chiddush logo

הלכות בין אדם לחבירו- הכנה לבגרות

8/5/2016

 לדף הראשי ולכל הנושאים לחצו כאן

הלכות בין אדם לחבירו.

הלכות פריקה וטעינה.

מה אני צריך לעשות, אם אני רואה חמור של אדם אחר ששמו עליו הרבה דברים, עד שהחמור כבר לא מסוגל לסחוב הכל, והוא התיישב?

אני חייב לעזור לבעל החמור להוריד את הדברים מעל גב החמור, כדי לעזור לחמור (ולבעלים שלו).

באילו מקרים האדם לא צריך לעזור לפרוק את החמור? מהו הכלל בנושא?

הכלל הוא: כל דבר שאם זה היה חמור שלי, הייתי מוריד את הדברים מהחמור, אני חייב להוריד גם מהחמור של השני. אבל דברים שאני לא אוריד מהחמור שלי, אני לא חייב לעזור לשני. לדוגמא: אם אני כהן, והבהמה בבית הקברות, אסור לי להכנס לבית הקברות, גם אם זה החמור שלי, לכן לא אכנס לעזור לשני. או אם אני מכובד (ראש ממשלה) אני לא מוריד את הדברים מהחמור, אלא שולח את העובדים שלי, לכן גם אצל השני אני לא חייב להוריד.

באיזה מקרה היום ניתן ללמוד את הדין מדין פריקה וטעינה?

הדבר נכון היום במקרה שאני רואה אדם שנתקע עם הרכב, ומבקש עזרה, אני חייב לנסות לעזור לו כפי יכולתי.

אבל אם זה מסכן אותי, אני לא חייב לעזור.

הלכות גניבה וגזילה.

מה ההבדל בין גנב לגזלן?

גנב – אדם שלוקח דברים לא שלו, בלי שהבעלים יודע.

גזלן – אדם שלוקח דבר שלא שייך לו, והבעלים יודע.

האם מותר לגנוב או לגזול מאדם לא יהודי?

אסור! לפי חלק מהפוסקים זה אסור מהתורה, ולפי חלק מהפוסקים זה אסור מחכמים.

בתורה כתוב כי אדם שגנב כבש, ותפסו אותו, צריך לשלם לבעלים של הכבש פי ארבע. האם כך צריך לעשות גם כיום?

לא. יש לו דיני גנב רגיל.

האם מותר לי להכנס לסופר או חנות מזון או חנות פיצוחים וכדומה, ולטעום קצת מהפיצוחים או הירקות או השוקולד במשקל וכדומה?

א.         אם אני טועם, כי אני רוצה לקנות, ואני רק רוצה לבדוק אם זה טוב לי – זה מותר.

ב.         אם אני טועם כאילו אני רוצה לקנות, אבל באמת טעמתי כי התחשק לי לטעום, ואני לא מתכנן לקנות – זה אסור ואני גזלן. (כי לקחתי כאשר כולם רואים אותי). בנוסף, אני עובר על עבירה של "גונב דעת" – אני גורם לבעל החנות לחשוב שהנה הוא ימכור וירוויח קצת כסף, בזמן שאני יודע שלי הוא לא ימכור.

האם מותר ללחוץ חזק על המוכר שיוריד את המחיר?

אסור. כי אסור לי לגרום למוכר להוריד את המחיר כי הוא מתבייש, או כי הוא לא מסוגל להתווכח אתי.

האם מותר לי לקנות חפץ שהגיוני שהוא גנוב?

אסור. כי אם אף אחד לא יקנה מהגנב, הוא יאלץ להפסיק לגנוב. אם אני כן קונה, אני נותן לו סיבה להמשיך לגנוב, ואני עוזר לאדם לעבור עבירה ("מסייע לדבר עבירה").

האם מותר לי לקנות חפץ מגנב, כי אני יודע למי הוא גנב את זה, ואני יודע כי הבעלים לא יוכל לקבל את החפץ בצורה אחרת, ואני רוצה להחזיר להם את החפץ (על חשבוני)?

מחלוקת. יש פוסקים שאומרים שמותר, ויש פוסקים שאומרים שאסור.

האם מותר לצעוק על גנב לפני כולם שהוא גנב?

א.         לא. צריך לדבר אתו בצורה אישית).

ב.         אבל אם אני יודע שהוא ימשיך לגנוב, או שהגנב פרץ אלי הביתה, מותר להתקשר למשטרה. (וזה לא נקרא שאני מספר לכולם שהוא גנב).

האם מותר לשחק משחק הימורים?

א.         אם זה משחק שכל אחד שם סכום כסף (כל השחקנים אותו הסכום) ומי שזוכה, מקבל את הכסף של כולם, זה אסור ("משחק בקוביה"). אם יש לו עבודה אחרת (שממנה הוא מתפרנס, ולא רק מהמר), והמנצח שזכה – עבר על גזל מחכמים.

ב.         אם עושים הגרלה על חפץ (כמו בהגרלה בין תורמים לאגודה כל שהיא) – זה מותר.

 מה הדין של ילד קטן שלא הגיע לגיל בר / בת מצווה שגנב כסף, והשתמש בו לדבר שהיה צריך?

א.         גם כאשר נעשה גדול, לא חייב להחזיר, גם לא כדי לצאת ידי שמים.

ב.         אבל טוב יעשה הילד שגנב והתבגר, שיתן קצת כסף לצדקה, ויקבל על עצמו לעשות דבר טוב.

האם מותר "לנסות" עוזרת בית, כמו למשל לשים בכוונה כסף על השולחן כדי לראות אם היא תיקח את הכסף?

אסור. כי אני עלול לגרום לה לעבור עבירה של גניבה.

יש פוסקים שאומרים שמותר, כדי לבדוק אם אפשר לסמוך על העוזרת.

מה זה דין "לפני עיוור לא תתן מכשול"?

אסור לי לעשות דבר, כאשר אני יודע שזה עלול לגרום לשני לעשות עבירה. (לכן לפי חלק מהדעות אסור לשים את הכסף, כדי לראות עם העוזרת תיקח את הכסף כי אני גורם לה לגנוב).

האם מותר לי להדפיס ספר של אדם שכתב אותו, והדפיס אותו כדי למכור את הספרים?

אסור. ומי שמעתיק את הספר – נקרא גזלן.

האם מותר להעתיק ספר כדי למכור אותו, אחרי שהמחבר כבר מת, אבל ילדיו בחיים?

לא. כל עוד היורשים בחיים, יש להם את כל הזכויות בספר שהיו לאבא שלהם.

האם מותר לשכפל דיסק שכתוב עליו "כל הזכויות שמורות"?

אסור להעתיק את כל הדיסק.

האם מותר לי לנגב ידיים אחרי נטילת ידיים במגבת של מישהו אחר?

אסור! ובטח שאסור לנגב פצע עם דם על מגבת או בגד של אדם אחר.

האם אפשר "לגנוב קרקע" (שטח אדמה)?

לא!  היא תמיד שייכת לבעלים שלה. גם אם מכרתי קרקע שלא שלי, והקונה מכר אותה הלאה, תמיד היא תחזור לידיים של הבעלים האמתיים.

האם מותר לגנוב (ואפילו בצחוק, ואפילו דבר קטן ששוה כמה אגורות)?

אסור בשום מקרה לגנוב או לגזול. (לא לקטן, ולא מקטן, לא למבוגר ולא לגוי בכל מקרה אסור!).

מה צריך לעשות אבא שרואה שהבן שלו גונב, או חבר של ילדים שגונבים?

חייב לחנך אותו להפסיק לגנוב, ולדאוג להכריח אותו שלא לשחק עם ילדים גנבים.

האם מותר למורה "להחרים" דבר לילד שהילד משחק אתו בשיעור, ולא מקשיב?

כן. בתנאי שיחזיר לו את החפץ (הפלאפון ששיחק אתו בשיעור וכדומה).

האם מותר למורה לקחת חפץ לתלמיד כדי להראות אותו לכל הכיתה, ומיד להחזיר אותו?

כן, אבל חייב לבקש רשות מהילד.

יצחק קנה חפץ מאדם שכולם יודעים שהוא גנב. אחר כך דני ראה את החפץ, והוכיח כי זה שייך לו, רק הגנב גנב לו את זה. מה הדין?

א.         מותר לדני לקחת (בלי לשלם) את החפץ חזרה מיצחק. כי צחק ידע שהוא קונה מגנב.

ב.         יצחק יכול לתבוע את הגנב בבית דין, ולדרוש מהגנב את הכסף שלו חזרה.

הבן הקטן של השכנים הרס לי את האופניים.  מה הדין?

א.         ההורים שלו לא צריכים לשלם לי את הנזק.

ב.         הבית דין צריך לחנך את הילד, וללמד אותו שאסור להרוס דברים.

דיני חובל בחבירו (עמוד 117).

האם מותר לתת מכות לאדם אחר ?

א.         אסור בכל מקרה, גם אם נותנים מכה לילד קטן, כדי לחנך אותו.

ב.         אם מדובר על ילד גדול שההורים נותנים לו מכות, זה אסור, ובנוסף, הם עוברים על "לפני עיוור לא תתן מכשול" כי הם גורמים לו לכעוס עלינו, ולעשות דברים רעים דווקא.

ג.          ילדים גדולים (ובטח אם הם כבר נשואים) – צריך לשכנע אותם בצורה נעימה וחכמה, ולא להכריח אותם. (כי זה לא יעזור, ורק יעשה יותר נזק).

מה הדין של מי שחבל באחרים (פצע אדם אחר)?

א.         חייב לשלם לפצוע את כל הנזק.

ב.         אם מי שעשה את הנזק הוא קטן - פטור מלשלם.

הלכות מעקה (עמוד 117).

מהי מצוות "מעקה"?

כל מי שבונה בית, ויש סכנה שמישהו יטפס על הגג, וייפול ממנו, חייב לעשות מעקה, כדי שלא יפלו מהגג.

אלו עברות עובר אדם שלא בנה מעקה לגג שצריך מעקה?

א.         לא קיים מצוות עשה "ועשית מעקה לגגך".

ב.         עובר על מצוות לא תעשה "ולא תשים דמים (מהמילה דם) בביתך".

ג.          עובר על "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם".

האם חייבים לעשות מעקה לגג שקשה לטפס עליו, כמו גג רעפים?לא.

מי חייב לעשות מעקה בבית שכור?

א.         המשכיר (בעל הדירה).

ב.         אם המשכיר לא עשה – השוכר חייב לעשות.

ג.          השוכר לא מוכן לעשות – המשכיר חייב לעשות.

האם יש חובה לעשות מעקה לבניין דירות?כן.

לאיזה מבנה שיש לו גג שטוח, לא חייבים לעשות מעקה?

א.         לבית הכנסת. כי לא ראוי לטייל על גג של בית הכנסת. לכן לא חוששים שיעלו עליו סתם.

ב.         אם משתמשים בגג בתור מרפסת, חייב לעשות מעקה גם לגג בית כנסת.

באיזה מקום כן צריך לעשות מעקה בבית הכנסת?

בבמה של קריאת התורה, או של החזן אם היא בגובה של יותר מעשרה טפחים – 80 ס"מ. גובה המעקה צריך להיות לפחות 1 מטר.

מה הדין של בית משותף, שאחד מהדיירים רוצה לעשות מעקה, ואחרים לא רוצים?

יעשה מעקה על חלק של הגג שלו, גם אם יכולים ליפול מהמשך הגג. אבל לא יברך על מצוות מעקה.

מי עדיף שיעשה את המעקה?

א.         עדיף בעל הבית, כי יותר טוב שיעשה את המצווה בעצמו, מאשר ייתן למישהו אחר לעשות את המצווה בשבילו.

ב.         ישתדל מאוד לפחות שלא לעשות את המעקה בעזרת גוי.

ג.          לא יכול, לפחות את החלק האחרון שעליו מברך – יעשה בעצמו.

מה גובה המעקה המינימלי?

א.         עשרה טפחים – 80 ס"מ.

ב.         עדיף להחמיר, ולעשות מעקה של 97 ס"מ (עשרה טפחים לפי שיטת החזון איש).

היכן עוד חייבים לעשות מעקה (חוץ מהגג)?

בכל מקום שיש בו סכנה, כגון אם חופר בור, צריך לעשות מעקה שלא יפלו לבור.

באלו מקרים עובר על "לא תשים דמים בביתך" חוץ מאשר מי שלא בונה מעקה?

כל דבר שיש בו סכנה, עובר על האיסור הזה. כמו מי שמשאיר חוט חשמל חשוף, ואנשים עלולים להתחשמל ממנו. או מי ששם כיסא שבור, שמי שישב עליו עלול ליפול ממנו וכדומה.

האם מותר לסכן את עצמי, ולהגיד שזו הבעיה שלי?

לא! ומי שלא נזהר על עצמו – מכים אותו מכות מרדות (מכות מחכמים).

מה הקשר בין מצוות "ולא תשים דמים בביתך" ונהיגה או אחזקת רכב?א. אסור לנהוג בצורה מסוכנת.

ב.         אסור לנהוג בניגוד לחוק (נסיעה במהירות מופרזת וכדומה).

ג.          אסור לנהוג ברכב לא תקין (צמיגים, בלמים, הגה וכדומה).

ד.         אסור לחנות על המדרכה, אם זה גורם להולכי רגל לרדת לכביש ולהסתכן.

מה יעשה רופא היודע כי אדם מסויים רוצה לעשות רשיון נהיגה, והוא יודע כי יש לו בעיה רפואית שבדרך כלל אין סיכוי שיגלו אותה, והיא מפריע ליכולת שלו?

הרופא צריך לדווח למשרד הרישוי על הבעיה הרפואית, כדי למנוע מצב שנהג מסוכן ינהג בכביש.

מתי מברכים "אשר קדשנו במצוותיו וציוונו לעשות מעקה"?

א.         בסיום הקמת המעקה (בתפיסת הנקודה האחרונה של המעקה).

ב.         יש דעה שמברך כאשר מתחיל להקים את המעקה.

ג.          יש דעה שלא מברכים כלל על הקמת מעקה.

ד.         להלכה- מברך בסיום הקמת המעקה (סעיף א').

האם מברכים "שהחיינו" על הקמת מעקה? א.     לא.

ב.         אם רוצה לברך, ילבש בגד חדש, יברך שהחיינו, ויתכוון על שני הדברים – הבגד והמעקה.

האם יש חובה לעשות סורגים בבית? באיזה גובה?

א.         אם יש ילדים בבית (גם אם רק לפעמים) חייב לעשות סורגים, שהילדים לא יפלו.

ב.         יעשה סורגים גם מעל מטר, הכל לפי מה שצריך כדי להיות בטוח שילד לא ייפול.

האם מותר לבנות מעקה בתשעה באב? כן. למרות שאסור לחדש בתשעה באב כלום. כי זה כדי למנוע סכנה.

האם חייבים לעשות מעקה לבית דירות, שיש סולם רעוע לעלות על הגג, אך הגג לא מיועד להליכה עליו, למעט תיקונים?

חייבים לעשות מעקה. למרות שבמציאות מזלזלים בזה, ולא עושים – זה לא בסדר. כי חובה לעשות מעקה לגג כזה.       

 בהצלחה רבה

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה