בכף החיים (או"ח, סו"ס קכ"ב) כתב: "טוב לאמר פסוק אחד מן התורה או מן הנביאים או מכתובים קודם יהיו לרצון המתחיל בשמו וסיים בשמו". וכן מצינו בערוך השולחן (סי' קכב, ח) "...ועוד נוהגים לומר פסוק המתחיל באות של שמו ומסיים באות של שמו".
המקור: בספר טעמי המנהגים הביא בשם זרע קודש: "טעם שתקנו לנו הקדמונים לומר בסוף תפילת ח"י פסוק שרומז בו שמו של אדם שהפסוק מתחיל ומסיים באותיות התחלת וסיום שמו, כי השם של אדם רומז על בחי' חיותו שיש לכל אחד מישראל חלק אלקי קדוש...."
הסגולה: על הפסוק "ותושיה יראה שמך" (מיכה ו,ט) אומר רש"י: "מכאן שכל מי שאומר בכל יום מקרא המתחיל ומסיים כמו שמתחיל ומסיים שמו התורה מצילתו מגיהינום".
ובקיצור השל"ה (ד',פ') כתב: ידוע מה שנכתב לעיל בעניני גיהנום וכן הוא בספר הכוונות בעניין חיבוט הקבר, הרשעים אינן יודעים שמם בקבר, ומכין אותם מכות אכזריות ומי שאומר בחייו כל יום פסוק אחד המתחיל בתחילת אות משמו וסיים בסוף אות משמו דהיינו אותו השם העולה עמו לספר תורה שהוא שם הקדוש . . ומי שאומר פסוק כנ"ל, היא סגולה שלא לשכוח שמו . . ויאמר אותו בשמונה עשרה קודם יהיו לרצון בסוף התפילה.
א-א
דוגמא: אבא,
פסוקים מתאימים:
אֲפָפוּנִי חֶבְלֵי-מָוֶת וּמְצָרֵי שְׁאוֹל מְצָאוּנִי צָרָה וְיָגוֹן אֶמְצָא:
(תהילים פרק קטז, פסוק ג)אָנָּא יְהוָה הוֹשִׁיעָה נָּא אָנָּא יְהוָה הַצְלִיחָה נָּא:
(תהילים פרק קיח, פסוק כה)
א-ב
דוגמא: אבא, אביב, אביאב,
פסוקים מתאימים
אַשְׁרֵי הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא הָלַךְ בַּעֲצַת רְשָׁעִים וּבְדֶרֶךְ חַטָּאִים לֹא עָמָד וּבְמוֹשַׁב לֵצִים לֹא יָשָׁב:
(תהילים פרק א, פסוק א)אַשְׁרֵי הַגֶּבֶר אֲשֶׁר-שָׂם יְהוָֹה מִבְטַחוֹ וְלֹא-פָנָה אֶל-רְהָבִים וְשָׂטֵי כָזָב:
(אוֹמְרָה לְאֵל סַלְעִי לָמָה שְׁכַחְתָּנִי לָמָּה-קדֵר אֵלֵךְ בְּלַחַץ אוֹיֵב:
(אַתָּה-הוּא מַלְכִּי אֱלֹהִים צַוֵּה יְשׁוּעוֹת יַעֲקב:
(אֱלֹהִים בְּאַרְמְנוֹתֶיהָ נוֹדַע לְמִשְׂגָּב:
(אָמַר נָבָל בְּלִבּוֹ אֵין אֱלֹהִים הִשְׁחִיתוּ וְהִתְעִיבוּ עָוֶל אֵין עשֵׂה-טוֹב:
(אַל-תִּבְטְחוּ בְעשֶׁק וּבְגָזֵל אַל-תֶּהְבָּלוּ חַיִל כִּי-יָנוּב אַל-תָּשִׁיתוּ לֵב:
(אֲדנָי יִתֶּן-אמֶר הַמְבַשְּׂרוֹת צָבָא רָב:
(אהֵב יְהוָה שַׁעֲרֵי צִיּוֹן מִכּל מִשְׁכְּנוֹת יַעֲקב:
(אַחַת נִשְׁבַּעְתִּי בְקָדְשִׁי אִם-לְדָוִד אֲכַזֵּב:
(אֲנִי אָמַרְתִּי בְחָפְזִי כָּל-הָאָדָם כּזֵב:
(אֲשֶׁר-נִשְׁבַּע לַיהוָה נָדַר לַאֲבִיר יַעֲקב:
(
א-ג
דוגמא: אבא,
פסוקים מתאימים
אֵלֶּה אֶזְכְּרָה וְאֶשְׁפְּכָה עָלַי נַפְשִׁי כִּי אֶעֱבר בַּסָּךְ אֶדַּדֵּם עַד-בֵּית אֱלֹהִים בְּקוֹל-רִנָּה וְתוֹדָה הָמוֹן חוֹגֵג: (תהילים פרק מב, פסוק ה)
א-ד
דוגמא: אבא,
פסוקים מתאימים
אֲשֶׁר-בִּידֵיהֶם זִמָּה וִימִינָם מָלְאָה שּׁחַד:
(תהילים פרק כו, פסוק י)אַזְכִּירָה שִׁמְךָ בְּכָל-דּר וָדר עַל-כֵּן עַמִּים יְהוֹדוּךָ לְעלָם וָעֶד:
(תהילים פרק מה, פסוק יח)אֱלֹהִים לָנוּ מַחֲסֶה וָעז עֶזְרָה בְצָרוֹת נִמְצָא מְאד:
(תהילים פרק מו, פסוק ב)אֱלֹהִים דִּבֶּר בְּקָדְשׁוֹ אֶעֱלֹזָה אֲחַלְּקָה שְׁכֶם וְעֵמֶק סֻכּוֹת אֲמַדֵּד:
(תהילים פרק ס, פסוק ח)אַךְ הֶבֶל בְּנֵי-אָדָם כָּזָב בְּנֵי אִישׁ בְּמאזְנַיִם לַעֲלוֹת הֵמָּה מֵהֶבֶל יָחַד:
(תהילים פרק סב, פסוק י)אַל-תִּשְׁכַּח קוֹל צרְרֶיךָ שְׁאוֹן קָמֶיךָ עלֶה תָמִיד:
(תהילים פרק עד, פסוק כג)אַל-תִּזְכָּר-לָנוּ עֲוֹנת רִאשׁנִים מַהֵר יְקַדְּמוּנוּ רַחֲמֶיךָ כִּי דַלּוֹנוּ מְאד:
(פרק עט, פסוק ח)אָמְרוּ לְכוּ וְנַכְחִידֵם מִגּוֹי וְלֹא-יִזָּכֵר שֵׁם-יִשְׂרָאֵל עוֹד:
(פרק פג, פסוק ה)אַתָּה תָקוּם תְּרַחֵם צִיּוֹן כִּי-עֵת לְחֶנְנָהּ כִּי-בָא מוֹעֵד:
(פרק קב, פסוק יד)אֱלֹהִים דִּבֶּר בְּקָדְשׁוֹ אֶעֱלֹזָה אֲחַלְּקָה שְׁכֶם וְעֵמֶק סֻכּוֹת אֲמַדֵּד:
(פרק קח, פסוק ח)אַתָּה צִוִּיתָה פִקֻּדֶיךָ לִשְׁמר מְאד:
(פרק קיט, פסוק ד)אֶת-חֻקֶּיךָ אֶשְׁמר אַל-תַּעַזְבֵנִי עַד-מְאד:
(פרק קיט, פסוק ח)אִם-עֲוֹנוֹת תִּשְׁמָר-יָהּ אֲדנָי מִי יַעֲמד:
(פרק קל, פסוק ג)אוֹדְךָ עַל כִּי נוֹרָאוֹת נִפְלֵיתִי נִפְלָאִים מַעֲשֶׂיךָ וְנַפְשִׁי ידַעַת מְאד:
(פרק קלט, פסוק יד)אֶשְׁפּךְ לְפָנָיו שִׂיחִי צָרָתִי לְפָנָיו אַגִּיד:
(פרק קמב, פסוק ג)