chiddush logo

שופטים

נכתב על ידי אבי מורגנשטרן, 14/8/2018

 


ובאת אל הכהנים הלוים ואל השופט אשר יהיה בימים ההם ודרשת והגידו לך את דבר המשפט. ועשית על פי הדבר אשר יגידו לך מן המקום ההוא אשר יבחר ה אלוקיך...לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל.

רשי : אפילו אומר לך על ימין שהוא שמאל או על שמאל שהוא ימין- אתה חייב לשמוע לו  כל שכן אם אומר לך על ימין שהוא ימין ושמאל שהוא שמאל.

הרמבן אומר שגם אם אתה חושב שהם טועים אתה חייב לקבל את דעתם כי ה' שנתן את התורה מצוה שתעשה מה שהם יגידו לך אפילו אם הם טועים!

אבל צריך להאמין גם שהם באמת לא טועים כי רוח ה על משרתי מקדשו ולא יעזוב את חסידיו לעולם נשמרו מן הטעות ומן המכשול  כלומר שה' שומר שלא יטעו.

הכלי יקר מסביר הסבר מעניין ואומר שבכל דבר יש טעמים לכאן או לכאן רק שפוסקים לפי ריבוי הטעמים אם להתיר או לאסור. אך יש מצב שחכם או נביא יפסוק נגד התורה "עת לעשות לה הפרו תורתיך" ואז לוקח את הטעם של עת לעשות ביחד עם מיעוט הטעמים וביחד כן יכול להתיר דבר נגד התורה כהוראת שעה של עת לעשות לה.

דבר נוסף שיש כאן זה "השופט אשר יהיה בימים ההם" כלומר שלא תגיד שהיום יש ירידת הדורות ואיך נשמע לחכם שבדורך שלא מגיע לקרסוליים של הדורות הקודמים?

אז ה מצוה שכן תשמע לחכם שבדורך .

ועוד רמז קטן על פי מה שכתבנו השנה על "משרתיו שואלים זה לזה איה מקום כבודו להעריצו לעומתם משבחים ואומרים ברוך כבוד ה' ממקומו" זה כאמור נאמר על זמן חורבן הבית כשלא ידוע איפה השכינה נמצאת בארץ כי הרי אמרנו למעלה "קדוש קדוש קדוש ה' צבקות מלא כל הארץ כבודו" שגבורתו שאפילו שהוא קדוש מופרד ומובדל מכל מה שבארץ בגבורתו בכל זאת שוכן אתנו ואיפה? בבית המקדש. ואיפה כשאין בית המקדש ? במקומו.

במקום שבחר משם עדין עולים התפילות ויורדת הברכה אבל דרך הכהנים והמנהיגים אפילו שהם לא שם כפי שפירשנו לגבי ברכת כהנים.

וזה גם עניין "ועשית על פי הדבר אשר יגידו לך מן המקום ההוא אשר יבחר ה" בכל זמן גם בחורבן הבית ההוראה יוצאת משם - ברוך כבוד ה' ממקומו- אבל דרך הכהנים והחכמים שבכל מקום.

 

 

לֹא יִמָּצֵא בְךָ מַעֲבִיר בְּנוֹ וּבִתּוֹ בָּאֵשׁ קֹסֵם קְסָמִים מְעוֹנֵן וּמְנַחֵשׁ וּמְכַשֵּׁף: {יא} וְחֹבֵר חָבֶר וְשֹׁאֵל אוֹב וְיִדְּעֹנִי וְדֹרֵשׁ אֶל הַמֵּתִים: {יב} כִּי תוֹעֲבַת יְהוָה כָּל עֹשֵׂה אֵלֶּה וּבִגְלַל הַתּוֹעֵבֹת הָאֵלֶּה יְהוָה אֱלֹהֶיךָ מוֹרִישׁ אוֹתָם מִפָּנֶיךָ: {יג} תָּמִים תִּהְיֶה עִם יְהוָה אֱלֹהֶיךָ: {יד}  חמישי  כִּי הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אַתָּה יוֹרֵשׁ אוֹתָם אֶל מְעֹנְנִים וְאֶל קֹסְמִים יִשְׁמָעוּ וְאַתָּה לֹא כֵן נָתַן לְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ: {טו} נָבִיא מִקִּרְבְּךָ מֵאַחֶיךָ כָּמֹנִי יָקִים לְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ אֵלָיו תִּשְׁמָעוּן: {טז} כְּכֹל אֲשֶׁר שָׁאַלְתָּ מֵעִם יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בְּחֹרֵב בְּיוֹם הַקָּהָל לֵאמֹר לֹא אֹסֵף לִשְׁמֹעַ אֶת קוֹל יְהוָה אֱלֹהָי וְאֶת הָאֵשׁ הַגְּדֹלָה הַזֹּאת לֹא אֶרְאֶה עוֹד וְלֹא אָמוּת: {יז} וַיֹּאמֶר יְהוָה אֵלָי הֵיטִיבוּ אֲשֶׁר דִּבֵּרוּ: {יח} נָבִיא אָקִים לָהֶם מִקֶּרֶב אֲחֵיהֶם כָּמוֹךָ וְנָתַתִּי דְבָרַי בְּפִיו וְדִבֶּר אֲלֵיהֶם אֵת כָּל אֲשֶׁר אֲצַוֶּנּוּ: {יט} וְהָיָה הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא יִשְׁמַע אֶל דְּבָרַי אֲשֶׁר יְדַבֵּר בִּשְׁמִי אָנֹכִי אֶדְרֹשׁ מֵעִמּוֹ:

יש כיום אנשים בעיקר מחוגים מסויימים שאינם חסידים או ספרדים  שמאוד אוהבים את הפסוק תמים תהיה עם ה אלוקיך.

הם מנפנפים בפסוק הזה נגד כל מי שרוצה ללכת לגדול בישראל או לצדיקים  האמתיים בעלי רוח הקודש להתייעצות. תמיד הם אוהבים להגיד: רב זה רק להלכות. להתייעצות ובמיוחד על ספקות לגבי העתיד - כתוב תמים תהיה עם ה אלוקיך! אסור לשאול ואסור לבקש לדעת עתידות!

לצערי הרב הם מסלפים פסוק מפורש וגם כנראה לא הקשיבו לכל הקריאה ופספסו את מה שכתוב לפני ואחרי הפסוק הזה.

כתוב כאן לא ללכת למנחשים ולקוסמים ולשואלים באוב וידעוני וכל כוחות הטומאה שאכן קיימים אך התורה אוסרת עלינו להשתמש בהם. ואז כתוב תמים תהיה - מה פירוש תמים? שלם! התהלך לפני והיה תמים - היה שלם. וכן עוד דוגמאות.

תהיה שלם עם ה אלוקיך. ואיך? נביא מקרבך כמוני יקים לך ה אלוקיך בקולו תשמעו.

כן הולכים לנביא או לבעל רוח הקודש כשאין נבואה כמו כיום וכן שומעים לו. אבל בשלמות עם ה' כלומר אל תפזול לעבר כוחות הטומאה אפילו במעט. נכון קל יותר ונעים להגיע לבאבא. אבל זה מנוגד לתמים תהיה עם ה' אלוקיך.

אגב זה המהרח"ו כותב שישנם דרגות ברוח הקודש .בהתחלה כמו אצל הבעל שם טוב הקדוש ועוד צדיקים מקבלים ידיעות על צמחים מה כל אחד יכול לרפא. בשלב שני מתגלים לו עתידות ובשלב שלישי מקבל תורה וחידושי תורה משמים. אז יש עניין כזה ביהדות של ידיעת עתידות וזה קיים גם בימינו. עיין בשערי קדושה לרבי חיים ויטאל.

עניין ההפטרה למה דווקא נבחרה הפטרה זו לפרשה זו?

