chiddush logo

קישור המידות בשלושת האבות

נכתב על ידי עומר זרקי, 8/7/2016

 שלושת האבות מקושרים דרך מידותיהם.הנה דרך אחת מהן:

מידתו של יעקב היא האמת.דיין מחויב לדון דין אמת ולברר את האמת מהשקר בדברי המתדיינים לפניו.דיין חייב להיות גיבור כמו שאומרת הגמרא במסכת סנהדרין, שנאמר: "לא תגורו מפני איש".

וכן נאמר המסכת סנהדרין על הפס' בשיר השירים:" הנה מיטתו שלשלמה שישים גיבורים סביבי לה מגיבורי ישראל כולם אחוזי חרב מלומדי מלחמה,איש חרבו על ירכו מפחד בלילות." מפחדה של גיהנם שדומה ללילה.-גיבוריי ישראל הכוונה דיינים.

אך בנוסף למידותיו של הדיין הוא צריך להיות גומל חסדים שכת':"ויהי דוד עושה צדקה ומשפט" ומבארת שם הגמרא שאם ראה דיין שנתחייב עני-משלם לו מתוך ביתו.

 

אבל, האם באמת ישנם רק שלושה אבות?(יש להקשות ממסכת ברכות דף טז: "אין קוראים אבות אלא לשלושה...")

נאמר ברש"י על הפס' "אלה תולדות יעקב-יוסף..." עיקר תולדותיו של יעקב היו,או ליתר דיוק היה,יוסף.כמו כן לעמ"י נוספו שני שבטים,אפרים ומנשה,ע"י יוסף(או שאולי יותר נכון בגלל שהם בניו של יוסף) דבר שניתן אך ורק לאב.הסבר זה מסביר את השנאה התהומית של האחים ליוסף והרצון להורגו מדין רודף,שכן ראו האחים שהו ממשיכו של יעקב ושל שושלת האבות וחששו שלא יזכו לברכות (בעולם הזה) ולחיי העולם הבא (+שכר ועונש לעתיד לבוא ותחיית המתים) ולכן רצו להורגו.

[י"ל שבאמת ישנם רק שלושה אבות כדברי הגמרא בברכות ויוסף ומעלתו נובעים מתוך כוחו ועצמותו של יעקב אבינו.(ניתן לראות דבר זה מהאהבה של יעקב ליוסף ובכך שכל מה שקרה ליעקב קרה ליוסף,רש"י ראשון על פרשת תולדות.)]

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע