chiddush logo

כל מה שאתם צריכים לדעת על דגשים בהקשר של כשרות

נכתב על ידי חידושים ממומנים, 16/7/2018

חוקי הכשרות מרובים הם וגם אלה הסבורים כי הללו מוכרים הם להם, מוטב כי ירעננו מעת לעת את ידיעותיהם בנושא. להלן, כל מה שאתם צריכים לדעת על דגשים בהקשר של כשרות עבורכם ועבור בני ביתכם.

המתנה בין אכילת בשר לבין אכילת מאכלים חלביים

ידוע לכל כי לאחר שאוכלים מאכלי בשר, יש להמתין בטרם ניתן לאכול דבר מה חלבי. למשל אין לאכול קציצה או שניצל ומיד לאחר מכן לאכול עוגת גבינה או פשטידת טונה חלבית. אך כדאי לדעת אחת ולתמיד כמה זמן יש להמתין בין אכילת בשר לבין אכילת חלב. מקובל להמתין לפחות שש שעות לאחר שמסיימים לאכול מאכל בשרי ועד שניתן לאכול דבר מה חלבי. יש להדגיש כי את שש השעות סופרים לאו דווקא מרגע שהסתימה הארוחה אלא מהרגע שבו מסיימים לאכול מנה בשרית.

האם צריכים להמתין בין אכילת מאכלי חלב לאכילת בשר

אחרי שהבהרנו את הסוגיה לגבי אכילת מאכלי בשר ולאחר מכן מאכלים חלביים, לרבות סלט טונה חלבי, צריך להבהיר בנושא ההפוך דהיינו מה לגבי המתנה בין אכילת מאכלי חלב לאכילת מאכלי בשר. הכלל הוא כזה: מי שאכל מאכל חלבי ורוצה לאחר מכן לאכול דבר מה בשרי – זה מותר. יחד עם זאת, לפני כן יש לאכול דבר מאכל הנחשב פרווה (כדוגמת פרוסת לחם) ואף יש לשטוף במים את הפה. במידה וכך נוהגים, אין צורך להמתין זמן נוסף ואכילת מאכל בשרי מותרת. המהדרין גם נוהגים במצב כזה לשטוף את הידיים בין אכילת מאכלי החלב לבין אכילת מאכלי הבשר.

מה דינם של סלטים שהוגשו בארוחה בשרית?

בהרבה מאוד פעמים נוהגים להגיש סלטים שונים על שולחן האוכל בזמן ארוחה בשרית. למשל, סלט טונה ברסק עגבניות, סלט ירקות, סלט חצילים וכיוצא באלה. עולה השאלה – מה דינם של אותם הסלטים שהוגשו בזמן ארוחה בשרית, אם לא נאכלו עד תום. האם מותג להגיש אותם לאחר מכן גם בארוחה חלבית אלא שמא זה אסור?

התשובה לשאלה זאת תלויה במצב. אם הסלטים הוגשו בכלים נפרדים, לא נגעו בבשר וגם נעשה שימוש בכפות או מזלגות שלא נגעו בבשר (כדי להתכבד בסלטים הללו), ניתן יהיה להגיש את אותם הסלטים גם בארוחה חלבית. אם יש ספק או ברור כי מי מן הסועדים נטל מן הסלטים הללו בסכום שנגע בבשר, הסלטים הללו הם בחזקת בשרי ולכן לא יוגשו לאחר מכן בארוחה חלבית. אגב, אם הוגשו על שולחן האוכל פרוסות לחם ונותרו מהן, אין לאוכלם בארוחה חלבית מחשש כי נגע בהן בשר.

מלח ותבלינים

אין חובה לייחד כלי תבלינים שונים שיהיו נפרדים לבשר ולחלב כדוגמת מלחיה או פלפליה או כלים לתבלינים אחרים. ניתן להשתמש באותן מלחיות, פלפליות או כלים ובהם תבלינים גם לארוחה בשרית וגם לארוחה חלבית ובתנאי שלא יהיה חשש כי כלי בשרי נגע באותם התבלינים. במילים אחרות, אם יוגש כלי פתוח ובו מלח על שולחן הסעודה, מוטב שלא להשתמש בו גם בארוחה חלבית. לעומת זאת, כאשר מניחים מלחיה על שולחן האוכל, היא יכולה לשמש ללא כל בעיה גם בארוחת צהרים בשרית וגם בארוחת ערב חלבית.

הכנת דגים ובשר

אם רוצים להכין בתנור אחד גם מאכלי דגים וגם מאכלי בשר, הדבר ניתן אך בתנאי שאחד המאכלים לפחות יהיה מכוסה (למשל בנייר כסף). אם מכינים אותם על מנגל, ניתן אף אם אינם מכוסים אך יש לשמור על רווחים בין הבשר לבין הדג.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע