chiddush logo

שכר הצדקה 3

נכתב על ידי DL2000, 2/9/2011

בס"ד

                          שכר הצדקה 3
יב.   חשובה מצוות צדקה  דכתיב גביה (ישעיה לג')  הוא מרומים ישכון, מצדות סלעים משגבו לחמו מתן מימיו נאמנים ודרשו רז"ל (ב"ב י') מה טעם מרומים ישכון מצדות סלעים משגבו, משום דלחמו נתן ומימיו נאמנים, ונראה שם שזוכין לשכון בין צדיקים עליונים.
יג.   חשובה מצות צדקה והכנסת אורחים יותר מקבלת פני השכינה (שבת קכ"ז).
יד.   חשובה  מצות צדקה והכנסת אורחים שמקרבת את הרחוקים (סנהדרין ק"ג). דהיינו אפילו אלו שכבר נתרחקו מהקדושה לגמרי ח"ו, יש בכח צדקה והאכלת עניים לקרבם שוב.
טו.   חשובה  הכנסת אורחים כהשכמת בית המדרש, ועוד יותר (שם).
טז.   חשובה  מצוות צדקה, שאפילו  גלי הים צועקים וממליצים זכות עליו, כמובא באבות דר' נתן (פג').
יז.   חשובה מצוות  צדקה לעניים יותר מבנין בית המדרש (ירושלמי פאה פח' הט'-שקלים פה' הד').
יח.   חשובה צדקה שעל ידי צדקה זוכה ונעשה לו נסים גדולים נסים גלויים (שם).

יט.   חשובה  שבזכותה מתדבק באילנא דחיי. ואפילו נגזר עליו מיתה וכבר נכתב ונרשם באילנא דמותא ח"ו מתעורר אילנא דחיי על אילנא דמותא ולוקח אותו משם בחזרה ומציל אותו בזכות צדקה (שם). וכמובא ברז"ל שבת קנו) בבתו של ר' עקיבא שאמרו ליה כלדאי ביום שתיכנס לחופה תמות בנשיכת נחש וכו' ובשביל שנתנה צדקה לעני באותו יום ניצלה. וכן מצינו בבנימין הצדיק שנגזר עליו מן השמים מיתה ובשביל שהחיה אישה ושבעה בניה נקרע גזר דינו והוסיפו לו כב' שנה על שנותיו. וככה יש מעשיות בלי שיעור, שעל ידי צדקה מתבטל הגזירה. לכן יראה האדם אם ח"ו צריך לרפואה יפזר ממון לצדקה יותר מכוחו לעניים הגונים, ואשרי למקדים  עצמו לזה בכל שעה ולא יצטרך להמתין עד שעת חליו.

כ.   חשובה צדקה שזוכה האדם להשתלם בזכותה ולהשלים הצלם ודמות דיוקן האדם הראשון, שזה תכלית  הבריאה והתשובה, לזכות להשלים עצמו ואת דיוקנו לדיוקן אדם הראשון לפי ערך שורש נפשו, ועל ידי צדקה ברצון הלב ובכוונה לשמח העני זוכין לזה (הקדמת הזוהר יג').

כא.   חשובה צדקה, שעל ידי צדקה ניצול אפילו ממיתה של בעל בחירה שהוא קשה מאד להינצל מבעל בחירה, וצריך נס גדול ועל ידי צדקה ניצולים גם מבעל בחירה, וכל שכן מחיות טורפות (תוספות דזוה"ק מפרשת בהר סי' ז').

כב.   חשובה צדקה, שעל ידה זוכה להשלים בשלימות השם הוי' ברוך הוא. (זוה"ק בחוקותי קיג'). כידוע, כוונת הצדקה מרבינו האר"י ז"ל שהפרוטה היא יו"ד, והיד הוא ה"א והזרוע הפושט הוא וא"ו, וכלי שנותן לתוכה הוא כנגד ה"א אחרונה שבשם ואז נשלם השם בשלימות.

כג.   חשובה צדקה שמקדים הישועה לפורענויות. באם הקב"ה רואה שיצטרך לבוא דינין תקיפין לעלמא ח"ו על ידי עוונות הדור, אז כשהקב"ה אוהב לאדם שולח לו דורנא, דהיינו מתנה, איזה מצווה של גמ"ח ועל ידי זה נמשך עליו חוט של חסד מסטרא דימינא, וזה החוט של חסד שורה ורשום על ראשו של אדם, ואז כל המחבלים הממונים ח"ו לחבל העולם , כשרואים זה החוט של חסד בורחים מזה האדם, והוא ניצל מידם (זוהר ויקרא קד').

כד.   חשובה צדקה שבזכות הנותן מזון לעני, נמשך מלעילא לכל העולם כולו, שכולם ניזונים בזכותו, הגם למי שאינו ראוי למזון (זה"ק ויצא קס"ד).

כה.   חשובה צדקה, שעל ידי צדקה איקרי שלום (זה"ק מקץ קצ"ט). כידוע דרשת רז"ל (ילקוט ישעיה רמז תצו') על הכתוב או יחזיק במעוזי שלום יעשה לי, שהנותן צדקה עושה שלום בין ה' ובין העני שמתקוטט עם ה' כביכול למה אינו מפרנסו, ומי שנותן לו צדקה מחייה אותו ועושה שלום בין ה' כביכול ובין העני, ועל ידי זה זוכה שנקרא שמו שלום ואשרי לו.

כו.   חשובה צדקה שמצלת אפילו מדינא של נהר דינור (זה"ק מקץ רא') ומובא שם בשעה שהנפש יוצאת מן האדם עוברים עליו הרבה דינין, עד שזוכה לתקן ולהשלים נשמתו, ודין האחרון שהוא יסורים גדולים ונוראים הוא שנצרכה הנשמה להתרחץ בנהר דינור, וזה דין האחרון. ומי שמשלים  נפשו בצדקה עובר לפניו כרוז (נחום א') ועיניתיך לא אענך עוד ועובר שם בלי יסורים ובלי פחד כלל, כמו שכתוב בזוה"ק.

כז.   חשובה צדקה שהנותן צדקה קיים צדקתו לעולם ועד (זה"ק ויגש רח') כי ידוע מרבינו האר"י ז"ל שמצווה שאדם מקיים נשאר רשימו על מצחו כל היום מרשימא דמצווה, או כל השבוע עד שבת, ואח"כ נבלע זה הרשימו דמצווה, וזה בכלל מצווה בעידנא דעסיק בה וכו' שאמרו רז"ל (סוטה כא'),מה שאין כן הרשימו של צדקה אינו מתבטלת לעולם, וזה (תהילים קיב') וצדקתו עומדת לעד כמובא שם.

כח.   חשובה צדקה , שהגבאי שטורח לקבץ ממון לעניים ומעשה אחרים ליתן מקבל שכר כנגד כל הנותנים ולא עוד אלא שזוכה ואיקרי צדיק. וזה מבהיל הרעיון מה יכול לזכות המקבץ צדקה (שם בזוה"ק).

כט.   חשובה צדקה וכל שכן בשעת דוחק ורעב שגורם חיים לו ולבניו אחריו, דהיינו שנשאר לו הזכות לבניו גם כן להגן בעדם מכל רע. (שם עב').

ל.   חשובה צדקה שלאחר פטירת הנותן מקדמת והולכת לפניו הצדקה ומושכת אותו למקום עליון קדוש ונורא שנקרא כבוד, לאתצרר שם בצרור החיים. וזה מפורש בקרא (ישעיה נח) והלך לפניך צדקך וכבוד ה' יאספך ואשרי לו.(זה"ק בשלח נט' מדרש משלי פיד').
 
לא.    חשובה צדקה שעל ידה גורמים האי צדקה לעילא ותתא, ופירש בזה"ק שמצוות צדקה עולה עד כסא הכבוד במקום יעקב אבינו, שהוא רגל העיקרי של המרכבה הקדושה העליונה ונמשך שפע רב שפען קדישין וברכאן רבין ונהורין עילאין על צבא מרום וכל חיילי מרום לעילא ותתא. וזהו (תהלים קו') עושה צדקה בכל עת, דהיינו שעושה על ידי צדקתו לכל צבא מרום הנקראים עת כמו שכתוב (בזה"ק ויצא קנג').


ועוד ...

א.   חשובה צדקה שירושלים עיה"ק תיקרא לעתיד צדקה כדכתיב (ישעיה נד') בצדקה תכונני וכתיב (ירמיה כג') וזה שמו אשר יקראו ה' צדקנו (שם בזה"ק) יהי רצון שתיבנה במהרה בימינו אמן

ב.   חשובה מצוות צדקה שכל הנותן צדקה ומחייה את העני בלב טוב ובעינא טבא נחשב לפני ה' כאילו ברא את העני. ולכן  נאמר באברהם אבינו (בראשית יב') ואת הנפש אשר עשו בחרן, דהיינו כל אלו הנפשות שהחייה במאכל ובמשתה, ונחשב כאילו עשאם (זה"ק ויקהל קצ"ט). אם כן, בין והתבונן אחי, אם תחייה עניים, יהא נחשב בשמיים כאילו בראת למאות ואלפים נפשות, אם יזכוך ה' שתמצא לעשות צדקה לעניים כרצון ה' וזה דווקא אם רודף אחר צדקה כמובא להלן בעזרת השם.

ג.   חשובה מצוות צדקה שכל הנותן צדקה כאילו מלווה להקב"ה (ב"ב י') כדכתיב (משלי יט) מלווה ה' חונן דל, והקב"ה משלם לו כפלי כפליים (זה"ק פיקודי רנ"ה). ואשרי לו לעבד הבזוי שזוכה שהמלך הגדול והנורא ילווה ממנו מעות ונעשה לו בעל חוב. חשובה מצוות צדקה שיש שתי קלי' טמאות ונוראות ששמן שוד וכפן רח"ל מהם אחד מהם ממונה על הרוצחים גנבים וחומסין וגזלנין ושודדי אורח. ואחד ממונה על רעב וכל מיני צרות המתנוצצים מזה רח"ל. וכשח"ו מתמעטין הגומלי חסדים וכשהאומות גומלין חסדים, מתגברין אלו החיילות בעולם ח"ו. ואין  בכוח של שום דבר בעולם לדחות אלו החיצונים, רק הנותני צדקה וגומלי חסדים. וזהו גם כן אם איש אחד גומל חסד דוחה ממנו ומכלה אלו הכוחות, ה' ישמרינו מהם. (זה"ק  פקודי רסו).

ד.   חשובה מצוות צדקה שהנותן צדקה מוסיף ברכה  בעלמא, ונותן שמחה וכוח מימינא ומשמאלא לאוריק ברכאן ליסוד ומלכותא קדישא (זה"ק בהר ק"ח: ובהגהות מהרח"ו).

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע