chiddush logo

פנינה יומית... כה כסלו

נכתב על ידי שניאור, 7/12/2015

 

יום שני כ"ה כסלו - מקץ / חנוכה

 

בלי "מספד" ו"תענית"

יש לומר בדרך הרמז, ההוראה הטמונה בדברי הברייתא "בכ"ה בכסליו יומי דחנוכה תמניא אינון – דלא למיספד בהון ודלא להתענות בהון" (שבת כא, ב):

העבודה הנדרשת בימי החנוכה, הוא להדליק את הנרות על פתח ביתו מבחוץ. ומשמעותה הרוחנית של עבודה זו היא שיביא האדם את אור הקדושה גם ברשות הרבים מקום אשר אין מאיר שם עדיין אורו ית'.

והנה, יכול האדם לחשוב בנפשו, אשר עבודה זו שייכת היא למי שכבר טיהר וקידש נפשו, ואזי לא נותר לו אלא להאיר ולהביא הקדושה גם למקום החושך.

אך ישנו מי שמצוי עדיין תחת השפעת היוונים אשר "טמאו כל השמנים שבהיכל" – שהחדירו טומאתם לחכמתם ושכלם של בני ישראל, ועדיין לא טהר מטומאתו, ואומר לעצמו אשר מכיוון שלא טהר בעצמו, אין הוא ראוי לצאת ולהאיר בחוץ.

ועל כך משיבין לו, אשר מצות יומי דחנוכה היא שלא לחשב חשבונות כאלו, כי אם לצאת ולהאיר בעולם:

"דלא למיספד בהון" – אל לו לאדם להכנס במרירות על מצבו הרוחני ונפילת נשמתו מאיגרא רמא לבירא עמיקתא, אשר נפילה זו משולה היא למוות ר"ל, ד"כל מאן דנפיל מדרגי' אקרי מית" (ראה זח"ג קלה, ב. ע"ח שער ט (שער שבירת הכלים), ומכל מקום אין הזמן גרמא "להספיד" נפילה זו, אלא חובתו לצאת חוצה להאיר חושך שברשות הרבים.

"ודלא להתענות בהון" – וכמו כן אל לו לאדם "להתענות", היינו לבטש גופו ולשברו. כי עבודת ימי החנוכה היא להאיר גם ב'מקום החושך' – להאיר גם את הגוף באור הקדושה ולרוממו בזה ולזככו.

(ע"פ 'רשימות' חוברת קכה ס"י)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע