פרשת השבוע - אמור
"אֵלֶּה מוֹעֲדֵי ה' מִקְרָאֵי קֹדֶשׁ אֲשֶׁר תִּקְרְאוּ אֹתָם בְּמוֹעֲדָם: בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן בְּאַרְבָּעָה עָשָׂר לַחֹדֶשׁ בֵּין הָעַרְבָּיִם פֶּסַח לה'... וּבְקֻצְרְכֶם אֶת קְצִיר אַרְצְכֶם לֹא תְכַלֶּה פְּאַת שָׂדְךָ בְּקֻצְרֶךָ וְלֶקֶט קְצִירְךָ לֹא תְלַקֵּט לֶעָנִי וְלַגֵּר תַּעֲזֹב אֹתָם אֲנִי ה' אלוקיכם... אַךְ בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי הַזֶּה יוֹם הַכִּפֻּרִים הוּא" (ויקרא כג, ד-כז)
פרק כ"ג בפרשת השבוע "אֱמֹר" עוסק כולו בענייני המועדות. למעשה, זהו הפרק השלם והמקיף ביותר בתורה, המקיף את המועדים כולם באופן מסודר ושיטתי. לאור זאת, מתעורר קושי מיוחד בכך שבין מצוות חג הפסח ושבועות לבין ראש השנה ויום הכיפורים, התורה מצווה אותנו לפתע על מתנות לעניים (ויקרא כג, כב): "וּבְקֻצְרְכֶם אֶת קְצִיר אַרְצְכֶם לֹא תְכַלֶּה פְּאַת שָׂדְךָ בְּקֻצְרֶךָ וְלֶקֶט קְצִירְךָ לֹא תְלַקֵּט לֶעָנִי וְלַגֵּר תַּעֲזֹב אֹתָם אֲנִי ה' אלוקיכם".
מה עניינו של פסוק העוסק במתנות לעניים במסגרת פרק שעוסק כולו בענייני המועדות?
כאמור, הפסוק מופיע בעיצומה של הפרשייה העוסקת בחג השבועות המאופיינת בהבאת הביכורים. הבאת הביכורים מסמלת באופן מובהק תודה של האדם לקב"ה על כל הטוב שגמל עמו, ועל יבולי השנה החדשה שהוא זכה כעת להבשלתם. ובכן, כיצד מודה אדם למי שגמל עמו טובה? ישנן שתי דרכים מקבילות:
הדרך הברורה והמיידית ביותר היא פשוט אמירת 'תודה' - דרך זו באה לידי ביטוי בהבאת הביכורים לבית המקדש ובאמירת מקרא הביכורים.
אך לפני אדם החפץ להודות פתוחה דרך נוספת והיא ע"י שיתופם של אנשים אחרים בשפע החומרי שזכה לו האדם מידיו של הקב"ה - דרך זו באה לידי ביטוי בנתינת המתנות לעניים.
ע"י הנתינה והעזרה לעני (העני מסמל את כלל האוכלוסייה החלשה שזקוקה לתמיכה ועזרה), שיש בה מרכיב אנושי וחברתי, אנו מעמיקים ומביעים את הכרת הטוב שלנו כלפי הקב"ה - שכמו שהקב"ה עזר לנו וגמל עמנו טובה, כך גם אנו עוזרים ותומכים באנשים העניים והחלשים שבתוכנו.
רש"י, המביא את דרשת חז"ל, מספק לנו סיבה נוספת על חשיבות מצוות נתינת מתנות לעניים, ומסביר לנו מדוע הפסוק שמצווה אותנו על נתינה לעניים מופיע בין הפסוקים המתארים את המועדות:
"אמר רבי אבדימי ברבי יוסף: מה ראה הכתוב לתנה באמצע הרגלים, פסח ועצרת מכאן וראש השנה ויום הכפורים והחג מכאן? ללמדך שכל הנותן לקט, שכחה ופאה לעני כראוי, מעלין עליו כאלו בנה בית המקדש והקריב קרבנותיו בתוכו".
מעלת הנתינה לעני גדולה היא עד מאוד כמצוות המועדים וכבניית בית המקדש!
הרב אלירן אבודרהם, מתוך הספר - "אבן נופך"
הרב יצחק בן דוד, מתוך האתר: "בית המדרש הוירטואלי של ישיבת הר עציון" - www.etzion.org.il