chiddush logo

פנינה יומית

נכתב על ידי שניאור, 14/7/2015

 

יום שלישי כ"ז תמוז - מטות-מסעי

 

חוות יאיר: אפילו בני הכפרים זכו לגילוי אלוקות

בפרשתנו (לב, מא): "ויאיר בן מנשה הלך וילכד את חותיהם, ויקרא אתהן חות יאיר". ומפרש רש"י: "חוותיהם – כפרניהון". והנה בפרשת דברים (פרק ג) משמע שבחלקו של יאיר בן מנשה היו גם ערים, ולא רק "כפרניהון", וא"כ תמוה, למה קרא יאיר בשמו רק את הכפרים, ולא את הערים עצמן שחשובות יותר מהכפרים?

ויש לבאר זה ע"פ פנימיות:

מבואר ב"בחיי" (פרשתנו לב, ג) שסיחון ועוג "היו עובדים עבודה זרה . . ולכך בני גד ובני ראובן כאשר ידעו זה הסבו שמות הערים לשמות אחרים, ורצו להתיישב בהם לעבוד שם הקב"ה ולייחד אותו . . לבטל עבודה זרה". מובן אפוא שמשמעות "לכידת" ה"חוות" ע"י יאיר בן מנשה בעבודת ה', היא "לכידת" ערים הנמצאות שלא בעולם הקדושה, העלתן לקדושה וקירובן למלך מלכי המלכים הקב"ה.

והנה אמרו חז"ל (חגיגה יג, ב) דאינו דומה בן כפר שראה את המלך לבן עיר ("כרך") שראה את המלך. כי בן העיר נמצא בקירוב מקום למלך, ולכן אין בראייתו את המלך משום חידוש. משא"כ בן הכפר, שהוא רחוק ממקום המלך, החידוש שבראיית פני המלך, פועלת בו התפעלות גדולה.

והנמשל ברוחניות: "עיר" מורה על מקום קדוש שגילוי אלוקות אינו חידוש בו. "כפר" לעומת זאת, מורה על מקום שאינו רגיל בגילוי אלוקות, וכשישנו בו גילוי אלוקות, הרי יש בזה מן החידוש.

ונמצא שחידוש גדול יותר פעל יאיר בן מנשה בלכידת "חוותיהם – כפרניהון", יותר מאשר בלכידת עריהם – שאפילו ה"כפרים", שרחוקים ביותר מגילוי אלוקות, "נלכדו" ביד בני ישראל ו"נתייחדו" להשי"ת. ולכן קרא יאיר את שמו דווקא עליהם.

וזהו גם תוכן השם "חותיאיר" – שתמורת כך שהמקום היה מקום עבודה-זרה, ש"היא מקום המיתה" (ל' התניא פכ"ב), הפך המקום ל"חות יאיר", מלשון חיות ומלשון אור.

(ע"פ לקוטי שיחות חלק ל"ח ע' 119 ואילך)

לזכות

הרה"ת מנחם מענדל בן משה דוד שי'

לרגל יום ההולדת ביום כ"ג תמוז

לשנת הצלחה בכל המצטרך בגו"ר

 

לזכות

הרה"ת מנחם מענדל בן משה דוד שי'

לרגל יום ההולדת ביום כ"ג תמוז

לשנת הצלחה בכל המצטרך בגו"ר

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע