chiddush logo

פרשת השבוע - פנחס

נכתב על ידי אלון, 21/7/2016

 

"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה קַח לְךָ אֶת יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן אִישׁ אֲשֶׁר רוּחַ בּוֹ וְסָמַכְתָּ אֶת יָדְךָ עָלָיו. וְהַעֲמַדְתָּ אֹותוֹ לִפְנֵי אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן וְלִפְנֵי כָּל הָעֵדָה וְצִוִּיתָה אֹתוֹ לְעֵינֵיהֶם. וְנָתַתָּה מֵהוֹדְךָ עָלָיו" (במדבר כז, יח-כ)

במעבר ההנהגה ממשה רבינו ליהושע בן-נון, הפסוקים מתארים שני ביטויים המורים על סוגי האצלה שהקב"ה ציווה את משה להאציל על יהושע, כאשר לכל ביטוי יש הוראה מסויימת בפני עצמה.

במדרש רבה ותנחומא מפרשים חז"ל: "וְסָמַכְתָּ אֶת יָדְךָ עָלָיו" - כמדליק נר מנר. "וְנָתַתָּה מֵהוֹדְךָ עָלָיו" - כמערה מכלי אל כלי. המדרש מנגיד כאן בין שני סוגי נתינה:

האחת - היא כעין הדלקה מנר לנר, שעל אף הדלקת הנר החדש אין הנר הראשון מאבד מעוצמתו.

השניה - היא כעין שפיכה של תוכנו של כלי אל כלי אחר, שעל ידי זה נשאר הכלי הראשון ריק.

נראה שההבדל בסוג הנתינה תלוי במהות המתנה עצמה. בפסוק הראשון נצטווה משה לקחת את יהושע "אִישׁ אֲשֶׁר רוּחַ בּוֹ" ולסמוך את ידו עליו. כאן מדובר בהאצלה רוחנית, בהשפעת כוחו של משה בנבואה ובחכמה על תלמידו הנועד לתפוס את שרביט ההנהגה הרוחנית לאחר מות רבו.

לעומת זאת, את הנתינה השנייה המוזכרת כאן: "וְנָתַתָּה מֵהוֹדְךָ עָלָיו" - נראה שהמדרש שלפנינו מבין כהעברה של כתר המלכות. כך פירש אף הספורנו: " 'ונתתה מהודך עליו' - הוד מלכות, תן לו איזו שררה בחייך שיתחילו לנהוג בו כבוד". בעניין כבוד המלכות אי אפשר לשני מלכים שישמשו בכתר אחד (חולין ס' ע"ב), ואין מלכות נוגעת בחברתה אפילו כמלא נימה (שבת ל ע"א), ולכן משה מתואר בעניין זה כמערה מכלי אל כלי, שכן בהכרח עם מינויו של יהושע וקבלת השררה המעשית לידיו, בטלה השררה וכבודה ממשה רבנו. נראה שאבחנה זו אינה מצטמצמת לענייני העברת שלטון, אלא יש כאן אבחנה מהותית בין עניינים שברוח ובין עניינים שבחומר.

החומר מעצם הגדרתו הוא תחום, מוגבל, מדוד. כאשר עניין חומרי עובר ממקום למקום, מאדם לאדם, הוא בהכרח נעדר ממקומו הראשון. אפילו במצווה שאדם מקיים בממונו, כצדקה לעני, הגבילו חכמים את הנתינה לחומש (20%) מנכסיו כדי שלא ירד הוא עצמו מנכסיו.

לעומת זאת העניינים שברוח, החכמה והחתירה לאמת ולשלמות אינם מוגבלים ותחומים מעצם טבעם, ואין אדם אחד חכם או נביא "על חשבון" חבירו, וכמו שאמר משה בפרשת אלדד ומידד (במדבר יא, כט): "וּמִי יִתֵּן כָּל עַם ה' נְבִיאִים כִּי יִתֵּן ה' אֶת רוּחוֹ עֲלֵיהֶם". במה שאדם מעניק לחבירו בעניינים שברוח אין כל הגבלה, שהרי הדבר יכול להביא רק ברכה - חבירו נשכר, והוא אינו מפסיד. אדרבה, בדרך כלל אף הנותן עצמו, לא זו בלבד שאינו מפסיד, אלא מתברך, כדברי רבי (מכות י, ע"א): "הרבה תורה למדתי מרבותי, ומחברי יותר מהם, ומתלמידי יותר מכולם".

הרב אברהם וולפסון, מתוך האתר: "ישיבת ההסדר ברכת משה מעלה אדומים" www.ybm.org.il

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה