמה שיצחק ישלח אותו לאחיה כדי שהוא יקבל ממנו אישה.

 

אילן סנדובסקי
מחבר הספרים:
2020 תככי הארמון - עלילות מגילת אסתר                   AMAZON    סטימצקי           מנדלי

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע