וחי בהם - חיי שרה
וחי בהם - חיי שרה
כג,ב: וַיָּבֹא, אַבְרָהָם,
לִסְפֹּד לְשָׂרָה, וְלִבְכֹּתָהּ: ראוי לאדם
לספוד ולבכות על מת קרוב מדרגה ראשונה. ראוי לדאוג ולהתעקש על קבורה ראויה למת.
כג,ז: וַיָּקָם אַבְרָהָם
וַיִּשְׁתַּחוּ לְעַם-הָאָרֶץ: ראוי להשפיל עצמך (וישתחו לעם הארץ) אם ברצונך
להשיג דבר חשוב, אף אם אתה נחשב לאדם גדול וחשוב (נשיא אלוהים אתה בתוכנו; פסוק
ו'). אברהם חוזר על פעולה זאת, כאשר בקשתו אינה מתמלאת במלואה: וַיִּשְׁתַּחוּ, אַבְרָהָם,
לִפְנֵי, עַם הָאָרֶץ (יב), עד שהשיג את מבוקשו.
כג,טז: וַיִּשְׁמַע
אַבְרָהָם, אֶל-עֶפְרוֹן, וַיִּשְׁקֹל אַבְרָהָם לְעֶפְרֹן: ראוי להזדרז בביצוע
עסקה. אברהם אינו ממתין, אלא מזדרז לשלם לעפרון את המחיר שנקב.
כד,ד: וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה,
לִבְנִי לְיִצְחָק: ראוי לאדם לדאוג להשיא את בניו. גם הגר דאגה להשיא את ישמעאל (וַתִּקַּח-לוֹ
אִמּוֹ אִשָּׁה, מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם; כא,כא).
כד,יט: וַתֹּאמֶר, גַּם
לִגְמַלֶּיךָ אֶשְׁאָב: ראוי להיות טוב לאחרים. העבד ביקש מעט מים לעצמו, ואילו
רבקה התנדבה להשקות גם את גמליו, עד שיסימו לשתות.
כד,כב: וַיְהִי, כַּאֲשֶׁר
כִּלּוּ הַגְּמַלִּים לִשְׁתּוֹת, וַיִּקַּח הָאִישׁ נֶזֶם זָהָב: כאשר בודקים
נושא מסוים, ראוי להמתין עד סוף הבדיקה (ויהי כאשר כִּלו), לפני שמסיקים מסקנות
ופועלים בהתאם.
כד,כז: וַיֹּאמֶר, בָּרוּךְ
יְהוָה אֱלֹהֵי אֲדֹנִי אַבְרָהָם: ראוי להודות לה', ולברך אותו על טובות שהוא
עושה לנו (אֲשֶׁר לֹא-עָזַב חַסְדּוֹ וַאֲמִתּוֹ, מֵעִם אֲדֹנִי).
כד,לד וַיֹּאמַר: עֶבֶד
אַבְרָהָם, אָנֹכִי: ראוי להציג עצמך ומעמדך בראשית שיחה עם זרים לך, ועשה זאת
בענווה.
כד,מז: וָאֶשְׁאַל אֹתָהּ,
וָאֹמַר בַּת-מִי אַתְּ ... וָאָשִׂם הַנֶּזֶם עַל-אַפָּהּ: מותר לשקר או לשנות
מעט מן האמת לצרכי שידוכים. העבד קודם שם לרבקה את הזהב ורק אחר כך שאל למשפחתה
(כב-כג), וכאן, בשיחה עם לבן ובתואל, הקדים את שאלתו 'בת מי את' למתן הזהב.
כד,סז: וַתְּהִי-לוֹ
לְאִשָּׁה, וַיֶּאֱהָבֶהָ; וַיִּנָּחֵם יִצְחָק, אַחֲרֵי אִמּוֹ: ראוי לאדם להינחם
באישה אהובה על מות אמו האהובה.
כה,א: וַיֹּסֶף אַבְרָהָם
וַיִּקַּח אִשָּׁה: לא טוב לאדם לחיות בלא אישה.
כה,ו: וַיְשַׁלְּחֵם מֵעַל
יִצְחָק בְּנוֹ, בְּעוֹדֶנּוּ חַי: ראוי לאדם לסדר את העניינים כך, שאחרי מותו
הירושה תהיה ברורה וללא אפשרות ערעור. אברהם נתן מתנות לבניו מן הפילגשים, וסילק
אותם מן הירושה.