כתוב בפרשה "צדק צדק תרדוף" המפרשים מתחבטים להסביר את כפילות הלשון בכל מיני פירושים והכל דברי אלוקים חיים אבל יש כאן פשט: צדק צדק - הדגשת העניין ושלמות העניין של צדק. כמו שלמות העניין של תמים תהיה עם ה אלוקיך - בשלמות. וההפטרה של פרשתנו גם עשירה בכפילויות מילים שהם הדגשות לשלמות ממש של העניין המדובר ולכן נבחרה ההפטרה לפרשה הזו:

אָנֹכִ֧י אָנֹכִ֛י ה֖וּא מְנַחֶמְכֶ֑ם מִֽי־אַ֤תְּ וַתִּֽירְאִי֙ מֵאֱנ֣וֹשׁ יָמ֔וּת וּמִבֶּן־אָדָ֖ם חָצִ֥יר יִנָּתֵֽן׃

וַתִּשְׁכַּ֞ח יְהוָ֣ה עֹשֶׂ֗ךָ נוֹטֶ֣ה שָׁמַיִם֮ וְיֹסֵ֣ד אָרֶץ֒ וַתְּפַחֵ֨ד תָּמִ֜יד כָּל־הַיּ֗וֹם מִפְּנֵי֙ חֲמַ֣ת הַמֵּצִ֔יק כַּאֲשֶׁ֥ר כּוֹנֵ֖ן לְהַשְׁחִ֑ית וְאַיֵּ֖ה חֲמַ֥ת הַמֵּצִֽיק׃

מִהַ֥ר צֹעֶ֖ה לְהִפָּתֵ֑חַ וְלֹא־יָמ֣וּת לַשַּׁ֔חַת וְלֹ֥א יֶחְסַ֖ר לַחְמֽוֹ׃

וְאָֽנֹכִי֙ יְהוָ֣ה אֱלֹהֶ֔יךָ רֹגַ֣ע הַיָּ֔ם וַיֶּהֱמ֖וּ גַּלָּ֑יו יְהוָ֥ה צְבָא֖וֹת שְׁמֽוֹ׃

וָאָשִׂ֤ים דְּבָרַי֙ בְּפִ֔יךָ וּבְצֵ֥ל יָדִ֖י כִּסִּיתִ֑יךָ לִנְטֹ֤עַ שָׁמַ֙יִם֙ וְלִיסֹ֣ד אָ֔רֶץ וְלֵאמֹ֥ר לְצִיּ֖וֹן עַמִּי־אָֽתָּה׃

הִתְעוֹרְרִ֣י הִֽתְעוֹרְרִ֗י ק֚וּמִי יְר֣וּשָׁלַ‍ִ֔ם אֲשֶׁ֥ר שָׁתִ֛ית מִיַּ֥ד יְהוָ֖ה אֶת־כּ֣וֹס חֲמָת֑וֹ אֶת־קֻבַּ֜עַת כּ֧וֹס הַתַּרְעֵלָ֛ה שָׁתִ֖ית מָצִֽית: עוּרִ֥י עוּרִ֛י לִבְשִׁ֥י עֻזֵּ֖ךְ צִיּ֑וֹן לִבְשִׁ֣י׀ בִּגְדֵ֣י תִפְאַרְתֵּ֗ךְ יְרוּשָׁלַ‍ִ֙ם֙ עִ֣יר הַקֹּ֔דֶשׁ כִּ֣י לֹ֥א יוֹסִ֛יף יָבֹא־בָ֥ךְ ע֖וֹד עָרֵ֥ל וְטָמֵֽא׃

ק֥וֹל צֹפַ֛יִךְ נָ֥שְׂאוּ ק֖וֹל יַחְדָּ֣ו יְרַנֵּ֑נוּ כִּ֣י עַ֤יִן בְּעַ֙יִן֙ יִרְא֔וּ בְּשׁ֥וּב יְהוָ֖ה צִיּֽוֹן׃

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע