chiddush logo

בעניין מאה ברכות (1 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי אריאל אליעזר, 5/10/2010

 הרמ"א  בסימן תרכב, כותב  "אין אומרים אין כאלוקינו  ביום הכיפורים",   וכתב על זה המשנה ברורה  "לפי שבשבת אומרים כן  כדי למלא החסר  ממאה ברכות  בכל יום, וביום הכיפורים  איכא הרבה  שבחים  ואין צריך  למלאות זה".

ולכאורה קשה,  הרי  במקומות  האחרים  בשו"ע  ובמשנה  ברורה  בהם נידונו  הלכות מאה ברכות,  לא מוזכר  כלל  שניתן להשלים  את  דין המאה ברכות  באמצעות  אמירת  אין  כאלוקינו,  ולמה דווקא בהלכה זו   חידש  שניתן  להשלים  את  המאה  ברכות   באמצעות   אמירת אין  כאלוקינו.

דהנה  בשו"ע  סימן מו, כתב  שבשבת  ישלים  במיני מגדים,  ולא  הזכיר כלל  עניין  אמירת  אין  כאלוקינו  שמועיל  למאה ברכות,  וכן  בשו"ע  סימן רצ,  כתב  שבשבת  ישלים  מאה  ברכות   במגדים,  או  שיקשיב  לברכת  העולים לתורה  ויכוון  לצאת  בזה ידי  חובת מאה ברכות,  ולא  הזכיר  כלל  עצה  זו  של  אין  כאלוקינו.

שאלה נוספת- לכמה ברכות    מתוך המאה ברכות  עולה  אמירת  אין כאלוקינו,  האם לברכה אחת או לכמה.

אשמח לקבל תשובות.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
יודע את התשובה? חושב אחרת
דיונים - תשובות ותגובות (1)
אברהם לוי (14/10/2010)
אם כבר דנים על השלמת 100 ברכות, אז כאן המקום להביא את דברי הבן איש חי (ש"ר וישב ט"ו) שמגלה לנו דרך להשלים 100 ברכות, וכן להשלים 90 אמנים, (כידוע שצריך להשלים בכל יום - "צדיק" ( ר"ת - 90 אמנים, 4 קדושות, 10 קדישים, 100 ברכות).

וזו לשון הרב שם:

ירגיל האדם עצמו לומר בכל יום פסוקים אלו בפני עצמן, בכל יום 7 או 10 פעמים, ומלבד תועלת סודית שיש באמירתם, עוד תועיל לו להשלים לו מספר מאה ברכות בשעת הדחק.

וַיְבָרֶךְ דָּוִיד אֶת ה' לְעֵינֵי כָּל הַקָּהָל וַיֹּאמֶר דָּוִיד בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אָבִינוּ מֵעוֹלָם וְעַד עוֹלָם.
לְךָ ה' הַגְּדֻלָּה וְהַגְּבוּרָה וְהַתִּפְאֶרֶת וְהַנֵּצַח וְהַהוֹד כִּי כֹל בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ לְךָ ה' הַמַּמְלָכָה וְהַמִּתְנַשֵּׂא לְכֹל לְרֹאשׁ.
וְהָעֹשֶׁר וְהַכָּבוֹד מִלְּפָנֶיךָ וְאַתָּה מוֹשֵׁל בַּכֹּל וּבְיָדְךָ כֹּחַ וּגְבוּרָה וּבְיָדְךָ לְגַדֵּל וּלְחַזֵּק
(להמשך התגובה לחץ כאן )