chiddush logo

פנינה יומית.... יוד שבט

נכתב על ידי שניאור, 20/1/2016

 

יום רביעי י' שבט - בשלח

 

גם משה חייב להציל את ה"נחשלים"

בסוף פרשתנו מסופר שכאשר נצטווה משה על מלחמת עמלק, מינה את יהושע לתפקיד "צא והלחם בעמלק", ובהמשך הפרשה מסופר אשר "וידי משה כבדים" ומפרש רש"י: "בשביל שנתעצל במצוה כו' נתייקרו ידיו", שהיה לו למשה לצאת במלחמה בעצמו, ומה ששלח את יהושע תחתיו נחשב לו ל"עצלות", ועל כן הוכבדו ידיו.

והנה, מצינו שהתורה דיברה ב"לשון נקיה", ואפילו "בגנות בהמה טמאה לא דיבר הכתוב", ולפי זה מה ייפלא אשר בסוף פרשתנו מופיעה ענין בגנותו של משה, דמה הכריחו לכתוב לדבר בגנותו של משה רבינו?

ומוכרח הדבר אשר לימוד מיוחד יש מעניין זה, ואשר לכן מספר זאת הכתוב למען אשר נלמד עניין חשוב בדרכי עבודת ה'.

ויש לומר הביאור בזה:

מלחמת עמלק הייתה רק עם אלו שהיו "נחשלים אחריך" - אלו שהיו "חסרי כח מחמת חטאם שהי' הענן פולטם" (תצא כה, יח ופרש"י שם). והיינו, שהמלחמה הייתה רק עם החוטאים שהיו מחוץ לענן, אך באלו שהיו בתוך הענן לא הי' ביכולתו של עמלק לנגוע כלל.

וא"כ היו יכולים לחשוב שאין הכרח שילכו "אנשים" - אלו "יראי חטא" (לשון רש"י עה"פ בחר לנו אנשים) מחוץ לענן, שהוא מקום סכנה בגשמיות ורוחניות, רק בכדי להציל את החוטאים ש"הי' הענן פולטן". אך לפועל נצטוו "בחר לנו אנשים" – "גבורים ויראי חטא שתהא זכותן מסייעתן", שהלוחמים במלחמת מצווה זו הם דווקא אותם יראי חטא ובעלי זכויות הנמצאים בעצמם "בתוך הענן". והעומד בראש מלחמה זו, הלא הוא יהושע, שהייתה "תורתו אומנותו" שהרי "לא ימיש מתוך האוהל" , ומכל מקום דווקא הוא נצטווה להנהיג את המלחמה.

ויתירה מזו: סיפרה תורה "בגנותו" של משה ללמדנו אשר באמת היה לו למשה עצמו לצאת בראש המלחמה, דאף שמה שיהושע הנהיג המלחמה היה זה בשליחותו של משה, וגם אז לא שקט משה אלא ניהל בעצמו את החלק הרוחני שבמלחמה "ויהי ידיו אמונה עד בוא השמש", והיה "שרוי בתענית" כל היום, ועמד "בידיו פרושות השמים בתפילה", עד שבזכותו "גבר ישראל" , ומכל מקום מחשיבה התורה זאת ל"עצלות", דהיה לו לצאת בעצמו למלחמה כפשוטה, ונענש על כך ש"נתייקרו ידיו".

ובזה למדנו, שכאשר אורב "עמלק" על מי שהוא מישראל לקררו באמונתו רח"ל, אף שהוא אחד מ"הנחשלים אחריך", הנה אין להסתפק באמירת פרק תהלים ולבקש רחמים שישוב בתשובה, ואף אין די בשיגור שלוחים אחרים למטרה זו. אלא חובה גמורה וקדושה אפילו על מי שבדרגת משה רבינו, לצאת למלחמה כפשוטה להניס את "עמלק" מאותם יהודים, ולפעול כראוי להגנת אמונתם של ישראל.

(ע"פ לקוטי שיחות חכ"א עמ' 89 ואילך)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע