הקשר בין שינוי שמו של אברהם לבין ברית בין הבתרים
"והיה
שמך אברהם" (יז, ה)
לפי אבות דר' נתן (פרק לג), ברית בין הבתרים היה נסיון
לאברהם, בזה שאמר לו ה' שזרעו יהיה משועבד לגוים. אפשר לומר שכשכר על עמידתו
בנסיון זה, הוא קיבל את השם 'אברהם', ונהיה 'אב המון גויים'.
אפשר למצוא חיזוק להסבר זה מתוך ההקבלות בין שינוי שמו
של אברהם לבין שינוי שמו של יעקב ל"ישראל", שבא כתוצאה מהצלחתו במאבקו
עם "האיש". יש מספר הקבלות ביניהם: (א) רק לשני גברים בתורה אמר ה'
ישירות ששמם ישתנה: לאברהם כאן וליעקב במאבקו. (ב) אצל שניהם, המעשה שבעקבותיו
נשתנה השם היה בלילה.
יש עוד הקבלות לשוניות בין הפרשיות, כלהלן:
ברית בין הבתרים (בראשית טו-טז)
מפגש יעקב ועשו (בראשית לב-לג)
עגלה משלשת... ועז... ואיל
עזים... ותישים...
ואילים... פרות... ופרים
ויקח לו את כל אלה ויבתר אותם בתווך
עדר עדר לבדו... ורווח תשימו בין עדר לעדר
ויבתר אותם בתוך
ויותר יעקב לבדו
ויהי השמש באה
עד עלות השחר
ולא יקרא עוד את שמך אברם
לא יעקב יאמר עוד שמך
והיה שמך אברהם
כי אם ישראל
כי אב המון גוים נתתיך
כי שרית עם א-להים
לעומת זאת, שמו של יצחק לא השתנה, מפני ששם זה ניתן לו
ע"י ה'.
ברית בין הבתרים (בראשית טו-טז) |
מפגש יעקב ועשו (בראשית לב-לג) |
עגלה משלשת... ועז... ואיל |
עזים... ותישים...
ואילים... פרות... ופרים |
ויקח לו את כל אלה ויבתר אותם בתווך |
עדר עדר לבדו... ורווח תשימו בין עדר לעדר |
ויבתר אותם בתוך |
ויותר יעקב לבדו |
ויהי השמש באה |
עד עלות השחר |
ולא יקרא עוד את שמך אברם |
לא יעקב יאמר עוד שמך |
והיה שמך אברהם |
כי אם ישראל |
כי אב המון גוים נתתיך |
כי שרית עם א-להים |