chiddush logo

פסח - עם ישראל מעל הסדר

נכתב על ידי אלון, 17/4/2016

 

מדוע נקרא ליל הסדר בשם "ליל הסדר", הרי הוא הלילה הכי 'לא מסודר'? שכן כל הזמן משנים את סדרי הסעודה על מנת שישאלו הילדים!

אם נעמיק בתהליך היווצרותו של עם ישראל נראה שכבר מן הראשית ישנן תופעות לא לפי הסדר הנכון. מצד ה'סדר', עם ישראל בכלל לא היה אמור לקום, שכן שרה אימנו הייתה עקרה, כפי שמבארת הגמרא (יבמות סד, ב): "אמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה: שרה אימנו איילונית (איילונית היא אישה שאין לה רחם) הייתה, שנאמר: 'ותהי שרי עקרה אין לה ולד' - אפילו בית ולד (רחם) אין לה". וכן רחל ורבקה אימותינו אף הן היו עקרות. כך שמצד הסדר הטבעי עם ישראל בכלל לא היה אמור לקום.

כתב רבי יהודה הלוי בספרו "הכוזרי": "אָמַר הַכּוּזָרִי: כֶּן-הוּא, כִּי לֹא יַעֲלֶה בַמַּחֲשָׁבָה שֶׁאֻמָּה מִן הָאֻמּוֹת יִקְרֶה בַגָּלוּת כָּזֹאת שֶׁלֹּא תִשְׁתַּנֶּה לְאֻמָּה אַחֶרֶת, כָּל שֶׁכֵּן עִם אֹרֶךְ הַזְּמַן הַזֶּה, וְכַמָּה אֻמּוֹת אָבְדוּ שֶׁחָיוּ אַחֲרֵיכֶם וְלֹא נִשְׁאַר לָהֶם זֵכֶר, מֵהֶם: אֱדוֹם וּמוֹאָב וּבְנֵי עַמּוֹן וַאֲרָם וּפְלֶשֶׁת וְכַשְׂדִּים וּמָדַי וּפָרַס וְהַבְּרָהָמִיִּים וְהַצָּבִיִּים, וְזוּלָתָם רַבִּים". (כוזרי, מאמר שני, אות לג)

רבי יהודה הלוי מבאר, שהסדר של עם ישראל הוא לא רגיל. אנחנו עם מיוחד עם סדר מיוחד, סדר אלוקי. כל האומות שהיו קיימים ביציאת מצרים נעלמו מעל במת ההיסטוריה. העם היחיד ששרד הוא עם ישראל שהוא מעל הסדר הטבעי.

לפני כאלפיים שנה הסתיימה הכתיבה הרשמית של ספר הספרים הגדול - התנ"ך. אבל האם הסיפור באמת נגמר? האם מה שאנחנו עושים היום וכל מה שעובר על עם ישראל מנותק ממה שקרה שבעבר? האם חיינו כעת אינם חלק אינטגראלי של הסיפור – 'הפרק הבא בתנ"ך'?

לו היינו קוראים בתנ"ך על אלף וחמש מאות (1500!) טילי עופרת וברזל ששוגרו לעבר ערי ישראל, אך גרמו לנזק מזערי לעומת פוטנציאל ההרס שלהם, מה היינו אומרים? טוב, קורים ניסים, כמו שהיו עשרת המכות ומים מן הסלע. האם אנחנו קולטים שקו ישיר חורז את משה רבינו ויהושע, דוד המלך ויהודה המכבי, וכל מה שקורה לעם ישראל היום?

בליל הסדר, בו אנו חוגגים את גאולתנו ומודים ליושב במרומים על השגחתו עלינו, אנו מבטאים בצורת הסעודה (הלא מסודרת שלנו) את העניין שעצם ההנהגה שלנו היא מעל הסדר. יש סדר טבעי לכל העמים ויש את "ליל הסדר" לעם ישראל!

"וְהִיא שֶׁעָמְדָה לַאֲבוֹתֵינוּ וְלָנוּ שֶׁלֹּא אֶחָד בִּלְבָד עָמַד עָלֵינוּ לְכַלּוֹתֵנוּ, אֶלָּא שֶׁבְּכָל דּוֹר וָדוֹר עוֹמְדִים עָלֵינוּ לְכַלּוֹתֵנוּ וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַצִּילֵנוּ מִיָּדָם".


הרב חנניה מלכה – מתוך האתר: "ישיבה" www.yeshiva.org.il

הרב יוני לביא - מתוך האתר: "שבת בשבתו" www.zomet.org.il

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע