הכרובים שעשה שלמה
בע"ה
פרשת יתרו - פרשת
המקדש
הכרובים שעשה שלמה
הרב ישראל אריאל שליט"א
התורה אומרת: "לֹא תַעֲשׂוּן אִתִּי אֱלֹהֵי כֶסֶף וֵאלֹהֵי זָהָב
לֹא תַעֲשׂוּ לָכֶם (שמות (כ, יט). מפרש רש"י (ומקור דבריו במכילתא) שמדובר
באיסור עשיית כרובים נוספים, ובלשונו: 'ואלהי זהב - בא להזהיר, שלא יוסיף על שנים,
שאם עשית ארבעה [כרובים] הרי הן לפני כאלהי זהב'.
לאור האמור יש לתמוה, הכיצד עשה שלמה שני כרובים נוספים בקודש הקדשים?
המלבי"ם כאן מתרץ, שעשה זאת על פי נביא. הדבר תמוה, שהרי נביא לא
יכול לחדש הלכה, בוודאי שאינו יכול לחלוק על דבר בתורה, לא בתורה שבכתב ולא בתורה
שבעל פה? מה עוד שלא מצינו מקור האומר שבא
נביא והורה לשלמה לעשות כרובים נוספים?
אולם המעיין במלכים א (ו, כג) יווכח שיש בכרובים שעשה שלמה שינויים
גדולים ביחס לכרובים שעל הארון. זאת, הן בגודל, שכן גובהם עשר אמות ורוחבם עשר
אמות, וכך גם בחומרים, שהיו עשויים עץ ורק הציפוי זהב. כך גם הצורה - פניהם לבית
וכנפיהם פרושות לצדדים, והעיקר, שלמה לא הוסיף על הארון עצמו כרובים, אלא הכרובים
שהוסיף עמדו על הרצפה.
נמצא, שהאיסור נאמר ביחס לעשיית כרובים
דומים לאלו שעשה משה, העשויים זהב טהור ומונחים על הארון, לא כן בכרובים המתוארים
אצל שלמה, השונים תכלית שינוי, ועל כך לא נאמר איסור.