chiddush logo

פרשת השבוע - ניצבים וילך

נכתב על ידי אלון, 11/9/2017

 רְאֵה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם אֶת הַחַיִּים וְאֶת הַטּוֹב וְאֶת הַמָּוֶות וְאֶת הָרָע" (דברים ל, טו)

 

כידוע במעמד הר סיני נכרתה ברית בין הקב"ה לעם ישראל. וגם בפרשתנו כשעם ישראל נמצא בערבות מואב לפני כניסתו לארץ, נכרתה ברית נוספת בין הקב"ה לעם ישראל. יש לשאול: מה מטרתה של ברית זו? וכי לא די בברית סיני?!

אחד המרכיבים הבולטים של הברית שנכרתה בערבות מואב היא יסוד הבחירה החופשית, המופיעה בצורה מפורשת: "רְאֵה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם אֶת הַחַיִּים וְאֶת הַטּוֹב וְאֶת הַמָּוֶות וְאֶת הָרָע". יסוד הבחירה החופשית מובא בהלכות תשובה לרמב"ם פ"ה, שמאריך ומסביר ש"דבר זה עיקר גדול הוא, והוא עמוד התורה והמצווה".

לאור מרכזיותו של יסוד הבחירה החופשית, יש לשאול מדוע הוא נזכר דווקא בברית ערבות מואב, ואין לו זכר בברית סיני?

בין הברית בסיני לברית שבערבות מואב ישנם מספר הבדלים בולטים: ברית סיני הותאמה לדור המדבר. זהו דור אשר היה אוכל מן בכל יום, דור אשר ראה ניסים באופן תדיר, דור אשר במרכזם עומד המשכן, דור אשר בראשו עומד משה רבינו. הברית עצמה נכרתה תוך חוויה מרוממת של התגלות - ברקים, רעמים, קול שופר, ראיית קולות וכו'. עם ישראל שמע את הדיברות בעצמו.

לברית ערבות מואב, לעומת זאת, קדמה הכנה מסוג אחר. עם ישראל שמע נאום ארוך של משה רבינו, ובסופו נכרתה הברית. מדובר אם כן בהכנה שכלל לימוד המצוות, שמיעת תוכחה וכו'. בברית עצמה לא שמעו את ה' ולא ראו ברקים ורעמים אלא שמעו את משה, שהסביר להם את תוכן הברית.

ברית סיני נכרתה לאחר יציאת מצרים. עם ישראל יצא בצורה מופלאה, נישא "על כנפי נשרים" והגיע לסיני. לא פלא שהגמרא (שבת פח) אומרת שהקב"ה "כפה עליהם הר כגיגית". נראה שאין מדובר באיומים, אלא שפשוט היה בלתי אפשרי לסרב אחרי כל הניסים שעשה הקב"ה לעם ישראל ביציאת מצרים. עם ישראל היה במצב של נאמנות מוחלטת לקב"ה, ואיך שייך בכלל להמרות את פיו?

ממילא מובן גם מדוע לא נזכרה הבחירה החופשית בברית בסיני. כאשר עם ישראל נאמן לקב"ה בכל ליבו ואינו מעלה בדעתו לסרב לדבריו, אין ראוי להזכיר את האפשרות השניה, לעשות הרע. תקופה זו מכונה "אהבת כלולותיך" - כשם שאין מזכירים את תנאי הגירושין בשעת החופה, על אף שתנאים אלו קיימים, כך אין מזכירים את האפשרות לחטוא בשעת מתן תורה.

נאמנותו המוחלטת של עם ישראל החזיקה מעמד בדיוק 40 יום. עם ישראל חטא בעגל, ונוצר הצורך לכרות ברית חדשה... הכוללת בחירה חופשית. צייתנותם של בני ישראל כבר אינה מובנת מאליה. עכשיו כבר לא התאימה התגלות בדרך של מפגש וחוויה, מעין חתונה, כעת היה צורך בלימוד מעמיק על תוכן הברית, מהן האפשרויות, ומה משמעותה של כל אחת מהן.

 

הרב אהרון ליכטנשטיין זצ"ל, מתוך האתר: "בית המדרש הוירטואלי של ישיבת הר עציון" - http://etzion.org.il/he/home

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע