chiddush logo

באורים בברכת "אתה קדוש"

נכתב על ידי עומר זרקי, 8/7/2016

באורים בברכת "אתה קדוש"

יש לכוון כשאומר "אתה קדוש"- שהוא פרוש ונשגב מהבנתנו ובאמירת "ושמך קדוש"-שמעשיו נעלמים מהבנתנו ואיננו יודעים תוצאותיהם וכוונותיהם.

וכשאומר "האל הקדוש" שקדושתו למעלה מכל הקדושות דהיינו שפרישותו ,המופשטות שלו ועניין ההסבר הנוסף שהזכרנו מקודם.

בברכת אתה קדוש כוללת בתוכה את שלושת הקדושות שאנחנו אומרים בקדושה.

"אתה קדוש ושמך קדוש...האל [או בעשרת ימי תשובה-המלך] הקדוש."

"המשלשים לך קדושה"-הכוונה באמירת ה"קדוש,קדוש,קדוש" ביוצר אור,"אתה קדוש יושב תהילות ישראל" ובברכת אתה קדוש.

 

לצורך באור נוסף נציג עניין נוסף בבאור התפילה.

" ברוך אתה ה' הטוב שמך ולך נאה להודות."

קשה קמעא על לשון הברכה,למה נוספה האות ה"א במילה 'הטוב',הרי אין זו שאלה והיא כביכול מיותרת!

לכן יש לפרש את הברכה כולה ע"י דברי הרמח"ל בספרו "דרך ה'",שהקב"ה-טובו הוא חלק ממנו ית' ממש.הטוב-שמך הוא,הכוונה,כמו שידיעת הקב"ה אינה נפרדת ממנו כמו בני האדם אלא חלק ממנו (כמו שאומר הרמב"ם בהלכות תשובה בעניין הבחירה החופשית) כך גם שמו כלומר-מעשיו.לכן-כיוון שהוא חלק ממך-לך נאה להודות.

וקצת קשה היאך אומרים אנו בסוף 'עלינו לשבח' "ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד".

קודם כל,הסברו הפשוט של הפס' הוא שביום ההוא,שבו יתגלה ה' בעולם,הוא ושמו(פעולותיו ומעשיו כביכול) יתאחדו. 

וקשה,דהרי אמרנו ששמו של הקב"ה הוא חלק ממנו-אם כן,היאך רק אז יתאחדו הוא ושמו ואיך ניתן לומר שעכשיו אין זה כך?!

כמו כן,בקריאת שמע אנחנו אומרים "ה' אלוקינו ה' אחד" ומיד אחר כך "ברוש שם כבוד מלכותו כו'".נראה מכך,כביכול, ששם הוי"ה ושם מלכותו של הקב"ה נפרדים הם!

ונראה לי דיש לפרש ששם הקב"ה והוא הינם באמת דבר אחד,ומה שקשה מקריאת שמע אפשר לתרץ ממה שכתוב ב'זהר חדש רות' שכאשר מיחדים(מלשון ייחוד) עם ישראל את ה' בקריאתם את שמע,עונים ואומרים כנגדם בעליונים "ברוך שם וכו'",שגילוי שמו של הקב"ה למעלה והמידות המיוסדות בשמו שם, אינם כמו פה בתחתונים, שאנו מזכירם אותו באדנות ובאלוקות אשר בשמות אלו מיוצגים מידת חסדו של הקב"ה(אדנות) וגבורתו ותקיפותו(אלוקות).ומה שכתוב "ביום ההוא יהיה וכו'" הכוונה,שאז יתאחדו שני גילויי השמות מהעליונים בתחתונים ויהיו כאחד בפי כל.

לפי הבנה זו מהזוהר לפרוש המושג 'שמו של הקב"ה',שהכוונה לגילוי שמו בעליונים ניתן להוסיף פרוש לכוונה בברכת אתה קדוש.

"אתה קדוש"- גילוי ה' בתחתונים הוא מופשט ונסתר מהבנת כל חי. "ושמך קדוש"- גם שמך בעולמות עליונים נסתר ומופשט מהבנתם שכן איזהו שיוכל להתיימר, בין בעליונים וק"ו בתחתונים, ולומר שתפס גדלותו ית' ואפילו במעט?!

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע