chiddush logo

נקודה שבועית פרשת השבוע "יתרו" ה'תשע"ט

נכתב על ידי ידד, 23/1/2019

 

 

חיי היום יום שלנו עמוסים ביותר, קמים בבוקר, מתארגנים, הולכים לעבודה או לימודים, בהמשך יש קניות, מטלות אחרות שיש לכל אחד וכמובן ענייני הבית של כל אחד. 

אם כן מה עשו בני ישראל כשהיו במדבר? איך מילאו את יומם?

בפרשתנו, פרשת "יתרו", אנו קוראים שחותן משה, יתרו, רואה איך משה יושב לשפוט את העם לבדו. הוא שואל אותו לפשר הדבר ומשה עונה לו: "ויאמר משה לחותנו כי יבוא אלי העם לדרוש אלוקים".

הרש"ר הירש נותן במקום פרשנות מעניינת על התנהלות העם במדבר ומה עלינו כיום ללמוד מכך: "הפסוקים האלה והבאים אחריהם מלמדים אותנו על אורח חייהם של אבותינו בארבעים שנות מסעם במדבר. מזונם ניתן להם יום יום ע"י ירידת המן, וגם יתר צורכיהם סופקו להם; פעילותם הכלכלית הייתה אפוא פשוטה וקלה ולא העסיקה אותם אלא שעה קלה בלבד. הווה אומר: ברוב שעות היום לא עסקו באותם עסקי מלאכה, מסחר ועבודות הבית הממלאים ברגיל חיי עם ועם. במה עסקו אפוא רוב שעותיהם? הם באו אל משה, או - כפי שייאמר בהמשך הפסוקים האלה - אל האנשים שמילאו את מקומו, לדרוש אלוקים.

לדרוש אלוקים משמעו: לבקש תורה וישועה מה', והרי זה מקיף את כל הדרכים, בהן עלינו לעמוד, למען יהיה ה' לנו לאלוקים. דברי הנביא - "דרשוני וחיו" - מביעים אפוא את התביעה הכוללת ביותר שה' תובע מן האדם, ולהיות בין "דורשי ה'" היא מעלה, שעלינו להיות ראויים לה, והיא המשימה המוטלת עלינו מיום עומדנו על דעתנו ועד אשר נחזיר את נשמתנו למקור מחצבתה. "לדרוש ה'" מביע את דבר האמת והיישע, שאם נבקש תורה וישועה מיד ה' נמצא את ה' עצמו וחיי חלדנו על ענייניהם הקטנים והזעומים יתנהלו במחיצתו של ה'. או אז ישכון ה' בקרבנו וכל הווייתנו תהיה לרצון לפניו".

ובהמשך כותב הרש"ר: "הם באים אלי כדי ללמוד ממני את חוקי האלוקים ואת תורותיו. זה המובן הכללי של "לדרוש ה'". עזרת ה' תלויה בעיצוב חיינו בהתאם לרצונו, ועיצוב זה תלוי בידיעת רצונו. מכלול "החוקים" מבטא את רצון ה' לגבי כל חיי המעשה שלנו, והם מקיפים את כל חיי המעשה בחומה של מצוות, למען נעשה את הטוב והישר".

מוטל עלינו אם כך ככל האפשר "לדרוש ה'" כפי שעשו בני ישראל במדבר. כאשר אנו, כל אחד במקומו ובמדרגתו ירצה את ה', ירצה להתקרב אליו, אנו נקיים את רצונו וזה מה שימלא את חיי המעשה שלנו וזה יתבטא בעשיית מצוות, גמילות חסדים על סוגיה, דרך ארץ וקיום התורה במובן הפשוט של הדבר והחיים.

 

שבת שלום ומבורך!

 

 חוויית השבוע שלי

www.h-y.xwx.co.il

 

לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק, מאיר גרינברג, יצחק שניצר ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם

 

עמוסים,קמים בבוקר,מתארגנים, ענייני הבית ירידת המן, תורה וישועה חוקי האלוקים,

 

 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע