chiddush logo

חידון הגמרא הארצי -תשע"ו מסלול תושבע"פ

10/4/2016

 שאלוני חידון הגמרא של החמ"ד- שלב ב'

לפני מספר ימים התקיים שלב ב' של חידון הגמרא של החמ"ד לתלמידים הלומדים בשני המסלולים. בשלב זה של החידון השתתפו קרוב ל-200 תלמידים.  מתוכם עלו לשלב הגמר 15 תלמידים בכל מסלול. התלמידים שעלו לשלב הגמר קבלו על כך הודעה.

תודה גדולה ויישר כח לכל התלמידים שלמדו והשקיעו, וכן לרמי"ם והמורים שעודדו וסייעו לתלמידים ללמוד.

החידון הפומבי יתקיים אי"ה ביום שלישי, כ"ג באייר תשע"ו (31.5) ביד בנימין. ברכותינו למתמודדים ולימוד מענין ומאתגר לקראת החידון.

 

רצ"ב שאלות החידון של שני המסלולים עם התשובות (חלק מסוים מהשאלות הוא זהה). שאלות חידון אלו יכולים לשמש לתרגול וחזרה לקראת בחינות סוף השנה ולקראת מבחן הבגרות. מומלץ מאד.

 

בברכה רבה וחג פסח כשר ושמח

הרב דוד עצמון                                                            הרב יהודה זולדן

מפ"א להוראת תלמוד ותושבע"פ                         מפמ"ר להוראת תלמוד ותושבע"פ


--------------

מבנה השאלון:

 פרק א: שאלות סגורות 18-1, כל שאלה 3 נקודות (54 נקודות)                                                                                               

 פרק ב: שאלות פתוחות 24-19, כל שאלה 6 נקודות (36 נקודות)

פרק ג:  שאלת חידון,  25  (10 נק')

יש לענות על כל השאלות.

יש לענות את כל התשובות בתשובון המצורף בלבד.

בהצלחה!!!

 

פרק א (כל שאלה 3 נקודות)

סמן את התשובה הנכונה בדף המצורף. רק תשובה אחת נכונה 

 

1. הסבר את בעית ר' ירמיה: "קב תמרי בארבע אמות"?  כא ע"א

          א.         כיון דלא חשיבי – לא מפקר להו, או דלמא כיון דלא נפיש טרחייהו  מפקר להו

          ב.         כיון דלא חשיבי - מפקר להו, או דלמא כיון דלא נפיש טרחייהו לא מפקר להו

           ג.         כיון דחשיבי - לא מפקר להו. או דלמא: כיון דנפיש טרחייהו טפי - מפקר להו.

          ד.         כיון דחשיבי - מפקר להו. או דלמא: כיון דנפיש טרחייהו - לא מפקר להו.

2. אבידה שנמצאה בזוטו של ים ובשלוליתו של נהר. סמן את המשפט הנכון:  כא ע"ב

          א.         גם אם אין באבידה סימן אסור לקחת

          ב.         רק אם אין באבידה סימן מותר למוצא לקחת

           ג.         אם יש באבידה סימן אסור למוצא לקחת כי הבעלים לא התייאשו

          ד.         גם אם יש באבידה סימן מותר למוצא לקחת אפילו לפני שהבעלים התיאשו

3. במה דוחה הגמרא את הראיה הזו: "פירות מפוזרין, הא לא ידע דנפל מיניה?"

כא ע"ב

          א.         אמר רב עוקבא בר חמא הכא במכנשתא דביזרי עסקינן דאבידה מדעת היא.

          ב.         אמר אביי אגב דחשיבי משמושי ממשמש בהו.

           ג.         כדרבי יצחק דאמר אדם עשוי למשמש בכליו בכל שעה.

          ד.         התם נמי כרבי יצחק דאמר אגב דיקירי מידע ידע בהו. 


 

4.  "תאנה הנוטה לדרך, ומצא תאנים תחתיה" סמן את המשפט הנכון: כא ע"ב

א. התאנים חייבים במעשר, כי חזות התאנים מוכיחה עליהם.

ב. התאנים חייבים במעשר, כי אסור לאכול פירות שלא הפרישו מהן תרומות ומעשרות.

ג. התאנים פטורים מן המעשר, כדין פירות הפקר הפטורים ממעשר.   

ד. התאנים פטורים מן המעשר, כי תאנה עם נפילתה נמאסת ולא מפרישים תרומות ומעשרות על פרי   

   מאוס.

 

5. מר זוטרא לא אכל מהפירות גם לאחר שמרי בר איסק אמר לאריס מדוע לא נתת לחכמים מהפירות הטובים יותר. הסיבה היא כי מר זוטרא חשש שבעל הבית אומר כך:

כב ע"א

א. כדי לבייש את האריס.

ב. כי הוא התבייש אך הוא לא באמת רוצה לתת

ג. כי הוא רוצה לבייש את מר זוטרא שלא אכל.

ד. שלא לבייש את החכמים שאוכלים פירות שהאריס גזל ממנו. 

 

6. "וכי מאחר דאיתותב רבא, הני תמרי דזיקא היכי אכלינן להו?" כב ע"ב

     מה התשובה בגמרא לשאלה זו:

    א. תמרי עם נפילתה נמאסת.  

    ב. בהא מודי רבא דלא אכלינן להו.

    ג. יתמי דבני מחילה נינהו מעיקרא מיאש להו, ובאגא בארעא דיתמי לא מחזיקינן.

    ד. כיון דאיכא שקצים ורמשים דקא אכלי להו, מעיקרא יאושי מיאש מנייהו.

 

7. אדם מצא סלע בשוק, וחברו טוען שהסלע שלו ושמו כתוב על הסלע. מה הדין בלשון הברייתא? כה ע"ב

א. לא יטול.

ב. לא אמר כלום.

ג. יתן סימן ויטול  

ד. הרי אלו שלו.

 

8. הגמרא הקשתה: כה ע"א

"הא גופא קשיא אמרת מצא מעות מפוזרות הרי אלו שלו הא משלחפי שלחופי חייב להכריז אימא סיפא עשויין כמגדלין חייב להכריז הא משלחפי שלחופי הרי אלו שלו".

 מה תרוץ הגמרא?

     א.  תנא כל שאין עשוין כמגדלין מפוזרות קרי להו

     ב.  תנא כל שעשויין כמגדלין מפוזרות קרי להו

      ג.   תנא כל דמשלחפי שלחופי מגדלין קרי להו

     ד.  תנא כל שאין משלחפי שלחופי מגדלין קרי להו

 

9. "מצא כלי טמון באשפה - נוטל ומכריז, שכן דרך אשפה לפנות". סמן את המשפט הנכון. כה ע"ב

א. לפי רב פפא מדובר באשפה העשויה להפנות.  

ב. לפי רב זביד מדובר באשפה העשויה להפנות.

ג. לפי רב פפא מדובר בצנא ופירי.

ד. לפי רב זביד מדובר בסכיני והמניק.

 

 

10. "מצא בכותל חדש, ...מחציו ולפנים - של בעל הבית". כו ע"א

הנימוק לדין זה ע"פ התוספות הוא משום:  

א.       שבעל הבית יטען שחצרו קונה לו.

 ב.       שבעל הבית לא שוכח חפציו ימים רבים

 ג.       שבעל הבית יכול לומר שהחפצים שם מימי האמוריים.

 ד.       שבעל הבית מניח שכבר בקשו הבעלים ולא מצאו ונתייאשו. 

 

11. מי שאינו משיב אבידה עובר על כמה איסורים - השב תשיבם, לא תגזול, לא תוכל להתעלם. סמן את המשפט הנכון: כו ע"ב

א.       אם נוטל על מנת שלא להחזיר לפני ייאוש עובר רק על לא תוכל להתעלם

 ב.       אם נוטל על מנת שלא להחזיר לפני ייאוש עובר רק על לא תגזול

 ג.       אם נוטל על מנת להחזיר לפני ייאוש והתחרט אחרי ייאוש עובר רק על השב תשיבם

 ד.       אם נוטל על מנת להחזיר לפני ייאוש והתחרט אחרי ייאוש עובר רק על לא תגזול

12. השלם בדף התשובון את הדינים שבמשנה לפי לשון המשנה (העזר בתרמילון): [כל סעיף 1 נקודה]

 כו ע"א

א.       מעות שנמצאו לפני סוחרי בהמה לעולם חולין

 ב.       בהר הבית מעשר

 ג.       ובירושלים בשעת הרגל הכל מעשר

תרמילון:   חולין;  הכל מעשר; לעולם מעשר

 

13. "לפני שולחני... אמר ר' אלעזר: אפילו מונחין על גבי שולחן...". מה הדין כשמצא על גבי שולחן ע"פ ר' אלעזר?  כו ע"ב

א. הרי אלו שלו.

ב. של שולחני.

ג. נוטל ומכריז.

ד. ספק הינוח לא יטול.

 

14. איזו אבידה נזכרת בפסוק, ומסקנת הגמרא היא שאיננו יודעים מה ללמוד ממנה?

כז ע"א

א. שמלה

ב. חמור

ג. שה

ד. שור

 

 

15. "לימא כתנאי אין מעידין על השומא ואלעזר בן מהבאי אומר מעידין על השומא" 

על איזו מחלוקת או דיון אומרת הגמרא "לימא כתנאי"?  כז ע"ב

א.     אם שומא הוי סימן או לא

ב.     אם מנין הוי סימן או לא

ג.     אם סימנים דאורייתא או מדרבנן

ד.     אם יאוש שלא מדעת הוי יאוש או לא הוי יאוש

 

16. "תנו רבנן: לא תונו איש את עמיתו באונאת דברים הכתוב מדבר. הא כיצד? אם היה בעל תשובה אל יאמר לו... " השלם ע"פ האמור בגמרא: נח ע"ב

א. זכור מעשיך הראשונים                                                                 

ב. זכור מעשה אבותיך

ג. פה שאכל שקצים ורמשים, בא לדבר בדברי תורה?  

ד. פה שאכל נבילות וטריפות, בא ללמוד תורה שנאמרה מפי הגבורה?    

 

17. המאנה את הגר באונאת דברים עובר בשלשה לאוין. על איזה לאו מבין הבאים אינו עובר? נט ע"ב

א. וגר לא תונה

ב. אל תונו איש את אחיו

ג. ולא תונו איש את עמיתו

ד. וכי יגור אתך גר בארצכם לא תונו אותו

 

18. "ולא יפחות את השער וחכמים אומרים זכור לטוב". כתוב את הנימוק לדברי חכמים: ס ע"א

א. מאן חכמים - רבי אחא, דתניא: רבי אחא מתיר בדבר הנראה.

ב. דאמר ליה: אנא מפליגנא אמגוזי, ואת פליג שיסקי.

ג. מפני שהוא מרגילן לבא אצלו.

ד.  משום דקא מרווח לתרעא

 

 

פרק ב שאלות פתוחות - כל שאלה 6 נקודות

את התשובות לכל השאלות יש לכתוב בדף התשובון בלבד

19. כב ע"א

"עודהו הטל עליהן ושמח הרי זה בכי יותן".

 בברייתא המצוטטת כאן יש מקרה ודין.

א.     כתוב את המילים השייכות למקרה: עודהו הטל עליהן ושמח

ב.     כתוב את המילים השייכות לדין: הרי זה בכי יותן

ג.      הסבר את המקרה והדין: טל שירד על הפרות וכשבעל הפרות ראה את הטל על הפרות – שמח, נחשב כאילו הוא נתן עליהם מים והוכשרו לקבל טומאה.

20. תוספות שאל: "וא"ת וליקני ליה חצירו לבעל הגל או לבעל הכותל?" כו ע"א

 א. מה המקרה עליו שאל תוספות את השאלה? במשנה כתוב: מצא בגל ובכותל ישן הרי אלו שלו [והברייתא מוסיפה: מפני שיכול לומר של אמוריים הן].

ב. הסבר את השאלה: מדוע החצר אינה קונה לבעל הגל או הכותל?

ג. הסבר את תשובת תוס': חצר לא קונה בדבר שיכול להיות שלא ימצא לעולם

 

21. "...מצאו קשור בכיס - אפילו לזמן מרובה, כשר". כז ע"ב

הסבר את הפרטים הבאים שמופיעים בדברי הברייתא:

     א.              מי מצא? השליח

     ב.              מה מצא? גט

      ג.              מה משמעות הביטוי "כשר"? יכול לתת לאשה והיא מגורשת

 

22 כתוב את שמות האישים בהקשר של המחלוקת על תנורו של עכנאי: נח ע"ב

א. היה בא בספינה, עמד עליו נחשול לטבעו.  רבן גמליאל

ב. קרע בגדיו וחלץ מנעליו, ונשמט וישב על גבי קרקע. ר' אליעזר

ג. לא הניחה לבעלה ליפול על פניו. אימא שלום

ד. לבש שחורים ונעטף שחורים. ר' עקיבא

ה. שאל את אליהו: מאי עביד קודשא בריך הוא בההיא שעתא? ר' נתן

ו. עמד על רגליו ואמר: לא בשמים היא. ר' יהושע

23. " לא יבור את הגריסין דברי אבא שאול וחכמים מתירין ". ס ע"א

"לא יבור את הגריסין דברי אבא שאול וחכמים מתירין".

א. הסבר את הדין: לא יבור את הגריסין"

אסור לברור את הפסולת מהגריסין ולמכור אותם נקיים ללא פסולת

ב. נמק את הדין על פי אבא שאול ועל פי חכמים.

אבא שאול: לפי שמתוך שנראות יפות הוא מעלה על דמיהם הרבה מדמי הפסולת שנטל מהם (רש"י)

חכמים: מתירים בדבר הנראה – הלקוח יכול לראות מה שווי הברירה ולהחליט אם שווה לו לשלם יותר עבור חסכון הטרחה.

 

24. לפניך שש מילים ובתרמילון פרוש רש"י למילים. התאם בין כל מילה לפירושה.

א. דיקולי  סלים   [ס ע"ב]

ב. יקירי  כבדים  [כא ע"ב]

ג. מגורה אוצר תבואה [ס ע"א]

ד. קרמי  בגדים מצוירים  [ס ע"ב]

ה. נסכא  פלטא של כסף  [כו ע"א]

ו. באגא   בקעה  [כב ע"ב]

תרמילון: בגדים מצוירים; בקעה; גיגית; פלטא של כסף; סלים;  כבדים ; אוצר תבואה. 

      

פרק ג - שאלת חידון (10 נק')

25. כתוב את הדינים במקרים הבאים: [אין צורך לכתוב בלשון הגמרא. אפשר בלשונך]. נא למלא בדף התשובון. כח ע"א

א.                     סימנין וסימנין יניח

ב.                     סימנין ועדים ינתן לבעל העדים

ג.                      סימנין וסימנין ועד אחד יניח

ד.                     עדי אריגה ועדי נפילה תנתן לעדי נפילה

ה.                     מדת ארכו ומדת רחבו תנתן למדת ארכו

ו.                      מדת ארכו ומדת רחבו ומדת גמיו ינתן למדת ארכו ורחבו

ז.                      מדת ארכו ומדת רחבו ומדת משקלותיו ינתן למדת משקלותיו

ח.                     הוא אומר סימני הגט והיא אומרת סימני הגט ינתן לה

ט.                     הוא אומר סימני החוט והיא אומרת סימני החוט ינתן לה

י.                      הוא אומר בחפיסה והיא אומרת בחפיסה ינתן לו   

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע