chiddush logo

יחסו של יעקב למעשה שמעון ולוי בשכם (2 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי אבי רבינוביץ, 14/12/2010

 "ארור אפם כי עז" (מט, ז)

אף שיעקב מוכיח בתקיפות את שמעון ואת לוי על מעשה שכם, יש כמה סימנים לכך שהוא לא התנגד למעשיהם לגמרי.

(א) הוא מקלל רק את "אפם", ולא אותם.

(ב) גם האחים האחרים השתתפו בתכנית להביא למילת אנשי שכם (כפי שעולה מהפסוק "ויענו בני יעקב את שכם... במרמה" - לד, יג), מה שאיפשר לשמעון וללוי להרוג את אנשי שכם, ובכל זאת יעקב לא הוכיח אותם על כך.

(ג) יעקב מעניק את שכם ליוסף, ואומר "אשר לקחתי מיד האמורי" (מח, כב), משמע שהוא מסכים לפחות בדיעבד לכיבוש שכם.

המסקנה מכך היא שיעקב לא סבר שהריגת אנשי שכם לא היה צודקת, אלא הוא סבר שלא היתה כדאית מבחינה "פוליטית", ושבוצעה בלי התייעצות מספקת, מה שהיה עלול לסכן את כל המשפחה. והוא העריך שמה שהניע את שמעון ואת לוי היה כעס, ולכן הוא מוכיח אותם על "אפם", אף שהמעשה עצמו היה מוצדק. התוכחה לא היתה על המעשה אלא על המניע.

בצוואתו האחרונה, מזהיר יעקב את שמעון ואת לוי שכעסם עלול להוביל אותם לאלימות חד צדדית שעלולה לסכן אותם ואולי את כל המשפחה.

.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (2)
רפאל (19/12/2010)
לגבי "ארור אפם כי עז", יש מכאן לקח חינוכי. הורה שעליו להוכיח את ילדיו על התנהגות שלילית, אל לו להפוך את ההתנהגות למאפיין של הילד, אלה להוקיע את ההתנהגות השלילית ספציפית. למשל: הורה המעוניין להוקיע מעשה חוצפה של ילדו, לא יאמר לו: "איזה חוצפן אתה!", אלא "החוצפה הזאת לא במקום" או משהו כזה. והרי כך בדיוק עשה יעקב אבינו: "ארור אפם" ולא "ארורים העזים האלה" או "ארורים... כי עזים הם".
אברהם (15/12/2010)
יפה מאוד יישר כח

אולי נלמד מיעקב אבינו שיש לקחת בשיקול שיקולי פוליטיים איזוריים ולא רק דין מול מעשה
ציורים לפרשת שבוע