דבר תורה לפורים
28/2/2017
בס"ד
דבר תורה לפורים
כתוב בשולחן ערוך (תרצה ס' ב'):
"חיב אדם לבוסמי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי. "
לעומת זאת, ישנה גם חובה ביום להצהיר "ברוך מרדכי וארור המן" (ש"ע תר"ץ ט"ז).
למה יש חיוב לשתות יין בפורים? ולמה אנחנו מעוניינים להגיע למצב "עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי"? ועם זאת, אם אנחנו מעוניינים במצב הזה, למה יש להצהיר "ברוך מרדכי וארור המן " ?
כדי לענות לשאלות אלו, צריכים לחזור לתחילת האנושות, בערב שבת: אדם הראשון חטא. מה היה חטאו? הוא אכל מעץ הדעת – הדעת טוב ורע. מה הכוונה? הרב יהודה אשכנזי "מניטו " זצ"ל מסביר : זה ברור שהדעת אינה דבר רע. הדעת היא אפילו מידה משובחת : " כל מי שיש בו דעה,כאילו בית המקדש נבנה בימיו" (מסכת ברכות). אלא אדם הראשון אכל מעץ הדעת טוב ורע – טוב ורע ביחד, טוב ורע מעורבים.
ולכן יש דעה בגמרא במסכת ברכות שעץ הדעת היה הגפן. כשבן אדם שותה, ההבדל בין טוב לרע הופך להיות פחות ברור, פחות מוחלט ממה שהוא אצל אדם פיקח. כששיכור שותה, זה בדרך כלל על מנת לברוח מן המציאות, לברוח מהערכים שלנו של הבדל בין טוב לרע. הוא רוצה לברוח מ"סור ורע ועשה טוב". זה ניסיון לחפש שמחה שמעבר למוסר. וזה ברור שזה לא הכוונה של השו"ע. להיות במצב כזה, זה נגד המוסר, זה דלת פתוחה לעבור עברות רבות אפילו דאוריתא.הב"י (בית יוסף, מחבר הש"ע) מביא את ה"ארוחות חיים" : לבוסמי ולא להשתכר שהוא איסור גמור.
בפורים אנחנו שותים עד הנקודה שההבדל הזה בין טוב לרע לא ברור, עד שלא כ"כ יודעים אם ברוך מרדכי וארור המן או ברוך המן וארור מרדכי.
ה"פחד יצחק" מסביר: יום הכיפורים כפורים. אין הבדלה כמו ההבדלה בעבודת הכהן הגדול ביום הכיפורים: "ונתן אהרון על שני השעירים גורלות. גורל אחד לה' וגורל אחד לעזאזל. המשנה מסבירה עד כמה שני השעירים האלו צריכים להידמות אחד לשני במראה, בקומה ובדמים. אנחנו מאוד מעוניינים בדמיון של שני השעירים כי בכל שהחיצוניות דומה אז כל ההבדל נמצא בקליפות הפנימיות, ולכן בהבדלת שני השערים, אחד לה' ואחד לעזאזל רוצים שחציונותם יהיו שוות, כך שההבדלה בין הטוב הגמור לרע הגמור תהיה מוחלטת.
איש השעיר הראשון הוא עשו הרשע, ולכן בהבדלה בין עשו ליעקב, בין עמלק לישראל, לא ברור מי נמצא מול יצחק אבינו: "הקול קול יעקב והידיים ידי עשו".
גם בפורים, עניינא דיומא זה לא להשתכר, אלא ההבדלה הזאת בין ישראל לעמלק. כדי להגיע להבדלה המוחלטת ביננו לעמלק צריכים לעבור דרך מצב שההבדל לא ברור, במצב שלא כ"כ יודעים אם ברוך מרדכי וארור המן או ברוך המן וארור מרדכי, ורק אז תפקידנו לעצור מלשתות ולצהיר: ברוך מרדכי וארור המן! ישראל התגבר על עמלק, ההצלה באה בדרך הצדיק, בדרך הטוב. ברוך המבדיל בין אור לחושך, בין ישראל לעמים !
אם עוברים את הנקודה הזאת, אם לא מצליחים להפסיק לשתות אז אנחנו עוברים למצב של ברוך המן וארור מרדכי, למצב שהעם היהודי לא מצליח מעצמו להתגבר על עמלק. ולכן ההצלה באה דרך הרשע, דרך ייסורין: "גדולה הסרת טבעת יותר מארבעים ושמונה נביאים ושמונה נביאות שעמדו להם לישראל" (מסכת מגילה).
שנזכה לגאולה שלמה, בלי ייסורין,
שבת שלום ופורים שמח!
(פורסם בפורמים בערוץ 7
http://www.inn.co.il/Forum/Forum.aspx/t414977
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)