לקט מביאור הרוקח לתורה – פרשת מקץ
לקט מביאור הרוקח לתורה – פרשת מקץ
מא,לד: יעשה פרעה ויפקד פקידים על הארץ: האם יוסף העז להשיא עצהלפרעה? הרוקח: "פונה ליועציו ולעבדיו (יעשה, בלשון נסתר), כי איך ייתן נער עצה למלך?". יוסף בחכמתו פונה אל היועצים בנוכחות פרעה, ובכך גם מכבד את המלך וגם מאפשר לו לשמוע מכלי ראשון את עצתו.
מא,לה: ויצברו בר תחת יד פרעה: מהו לשון 'בר'? הרוקח: "תבואה ברה –ברורה מן הקש". כלומר חיטה מלאחר זרייתה מן הקש. חיטה נטו, כדי שלא תתפוס מקום רב במחסן ואולי גם כדי לשמרה במשך 7 שנים, בלי חומר שעלול להרקיב אותה.
מא,מג: ויקראו לפניו אברך: מהו לשון 'אברך'? הרוקח: "להבריך ברכייםלפניו". כעין "הקשב" צבאי.
מא,מה: ויקרא פרעה שם יוסף צפנת פענח: מדוע דווקא שם זה? הרוקח: "בגימטריה 'מגלה מסתרים'". בדוק.
מב,א: וירא יעקב כי יש שבר במצרים: מהו 'שבר'? הרוקח: "על שםששוברים רעבם ... שמשברים (שין שמאלית) עיניהם לה' בשביל מאכלם, לכך נקרא אוכל ושבר, 'עיני כל אליך ישברו'". מעתה אמור אוכל נחשק = שבר.
מב,כח: מה זאת עשה אלוהים לנו: מדוע האחים 'מערבים' את אלוהים בטובה שנעשתה להם שכספם הושב? הרוקח: "אם היה פוגע לנו שום דבר רע – היה מידה במידה, עתה שנעשה לנו טובה שהושב כספנו, מה מידה היא זאת, או שמא רוצה להעליל עלינו?". גם רעה וגם טובה היא מאת ה', וצריך להבינה היטב.
מג,כ: ירוד ירדנו בתחילה לשבור אוכל: מהי הכפילות 'ירוד ירדנו'? הרוקח: "תחילה היינו שרים בארצנו, ועתה ירוד ירדנו – ירידה אחר ירידה". בשביל אוכל אדם מוכן לרדת עוד ועוד, רק לשרוד.
שבת שלום, שנזכה בה לקבל עצות נכונות, לאכול לשובע, לראות את טוב ה' ולעלות מעלה מעלה, אורן, בן וכו'.